7000 LEERLINGEN STAPPEN IN DE WERELD VAN GEO

7000 LEERLINGEN STAPPEN IN DE WERELD VAN GEO

Gastblog van Kellie. In de laatste week van mei 2018 waren er 7000 leerlingen die de wereld van geo hebben mogen ervaren tijdens de GeoWeek. En wat een heerlijk weer was het er voor! Ten minste, het grootste deel van de tijd… Want iedereen zal er wel iets van mee gepakt hebben: die keiharde stortbuien!

Het is alsof het klimaat dacht ‘laten wij die Geoprofessionals eens even van materiaal voorzien’. Want dit extreem warme weer en de bijbehorende stortbuien die worden veroorzaakt door klimaatverandering, waren het onderwerp van vele expedities. Bijvoorbeeld de waterschappen die met het oog op klimaatverandering hun watermanagement aanpassen. Of gemeentes die bij hun infrastructuur en bebouwing rekening moeten houden met extreme regenval. En studenten die gastlessen komen geven over het klimaat.

Het klimaat

Deze omstandigheden, en het feit dat professionals dit komen vertellen, hebben indruk gemaakt op de leerlingen. Zij gaan zeker weten beter letten op het klimaat door bijvoorbeeld vaker te fietsen in plaats van met mama in de auto, meer te recyclen of plastic te scheiden. Dit begon mooi tijdens een gastles van Dorian van Rijsselberghe waarbij een aantal leerlingen de plastic’jes van alle uitgedeelde geodriehoeken verzamelden, zodat ‘deze kunnen gescheiden worden, juf!’. Goed gedaan!

Mogelijkheden van het werkveld

Buiten dit bewustzijn creëeren, heeft de GeoWeek ook als doel om leerlingen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met de mogelijkheden van het werkveld. En het enorme aanbod vanuit de geosector dit jaar (80 bedrijven ipv 56 vorig jaar), laat zien dat professionals oog hebben voor de toekomst. Leerlingen introduceren in dit vak is volgens professionals hard nodig om straks voldoende -en goedgeschoolde mensen te hebben die het werk voor gebiedsinrichting en -beheer in Nederland kunnen klaren.

GASTLES OLYMPISCH KAMPIOEN – DORIAN VAN RIJSSELBERGHE

GASTLES OLYMPISCH KAMPIOEN - DORIAN VAN RIJSSELBERGHE

Vele topsporters van Dutch Wavemakers deden dit jaar mee met de GeoWeek. In het National Topzeilcentrum in Scheveningen vertelden Dorian van Rijsselberghe en Rick Jendrusch alles over plastic soup, en de last die ze als topsporters ondervinden van het plastic in de oceaan. Zo is Dorian zijn boot wel zeven (!) keer omgeslagen tijdens het zeilen op de Olympische spelen in Rio. En dat omdat er plastic om de voorkant zat!

Wat is het gevolg van al ons plasticverbruik op het leven in de oceaan? En wat kan je zelf doen om je impact te verminderen? De leerlingen van het Segbroek College en Nutsschool Bezuidenhout kunnen je door deze leuke gastles, hier nu alles over vertellen!

HET VELD IN MET GEMEENTE LEIDSCHENDAM-VOORBURG

HET VELD IN MET GEMEENTE LEIDSCHENDAM-VOORBURG

Ook vele gemeentes introduceren leerlingen in de professionele wereld van geo. Zo ook gemeente Leidschendam-Voorburg. Brugklasleerlingen van het Maerlant-Lyceum hebben de bodem onderzocht in de Duivenvoorde-corridor, op de bouwlocatie Vlietvoorde.

Hier maakten ze kennis met de praktijk van geologie, geografie en archeologie. Daarbij was aandacht voor o.a. ondergrond, bodem en grondwater. Een bodemonderzoek is verplicht op nieuwbouwlocaties. De leerlingen gingen zelf op onderzoek uit, zo hebben ze de grondboor erbij gemaakt en zelf het NAP gemeten. Dit alles gebeurde heel voorzichtig vanwege de weidevogels.

GASTLES ED NIJPELS

GASTLES ED NIJPELS

Tijdens de GeoWeek gaf ook oud-minister Ed Nijpels een gastcollege. Op het Maerlant-Lyceum in Den Haag vertelde hij de leerlingen over duurzame energie en het klimaatakkoord van Parijs. Om de daarin gestelde doelen te halen, moet Nederland een energietransitie in gang zetten.

Ed Nijpels vertelde over de uitdagingen die hiermee gepaard gaan. De vwo 4-klas van het Maerlant zat geïnteresseerd te luisteren het verhaal van het VVD-kopstuk. Op deze manier heeft Ed Nijpels bewustzijn gecreëerd bij de volwassenen van de toekomst!

HET LEVEN OP EEN BOORPLATFORM IN HET MARITIEM MUSEUM

HET LEVEN OP EEN BOORPLATFORM IN HET MARITIEM MUSEUM

Leerlingen konden tijdens de GeoWeek een bezoek brengen aan de Offshore Experience van het Maritiem Museum: een uitdagende zoektocht naar energie op zee. Op een nagebootst boorplatform, omgeven door een 360 graden-filmprojectie en met special effects, waanden de leerlingen zich aan boord van een platform op zee!

De manager van het offshoreplatform onderworp de leerlingen aan een aantal interactieve spellen, om zo te ontdekken of ze geschikt zouden zijn voor het leven als boormeester, kraanmachinist, windmolenspecialist of helikopterpiloot. Wie haalt zijn certificaat om offshore te kunnen werken? De leerlingen ontdekten hoe energie op zee wordt gewonnen en dachten mee over de energiewinning van morgen.

WEGEN MARKEREN IN GEOFORT

WEGEN MARKEREN IN GEOFORT

Bij het GeoFort kan je je lol niet op als toekomstig geograaf. Op en met GeoFort gingen leerlingen op Waterexpeditie in samenwerking met Waterschap Rivierenland. Missende wegen en huizen invullen op OpenStreetMap op basis van satellietfoto’s voor het Rode Kruis Missing Maps. En in Velsen stond het programma in het teken van geo ICT en wat gaming daarbij kan betekenen. In Minecraft is genavigeerd door heel Nederland en is de school van de kinderen nagebouwd. Zo belangrijk én leuk om de kinderen bewust te maken van het belang van deze sector.

Ikzelf was bij de expeditie waarbij de leerlingen het Rode Kruis hielpen door missende wegen in te vullen op Open Street Map, op basis van satellietfoto’s. Hierdoor kunnen de hulpverleners van het Rode Kruis straks in 1 keer de weg vinden in plaats van te moeten zoeken en daarmee belangrijke tijd te verliezen. Goed werk gedaan dus door de leerlingen van het KWC Culemborg!

SCIENCE CENTER DELFT – STENEN, VR EN DIJKEN BOUWEN

In het Science Center in Delft leerden de leerlingen van het Erasmiaans gymnasium over mijnbouw en hebben ze de enorme collectie steensoorten kunnen bekijken. Ook zijn ze in een ‘echte’ mijn geweest met behulp van Virtual Reality brillen.

Daarna hebben ze ook nog 2 workshops gedaan, beide heel praktisch. In de eerste leerden ze hoe je het beste een dijk kunt bouwen en waar deze uit zou moeten bestaan om echt stevig te zijn. Bij de andere workshop werd geëxperimenteerd met verschillende grondlagen en waar het water het beste doorheen stroomde. Het was een leerzame en actieve ochtend in Science Centre Delft.

BewarenBewaren

BewarenBewaren