(Door Danielle) De werkdruk voor leraren in het basisonderwijs is groot en het wordt alsmaar groter! De hoge werkdruk wordt veroorzaakt door grote klassen, leerlingen die extra begeleiding nodig hebben maar vooral ook door alle administratieve handelingen die erbij komen kijken. Leerkrachten klagen massaal over de hoeveelheid administratieve handelingen die ze allemaal moeten verrichten. Het vak leerkracht gaat volgens hen al lang niet meer alleen om lesgeven aan kinderen. Administratieve rompslomp doen leerkrachten de das om.

Administratieve rompslomp doen leerkrachten de das om

Als leerkracht ben je niet alleen aan het lesgeven, er is nog veel meer wat er bij komt kijken. Met name administratieve handelingen zijn de boosdoeners die leraren een gevoel geven niet alleen meer met lesgeven bezig te zijn. Het bijhouden van dossiers, leerlingvolgsystemen en andere diverse administratieve rompslomp doen leerkrachten de das om. Ik geef het ze te doen!

Lees ook: PRODUCTIEF WERKEN: HOE OM TE GAAN MET DE STIJGENDE WERKDRUK?

Gevolgen zijn enorm 

Het blijft een actueel onderwerp. De hoge werkdruk door administratieve rompslomp is ook al uit eerdere onderzoeken gebleken. Volgens de vakbond CNV blijven scholen meer administreren en registreren dan van de Inspectie verwacht wordt. De gevolgen bij een te hoge werkdruk kunnen enorm zijn. Er zijn niet voor niets veel leerkrachten overspannen. Niet alleen op de basisscholen zie je deze problemen, ook op het middelbaar onderwijs zijn deze problemen enorm aanwezig. Niet alleen leerkrachten ondervinden hinder van al die administratieve handelingen, de kinderen zijn daar ook de dupe van. Ze verdienen niet de aandacht die ze nodig hebben, als het om leerstof gaat.

Lees ook: WERKDRUK IN HET ONDERWIJS

Werkdruk verlagen

Hoe kan je op een juiste manier de werkdruk verlagen?

  • Naar mijns inziens los je een heleboel op als de klassen kleiner worden zodat er meer tijd is om passend onderwijs te bieden waar kinderen recht op hebben.
  • Zet voor elke klas stagiaires in zodat je als leerkracht ondertussen de administratie kan bijwerken.
  • Leerlingvolgsystemen zijn voor ouders heel fijn maar op de basisschool eigenlijk nog niet echt nodig. De 10 minuten gesprekken zijn er om even over het kind te spreken, en als er tussentijds vragen zijn van ouders of leerkrachten kunnen die altijd bespreekbaar gemaakt worden zonder dat daar een enorme administratie aan vast hangt wat mij betreft.
  • Samen sparren met collega’s werkt vaak verhelderend en inspirerend. Soms hebben andere leerkrachten een andere kijk op handelingen of hebben ze misschien bespaartips wat betreft tijd die in de administratie gaat zitten.
  • Houd de moed erin!

 Lees ook: HOE IK MIJN WERKDRUK LAAG HOUD

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock