Door Jildau. Onlangs bezocht ik een inspiratiemiddag over Leesbevordering. Schrijver Benny Lindelauf (1964 Sittard) was gast en inspirator. Lindelauf, bekend van boeken als Superhelp!, Door en Door Winter en Hoe Tortot zijn vissenhart verloor, gaf een aantal mooie tips voor leesbevorderende activiteiten om in de klas mee aan de slag te gaan. Met toestemming mag ik de activiteiten rond boeken delen. 

Activiteiten rond boeken

Boekenzoeker

Bij de eerste activiteit rond boeken stuur je een aantal leerlingen met een opdracht de schoolbibliotheek in. De opdrachten zijn anders dan anders en hebben als doel dat de leerlingen per toeval boeken tegenkomen die zij nog nooit gelezen hebben.  Ze maken er tijdens de zoekopdracht kort kennis mee en kunnen ze op een later tijdstip weer opzoeken om echt te gaan lezen.

Opdracht voorbeelden

  • Zoek het boek met de langste titel.
  • Zoek het dunste boek.
  • Zoek het meest blauwe boek.
  • Zoek het boek dat er het oudst uit ziet.
  • Zoek het boek waarvan je denkt dat niemand het nog gelezen heeft.
  • Zoek het boek met de mooiste voorkant
  • Zoek een boek waarvan je de titel niet begrijpt.
  • Zoek een boek met een dier op de voorkant.
  • Zoek een boek dat over reizen gaat.

De ‘gevonden’ boeken worden in de klas besproken. Dit kan op verschillende manieren. Mijn voorkeur? Een spontane boekenkring. Je kunt er voor kiezen om de leerling die de opdracht uitgevoerd heeft als leider aan te wijzen. Je kunt er ook voor kiezen om dit als leerkracht zelf te doen.

Prikkelende vragen voor de boekenkring

  • Kijk naar de voorkant: wat is je eerste indruk?
  • Wat verwacht je van dit boek?
  • Wie heeft het boek al gelezen?
  • Wie wil een stukje voorlezen?
  • Wie kent de schrijver?
  • Ben je nieuwsgierig naar de rest?

Dwarse boeken

Aan de hand van stellingen worden de kinderen aan het denken gezet over verschillende soorten boeken, ze worden nieuwsgierig gemaakt en hopelijk opent hun leeshart zich voor nieuwe genres.

Noem de stelling en laat de leerlingen een kant kiezen en hun mening geven. De meeste stellingen zijn zo geschreven en voorbereid dat de meeste leerlingen het met de stelling eens zullen zijn. Na een kleine discussie wordt er een boek te voorschijn gehaald die hopelijk veel meningen zal veranderen. Het boek wordt bekeken, deels gelezen en vergeleken met de stelling. Het idee is dat na elke stelling een soort ‘Aha’ momentje ontstaat en de leerlingen zich voortaan ook openstelling voor dit genre/type boeken.

Ik heb een aantal stellingen en mooie boeken voor je bij elkaar gezocht:

Stelling 1: Een boek zonder plaatjes is niet leuk.

Het boek zonder tekeningen, B. J. Novak. Dit boek bewijst het tegendeel en zal iedereen in de klas aan het lachen brengen. Het boek zonder tekeningen heeft namelijk één belangrijke regel: alles wat er staat moet ook écht voorgelezen worden. Van gekke geluiden, liedjes over kippen en grappige uitspraken over de voorlezer, dit boek is een hit voor zowel kleuters als kinderen in de middenbouw.

Bekijk het boek hier

Stelling 2: Gedichten zijn saai om te lezen.

Poëzie hardop, Hans en Monique Hagen. Deze gedichtenbundel biedt naast een prachtige verzameling gedichten ook suggesties om in de klas met poëzie aan de slag te gaan. Daarnaast nodigen de spectaculaire illustraties ook uit om over te praten en van te genieten.

Bekijk het boek hier

Stelling 3: Een boek uit 1984 is ouderwets en saai.

De GVR, Roald Dahl. Een jaartal als 1984 maakt natuurlijk indruk maar een boek als De GVR zéker ook. Dit boek is tijdloos en in 2016 verfilmd dus toch weer van deze tijd. Het verhaal zit vol spanning, ontvoerd worden door een reus is niet zomaar wat maar gelukkig is het een vriendelijke reus en spreekt hij een bijzonder grappig taaltje.

Bekijk het boek hier

Stelling 4: In een atlas kun je niet lekker lezen.

Atlas, D. Mizielinski. Op het eerste gezicht maakt deze atlas meteen indruk. Het is een groot boek met prachtige illustraties. Hij bestaat uit meer dan 70 kaarten van landen, continenten en de wereld. Hij staat vol met interessante feitjes en je kunt je hier zo een uur in verliezen.

Bekijk het boek hier

Stelling 5: Een boek geschreven in een onbekende taal is niet leuk om te lezen.

Kek iz tak, Carson Ellis. Dit prentenboek is geschreven in een fantasietaal maar door de prachtige illustraties begrijp je als lezer waar het verhaal over gaat. Het is een lief verhaal over de seizoenen. De korte stukjes tekst, geschreven in een aandoenlijke fantasietaal zijn een prachtige toevoeging en zorgen bij de lezer ongetwijfeld voor een glimlach.

Bekijk het boek hier

Over de streep:

Deze activiteit is afgeleid van het gelijknamige televisieprogramma. Je trekt een lijn door het midden van de klas en je gaat met de hele groep aan één kant staan. Je doet als leerkracht verschillende uitspraken over boeken, wie deze uitspraak kan bevestigen, steekt over.

Prikkelende uitspraken:

  • Ik heb afgelopen weekend een boek gelezen.
  • Ik heb wel eens een boek van iemand geleend en niet teruggegeven.
  • Ik heb wel eens een boek niet uitgelezen.
  • Ik heb wel eens gehuild tijdens het lezen van een boek.
  • Ik heb wel eens eerst de laatste bladzijde van een boek gelezen.
  • Ik ben wel eens heel bang geworden van een boek.
  • Ik heb wel eens een boek meer dan 1x gelezen.
  • Ik heb wel eens een boek gebruikt voor iets anders dan lezen.
  • Ik heb wel eens een boek cadeau gekregen.

Het idee is dat je al na 3 of 4 uitspraken bereikt dat kinderen aan boeken gaan denken. Bijvoorbeeld over een boek dat heel mooi was, dat nog niet af is, waar ze de avond ervoor in gelezen hebben. Het wakkert het leesvlammetje aan. Dit is een leuke werkvorm om regelmatig kort te spelen.

Nieuwsgierig naar meer leesbevorderende activiteiten? Lees dan mijn vorige blog over leesbevordering.

Er zitten affiliate links in dit blog. 

 

Leuke activiteiten rond boeken ter leesbevordering