Begeleidingsmap in de klas

Begeleidingsmap in de klas

Door Anne. Je kent het wel: Korte begeleidingsmomenten in de klas tijdens het werken. Een kind loopt vast en je wil het kind in een kort gesprekje weer op weg helpen. Vaak gaat het om mindset of houding waarbij je met woorden alleen niet altijd duidelijk kan maken wat er nodig is. Hierbij kan een begeleidingsmap helpen. 

Een begeleidingsmap?

De begeleidingsmap is een map met daarin gelamineerde schema’s, modellen, tekeningen en graphic organizers die je snel erbij kunt pakken als je in gesprek gaat met een kind. Denk hierbij aan de leerkuil, lees er hier meer over.

Begeleidingsmap in de klas
Kaarten van SLO

Een snel gesprekje tijdens het werken kan een kind weer op weg helpen, maar vaak werk visueel ondersteunen beter. Een model, schema of tekening kan dan helpen om gedachten te ordenen of hetgeen je vertelt duidelijker te maken. Niet alleen maak je het visueel, je kunt zo’n schema ook snel samen invullen om te kijken wat nodig is.

Inhoud begeleidingsmap

Begeleidingsmap in de klas
Zelf gemaakt naar idee van Platform mindset

De inhoud van je begeleidingsmap kun je makkelijk aanpassen aan de leeftijdsgroep en de bijzonder onderwijsbehoeften van je groep. Je werkt met een basis maar deze kan ten alle tijden aangevuld worden.

Op internet zijn veel schema’s, modellen en tekeningen te vinden die je kunt gebruiken. Je kunt zelf ook modellen toevoegen die je veel gebruikt. Op de kaartjes van didactisch coachen (zie blog “5 minuten didactisch coachen) staan ook mooie modellen die je kunt gebruiken in je map.

Je kunt de volgende onderwerpen terug laten komen in je begeleidingsmap:

  • Mindset
  • Executieve functies
  • Leren leren, leren denken en leren leven
  • Leer- en werkstrategieën
  • Embodio’s (mogelijke blessures van hoogbegaafde kinderen)
  • Graphic organizers

5G schema

Download

Maar je zou ook vakinhoudelijke bladen kunnen toevoegen, bijv.:

  • Werkwoordschema’s (ingevuld maar zeker ook leeg)
  • Verhoudingstabellen
  • Tijdlijn
  • Wereldkaart

De bladen van de begeleidingsmap lamineer ik altijd zodat er met een whiteboardstift op gewerkt kan worden en je zo het denken van een kind kunt weergeven.

Vendiagram

Download

Bekijk ook de bestanden van SLO en Platform MindsetEn de cirkel van 8. 

Hoe zet je een begeleidingsmap in? 

De begeleidingsmap kun je op diverse momenten in de klas inzetten:

  • Tijdens het werken zie je een kind dat vastloopt. Je wilt dit kind snel weer op weg helpen. Je pakt de leerkuil erbij en bespreekt in welke fase het kind zit.
  • Een kind vindt het lastig om zijn/haar eigen aandeel te zien in een conflict. Pak dan een kaart erbij waar je samen kijkt naar de oorzaken en gevolgen van je eigen gedrag.
  • In de pauze is het lastig geweest voor een kind en je wil het gebeuren nabespreken. Samen vul je het 5G-model (gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag, gevolg) in.
  • Een kind legt de lat heel hoog voor zichzelf en baalt als iets niet meteen lukt. Het schema rondom mindset kan dan helpen in het gesprek.

Je kunt je begeleidingsmap ook inzetten tijdens gesprekken met ouders. De map biedt je de ruimte om ouders snel te laten zien aan welke strategieën je in de klas gewerkt hebt. Hierdoor krijgen ouders inzicht in hoe er dingen in de klas aangepakt en besproken worden. Het kan ouders ook helpen om vanuit dezelfde taal hun kinderen thuis ook te kunnen helpen.

Welke modellen, schema’s en tekeningen zou jij in je begeleidingsmap stoppen? Help elkaar op weg en deel je bladen met elkaar.

 

Klassenmanagement; Praktische tips voor het inzetten van een begeleidingsmap in de klas