Door Karlien. Het ene kind is sneller afgeleid dan het andere kind. De aandacht van een hoogbegaafd kind vasthouden kan een uitdaging zijn. Ik heb moeders van hoogbegaafde kinderen om hun tips gevraagd en ik deel ook mijn eigen tips. 

De aandacht van een hoogbegaafd kind vasthouden bij de les

Ik was een dromer, en had mijn aandacht enkel bij de les als het interessant genoeg was. De rest van de tijd staarde ik naar buiten. Bij mij ging het beter op school toen ik wist waarom ik het deed (ik wilde advocaat worden) en toen ik de vrijheid kreeg om de taken in mijn eigen tempo af te ronden (Montessori onderwijs).

Natuurlijk zijn er dingen op school die gedaan moeten worden en die niet erg interessant zijn. Belangrijk is dat er afwisseling is in activiteiten, diepgang en uitdaging. Maar ook dat aangegeven wordt waarom dit – best saaie – onderdeel toch heel belangrijk is. Stel er bijvoorbeeld een beloning tegenover: we werken hier nu zoveel minuten geconcentreerd aan en daarna doen we iets leuks met zijn allen. Wat dat is, hangt natuurlijk van de leeftijd van de kinderen af.

Lees ook: HOE DAAG JE HOOGBEGAAFDE KLEUTERS UIT?

Creativiteit

Een andere moeder stelt voor dat je de kinderen hun eigen creativiteit laat gebruiken bij activiteiten. Maak de opdracht open, zodat de kinderen inbreng kunnen hebben. Op die manier trek je hun interesse. Andere tips van haar zijn om vaak beeldend te werk gaan, verantwoordelijkheid te geven aan het kind en om veel nieuwe info te delen.

Wat is de interesse van het kind

De tweede moeder die haar tips deelt stelt voor dat je uitzoekt wat hun interesse heeft. Weet je dat, en kan je daarop inhaken, dan zit je gebakken. Zij heeft ruim een uur met haar zoon (8 jaar) pianoles gedaan: leren spelen en muziekleer. De vragen vanuit hem bleven maar komen, en hij had nog zat een uur door kunnen gaan. Maar bij deze jongen, met al die interesse, is er totaal geen aandacht als de opdracht hem niet aanspreekt.

Lees ook: HOOGBEGAAFD: HOE MIJN DOCHTER VERANDERDE NADAT ZE MOCHT VERSNELLEN

Informatie relateren aan andere dingen

Hoogbegaafde kinderen kunnen nieuwe informatie heel snel koppelen aan alles wat ze al weten. De derde moeder geeft aan dat het voor haar kinderen ideaal is als er tijd is voor dit proces.

Leren doorzetten

De vierde moeder aan wie ik het vroeg, gaf aan dat het leren doorzetten echt moet worden aangemoedigd bij (sommige) hoogbegaafde kinderen. Deze kinderen willen graag baas in eigen proces zijn, maar lopen ook wel eens tegen een leerpunt aan. Neem het doorzetten. Dan lijkt het alsof ze niet meer geïnteresseerd zijn, maar eigenlijk komen ze niet over een hobbel heen. En die hobbel is nu juist waar hun belangrijkste leerpunt ligt. Onderzoek daarom waarom een leerling niet verder wil met de opdracht.

Hoe zorg jij ervoor dat een hoogbegaafd kind zijn aandacht bij de opdrachten houdt?

Uitgelichte foto: Shutterstock

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren