(Door Karlien) Eerder deelde ik dat mijn dochter hoogbegaafd is. Niet zomaar hoogbegaafd, maar uitzonderlijk begaafd. Ze is versneld vanuit de kleuterklas naar groep 4/5, dus 2 jaar versneld in 1 keer. We zijn nu over de helft van het jaar, dus een mooi moment om te delen hoe het met haar gaat.

2 jaar versneld in 1 keer, onze ervaringen

Mijn dochter is versneld nadat we een didactisch onderzoek lieten afnemen door een expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Dat was vorig schooljaar, dit schooljaar begon ze als kind van 5 in groep 4/5.

Lees ook: HOE ZE VERANDERDE NA HET VERSNELLEN

De eerste weken

De eerste weken was het natuurlijk wennen, ook voor de docenten. Het komt niet vaak voor dat je zo’n jong kind in de klas hebt. Maar toch merkten we al snel dat ze goed uit school kwam en dat ze het naar haar zin had in de klas.

Taal en rekenen

Toen ze begon in groep 4, had ze een achterstand met lezen en schrijven. Ze is daarom een aantal weken met de instructies van groep 3 meegegaan. Deze achterstand heeft ze heel snel ingehaald, inmiddels leest ze boeken die bedoeld zijn voor groep 6/7.

Nu is het aandachtspunt rekenen. Automatiseren lukt niet zo goed, maar dat is bekend bij hoogbegaafde kinderen. We hebben afgesproken met school dat we er thuis wat meer aandacht aan besteden. Waarschijnlijk is een klein zetje genoeg om haar op niveau te krijgen.

Sociaal

Het belangrijkste bezwaar dat je hoort als het gaat over versnellen, is dat het voor een kind niet goed is vanwege zijn sociale ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt echter dat dit idee niet klopt: het heeft vaak een positief effect op de schoolprestaties en ook werkt het goed voor de sociale en emotionele ontwikkeling (bron).

Dit is ook onze ervaring! Al vrij snel kwam ze thuis met enthousiaste verhalen over haar klasgenoten. Het blijkt zelfs dat het beter klikt met de kinderen in groep 5. Ze heeft daar echt een aantal vrienden gemaakt, met wie ze ook na school speelt.

Prikkels

Wat bij onze dochter speelt is dat ze heel prikkelgevoelig is. Ook kan ze slecht tegen veranderingen. Op school werkt ze daarom met een koptelefoon en ook mag ze vaak in de stilteruimte zitten. Fijn dat zulke aanpassingen op deze school mogelijk zijn!

Wat wil jij weten over het versnellen?

 

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Lees vorig bericht:
Executieve functies: respons-inhibitie
Executieve functies: respons-inhibitie

(Door Judith) Executieve functies, een begrip dat steeds meer land in de basisschool en waarover steeds meer bekend wordt. Executieve...

Sluiten