Bewegend leren buiten rekenen

Bewegend leren buiten rekenen

Door Marjan. Met onze (nu halve) groep 3 gaan we regelmatig naar buiten om daar lekker aan de slag te gaan. Bij rekenen, spelling of lezen zetten we in de buitenlucht dan bewegend leren buiten rekenen in. Afgelopen week gingen we aan de slag rondom de sommen tot 12.

Bewegend leren buiten rekenen

Op onze gezonde school, bekijk het hier,  zijn we erg trots op onze certificaten ‘Bewegen en sport’ en ‘Voeding’.  We vinden het erg belangrijk om het bewegen niet alleen in te zetten in de gym- en zwemlessen, maar ook via de Daily Mile en bewegend leren. Bij het bewegend leren zijn de kinderen tegelijkertijd bezig met bewegen en met het verwerken van lesstof. Dit proberen we regelmatig buiten te doen. Is het weer niet zodanig dat we daar lekker kunnen bewegen en leren, verplaatsen we de activiteit naar onze hal of de gang voor onze klassen.

Bewegend leren in groep 3

Deze keer stonden de sommen tot 20 in combinatie met bewegend leren op het programma. We hadden drie opdrachten, waar de kinderen in kleine groepjes mee bezig waren. Na een tijdje werd gewisseld van activiteit. En zo tot alle kinderen alle opdrachten hadden uitgevoerd.  Het geheel nam 20 minuten in beslag, vanaf het moment van klaarmaken voor vertrek vanuit de klas tot iedereen weer op zijn plek zat.

Opdracht 1 – optellen tot 12

Opdracht 1 – optellen tot 12

Aan het begin van het spel liggen twee dobbelstenen. Dan staat er een getalrij van 1 tot en met 12. Het kind gooit met beide dobbelstenen. De beide getallen moeten bij elkaar worden opgeteld. De leerling probeert eerst de som uit te rekenen. Vervolgens wordt met kleine sprongen naar het eerste getal gesprongen en van daaruit komt het andere getal erbij. Aan het einde van de rij cijfers ligt een groot vel schilderpapier, waar de basis van de erbij sommen staat. De kinderen vullen hun gegooide getallen in en zetten de uitkomst erbij. Buiten het springen en rekenen is hier ook het onthouden van je getallen en de uitkomst voor sommigen een flinke uitdaging.

Opdracht 2 – maak het slot open

Opdracht 2 – maak het slot open

In een beker liggen allemaal sleuteltjes met daaraan een sleutelhanger. Een stukje verderop staat een tafeltje met hangsloten, bekijk ze hier. Op elk slot gaat een getal. Op de sleutelhanger staat een som. De leerling rekent de som uit en probeert met de sleutel het slot met die uitkomst open te maken. Buiten het rekenen zijn de kinderen hier ook bezig met de fijne motoriek. Als ze het slot open hebben, moeten ze het slot weer dichtklikken (volgende uitdaging) en gaat de sleutel terug in het bakje.

Opdracht 3 – aftrekken tot 10

Opdracht 3 – aftrekken tot 10

In een grote bak liggen veel getalkaartjes met daarop de cijfers van 0 tot en met 10 ondersteboven. Voor de bak staat de getalrij van 10 tot 0 met stoepkrijt op de grond geschreven. De leerling pakt twee kaartjes en maakt de bijpassende eraf som.  Vervolgens gaat de leerling op het hoogste getal staan en hinkelt het andere getal eraf. De kaartjes nemen ze mee in de hand. Aan het einde van de getalrij ligt een groot vel papier, waar ze de sommen opschrijven. Daarna gaan de getalkaartjes ondersteboven terug in de bak bij het begin.

Ervaringen

De optelsommen waren goed te doen, behalve dat sommige kinderen hun getallen vergeten waren tegen de tijd dat ze moesten schrijven. De volgende leerling had dan alweer gegooid, zodat ze allemaal veel beurten kregen. Gelukkig waren ze met een groepje en waren er meestal nog andere kinderen die het wel nog wisten.

Bij de sleutels ontdekten sommigen dat je de sleutel er op de juiste manier in moet stoppen en ver genoeg moet doorduwen. Voor andere kinderen was het weer dichtklikken van het slot een lastige opdracht. Met wat tips, lukte het uiteindelijk alle kinderen.

Bij het aftrekken was het maken van de som in de juiste volgorde nog lastig. Het grootste getal moet vooraan. De hinkelbaan stond licht bergaf geschreven, dus het andere getal ging echt eraf. De uitkomst komt dus letterlijk en figuurlijk lager uit.

De kinderen waren erg enthousiast en de leerkrachten ook. Qua voorbereiding waren deze opdrachten goed te doen. Het maken van de sloten en sleutelhangers is natuurlijk meer werk. Deze sleutelhangers zijn wel vrij vlug voorzien van een nieuwe som. De sloten zijn al voorbereid, dus die kunnen een volgende keer zo weer gebruikt worden. Dat geldt ook voor de getalkaartjes. Die zijn echt onmisbaar bij bewegend leren rondom rekenen in groep 3.

Zetten jullie bewegend leren ook in?

 

Bewegend leren buiten rekenen