Sinds 2012 ben ik druk aan het twitteren. Ik wilde Twitter graag in de klas brengen. Ik ben er heel actief mee, maar kan ik het ook inzetten om mijn lessen te verrijken? Hoe kun je Twitter meer in de klas brengen? Met twaalf tips voor Twitter in de klas. 

TWITTER in de klas

Twitter in de klas

Waarom?

Volgens het boek Sociale media op de basisschool heeft 70% van de Nederlandse kinderen tussen de 9 en de 12 jaar heeft een profiel op social media.

Via Twitter kun je de kinderen mediawijsheid bij brengen.
Door het gebruik van social media te leren in een veilige omgeving (zoals de klas), zal cyberpesten of onjuist gebruik wat betreft je privacy, waarschijnlijk minder voorkomen.

Het kan je lessen verrijken.

Via Twitter kun je aan talentontwikkeling doen.

Hoe begin je?

Formuleer je doelstelling

Wat wil je met Twitter bereiken?
Is dit schoolprofilering, aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen, je eigen professionalisering, het delen van informatie, het verrijken van je lessen, creativiteit inzetten, etc?

Bepaal de educatieve waarde

Heeft je school er belang bij of je klas? Wat kan de klas ervan leren? En hoe kan je school zich profileren?

Kies wat je gaat inzetten

In dit geval kies je voor Twitter om je doel te behalen. Hoe ga je dat inzetten?

Twaalf tips voor Twitter in de klas

Ter inspiratie een film van Koen Steeman.

  1. Delen wat je doet in de klas. De mooie kunstwerken die in de klas zijn ontstaan. De voorstellingen waar je bent geweest. De prachtige gesprekken die er zijn ontstaan, etc.
    Delen wat je doet in de klas
  2. Informatie opzoeken in de gaten houden via #. Bijvoorbeeld nieuwsfeiten die gedeeld worden met #, waardoor leerlingen die in de gaten kunnen houden. Zo leren ze veel over het nieuws, wat ze kunnen delen met de klas.
  3. Laat je volgers personages spelen. Laat die opdrachten bedenken en laat de klas ze uitvoeren. Mooie voorbeelden hiervan zijn het landenproject van Sanne Kuyt en het virtuele reisbureau Beartravel.
  4. Spelling. Laat je leerlingen de dictee’s tweeten. Zet letters op Twitter, waar zij het juiste woord van moeten maken. Zet een zin op Twitter waar de leerlingen de fouten uit halen. Loop Twitter langs op verkeerd geschreven woorden en laat de leerlingen de woorden verbeteren.
  5. Maak mooie zinnen. Verrijk hiermee de zinsopbouw en de woordenschat. Laat ze een mooie, lange zin maken wat met het thema te maken heeft. Of de zin van de dag. Wat stond die dag centraal? Wat was het belangrijkste dat de leerlingen die dag hebben geleerd?
    Zin van de dag
  6. Woordenschat. Schrijf een woord en de betekenis ervan en zet het op Twitter. Maak een cluster en zet de woorden ervan bij elkaar, tweet deze woorden. Ga in gesprek met een ander over een bepaald woord.
  7. Maak een verhaal af. Geef elke leerling de inlog van een account. Laat ze achter elkaar een stuk van het verhaal tweeten. Ze maken dus om de beurt het verhaal verder af. Dit kan overigens ook als alle leerlingen hun eigen account hebben. Ze moeten dan wel op elkaar wachten, voordat ze verder kunnen met het verhaal.
  8. Schrijf een Twittergedicht. Je hebt de beperking van 140 tekens in een keer tweeten. Hoe ga je daarmee om? Bedenk samen een onderwerp waar je over gaat dichten. Of vraag aan je volgers een woord waar je over gaat dichten.
  9. Maak een samenvatting van een les, een boek, of een stuk tekst in 140 tekens. Haal dus de kern uit wat je gelezen hebt.
  10. Tweet een som die de leerlingen oplossen. Ze tweeten het antwoord. Laat het zien op het digibord, zodat je het samen kunt nakijken.
  11. Doe een quiz. Vooral handig als alle leerlingen een eigen account hebben. Ze kunnen direct antwoord geven op je vraag. Samen kijk je het na via Twitter.
  12. Maak een puzzeltocht. Schiet foto’s in je omgeving of op een plek die essentieel is voor de wereldoriëntatie-, of bijvoorbeeld kunstles. Tweet deze foto’s. De leerlingen gaan op zoek naar deze plekken.

Hoe ik zelf Twitter gebruik

Professionalisering

Ik lees tweets die over het onderwijs gaan en houd zo mijn vakkennis bij. Ik klik op links die gedeeld worden en kom zo terecht op sites die me meer informatie geven over een bepaald onderwerp. En ik blijf op de hoogte van nieuws uit onderwijsland.

Stellen van vragen

Ik stel vragen met #dtv. Hierdoor krijg ik antwoord op iets wat ik niet weet of nodig heb.

Vraag social media in de klas

Contact met helpdesk

Ik herinner me de start van Basispoort. Deze was rommelig. Via Twitter kon ik lezen dat we zeker niet de enige school waren met deze problemen. Ook kan ik contact opnemen met de helpdesk voor vragen. Later bleek dat ik vooral van andere Twitteraars tips kreeg om alles juist in te stellen. Maar snel contact met een helpdesk kan ook heel fijn zijn.

Inspiratie

Ik krijg veel inspiratie van links die gedeeld worden. Maar ook van mooie verhalen uit het onderwijs. Juf Inger kwam met het idee voor #klassepret. Mooie verhalen, prachtige kunstwerken, leuke uitspraken. Van alles wordt onder de # gedeeld. Voor mij een feest om te lezen. Het laat voor mij de passie van mensen voor het vak zien en daar gaat mijn vuurtje harder van branden.

Klassepret

 

Meer ideeën opdoen voor social media in de klas? Kijk dan eens op de Pinterest pagina.

Follow Maike Douglas-Westland’s board Social media in de klas on Pinterest.

Zelf ideeën over het inzetten van Twitter in de klas? Laat ze weten in een reactie!