50 Dagen Muziek voor meer muziek in de klas, doe mee!

50 Dagen Muziek voor meer muziek in de klas, doe mee!

Het is meivakantie, het regent en we zitten binnen. Een fantastisch moment om samen muziek te maken! Mijn kinderen en ik maakten de wind na met onze mond en speelden de regen met de muziekinstrumenten die we thuis hebben speciaal voor de verjaardag van Koningin Máxima! Muziek in de klas vind ik ook heel belangrijk voor de sociale omgang, creativiteit en meer empathie. Tips om mee te doen met 50 dagen Muziek, ook leuk voor de klas!

50 Dagen Muziek voor meer muziek in de klas, doe mee!

Wat is 50 dagen Muziek?

Koning Máxima wordt bijna 50 jaar! Zij is erevoorzitter van Stichting Méér Muziek in de Klas en daarom roept de stichting heel Nederland op om muziek te maken voor onze koningin. Zij vindt muziekonderwijs namelijk heel belangrijk en op deze manier kunnen we laten zien dat we die passie voor muziek delen. Het hele land laat muziekmomenten zien wat aan haar aangeboden wordt als een verjaardagstaart vol met muzikale kaarsjes.

Ook jij kunt meedoen aan deze taart! Hoe?

Hoe kun je meedoen?

Deel jouw muziekmoment op social media o.v.v. #50dagenmuziek en @meermuziekindeklas
Draag jij muziekonderwijs een warm hart toe? Deel dan een muziekles, een optreden of iets anders muzikaals op sociale media o.v.v. #50dagenmuziek en @meermuziekindeklas. Extra leuk als je daarachter een persoonlijk noot toevoegt. Zo vragen we samen aandacht voor het belang van muziekonderwijs voor het opgroeiende kind. Je muziekmoment komt op de website 50dagen.meermuziekindeklas.nl te staan en wordt op deze manier onderdeel van het muzikale cadeau voor Koningin Máxima. Een aantal gedeelde muziekmomenten worden via sociale media uitgekozen voor een kaars op de taart. Doe jij ook mee?

Wij doen ook mee!

Natuurlijk hebben wij ook mee gedaan. Ik gaf een muziekmoment thuis en 20 minuten lang hebben we samen gezongen, muziek gemaakt en het weerbericht -wind en regen- gespeeld.

Waarom meer muziek in de klas?

Muziek legt een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: hele belangrijke waarden in onze maatschappij. Muziek is overal, het is onderdeel van ons dagelijks leven. In de klas zorgt het voor een positief schoolklimaat met een fijne groepsvorming. Het doel van stichting Méér Muziek in de Klas is dan ook: structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland en het Caraïbisch gebied. Suzanne is bijvoorbeeld begonnen met ukelele spelen in de klas en ze vindt het helemaal fantastisch!

Tips om thuis of in de klas te doen

Wij hebben thuis een bak met wat verschillende muziekinstrumenten: een trommel, castagnetten, een schudei, sambaballen en belletjes. Hiermee kunnen we al veel doen! Maar ook zonder deze instrumenten kun je al veel zelf doen.

Het weer

Meer muziek

We begonnen onze muziekles met de wind. De vorige dag waaide het hard en speelden we met linten in de wind. Nu deden we deze wind na en bliezen zelf de linten in de lucht. We luisterden naar het geluid wat daarbij kwam en deden de wind na met fluiten en onze stem. Vervolgens ging ik verder op de regen die we natuurlijk ook goed na konden doen.

Ritme klappen

Met de stokjes tikte ik een ritme dat onze kinderen mee konden spelen. Ik verbeelde er de regen mee. Dat drupte eerst zacht en langzaam, dus een rustig ritme en daarna heel hard en snel. De kinderen speelden dat mee met een trommel en stokjes. Maar dit kun je ook goed met je lijf doen, bodypercussie noem je dat. Klappen klinkt al als regen, op je knieën slaan gaat al wat harder en met stampen regent het heel hard!

Vervolgens hebben we wat we leerden toegepast op het liedje van Hansje Pansje Kevertje. De belletjes waren de zon.

Schudkoker maken

Je kunt ook heel goed een schudkoker maken, een leuke activiteit om eerst te doen en vervolgens mee te spelen. Neem een lege wc rol en versier deze met papier, verf of stiften. Knip dan een cirkel uit papier dat net iets groter is dan je rolletje. Je knipt de buitenkant in, zodat je deze in het wc rolletje kan vouwen en kan plakken, zo maak je de koker aan één kant dicht. Doe dan rijst of kraaltjes in de koker en maak de andere kant op dezelfde manier dicht.

Dansen

Tegelijk zingen en dansen werkt ook heel goed! Onze peuter zingt heel graag het liedje “Bolletjes in de grond”, omdat je daarbij een bloem speelt dat uit het bolletje mag komen en dan ook nog mooie rondjes zwiert. Op veel liedjes kun je gebaren of dansjes bedenken die het liedje ondersteunen, kinderen onthouden de tekst dan ook beter.

Doe ook mee

Speelt je kind of je klas een instrument? Ook heel leuk om mee te spelen natuurlijk! Maar elk muziekmoment is leuk om te delen op de socials. Doe je mee?

Dit is een #jufmaikead