2 leuke stelopdrachten voor het einde van het schooljaar

2 leuke stelopdrachten voor het einde van het schooljaar

Door Manon. Stellen, oftewel teksten schrijven vinden de kinderen van mijn klas niet altijd het leukst om te doen. Daarom bedacht ik 2 leuke stelopdrachten om het jaar mee af te sluiten. Altijd fijn zo aan het einde van het schooljaar om nog eens terug te kijken op het afgelopen jaar. 

Stelopdrachten

Stellen in het basisonderwijs heeft als doel dat kinderen leren verschillende soorten teksten te schrijven die passen binnen een bepaalde communicatieve situatie. Kinderen leren teksten schrijven met verschillende functies zoals bijvoorbeeld informeren, plezier verschaffen, instrueren of overtuigen. Ze letten daarbij op de zinsbouw, correcte spelling, bladspiegel, een leesbaar handschrift en een lay out. Stellen is daarom onderdeel van het schriftelijk taalonderwijs en wordt in veel methodes regelmatig toegepast.

Verhalenschrift

Bij ons op school hebben alle kinderen een verhalenschrift. Daarin schrijven ze verschillende stelopdrachten die ze door het jaar heen krijgen. Sommige opdrachten komen uit de methode en andere opdrachten hebben zij buiten de methode om van hun leerkracht gekregen. Zeker de goede spellers geven we als uitdaging vaak een stelopdracht met daaraan verschillende eisen, waarvan 1 eis natuurlijk correcte spelling is. Dit verhalenschrift gaat mee van klas naar klas en aan het eind van groep 8 hebben de kinderen dan een mooi gevuld schrift.

2 leuke stelopdrachten voor het einde van het schooljaar

Einde van het schooljaar stellen

Aan het eind van het schooljaar is het altijd leuk om met de kinderen terug te blikken op afgelopen jaar. Ik heb al vele verschillende middelen voorbij zien komen om dat te doen met de kinderen maar stelopdrachten heb ik nog niet langs zien komen. Daarom bedacht ik twee leuke opdrachten voor de kinderen van mij klas.

Lees ook: 3 TEKENLESSEN VOOR DE LAATSTE WEKEN VAN HET SCHOOLJAAR

Magic word

De eerste opdracht is als volgt. Je schrijft een verhaal over afgelopen schooljaar. Wat hebben we allemaal gedaan, wat waren de bijzondere dingen, wat vond je erg leuk, wat vond je juist helemaal niet leuk etc. Je kiest daarbij 1 woord, wat je steeds vervangt door een Magic Word. Dus door heel jouw tekst staat steeds het Magic Word. Stel je vervangt het woord klas door  unicorn, dan wordt je zin misschien wel ; ‘Ik vond het erg leuk bij ons in de unicorn’. Of; ‘Bij ons in de unicorn zitten 32 kinderen’. De kinderen vinden het hilarisch om daarna hun verhaal voor te lezen!

Emoji’s

Ook de volgende opdracht is erg leuk, maar eenvoudig. De kinderen schrijven een verhaal over afgelopen jaar maar proberen er zoveel mogelijk emoji’s aan toe te voegen. Zoveel mogelijk woorden worden vervangen door emoji’s en achter alle woorden die met gevoel te maken hebben wordt een emoji toegevoegd. Het vraagt van de kinderen om lekker creatief om te gaan met de opbouw van hun zinnen. Ze proberen echt zinnen te maken zodat de emoji’s een toegevoegde waarde hebben in de zin.

Succes

Deze stelopdrachten zijn zeker een succes in de bovenbouw. Kinderen kunnen om de opdracht lachen en humor is vaak een helpende hand. Hebben jullie misschien nog meer leuke ideeën voor meer stelopdrachten?

Ik hoor ze graag!!

Kijk ook: OPDRACHTENKAARTJES BIJ WIE IS DE (KLASSEN) MOL ?

Afbeelding: Shutterstock

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren