Het is mijn laatste vakantieweek voordat ik mijn nieuwe klas ga inrichten. Deze week ben ik me aan het voorbereiden op een hele nieuwe groep. Na deze zomervakantie start ik als leerkracht van groep 3. Hoe ik deze week beleef, lees je in dit blog.

Ik heb twee jaar fulltime kleuters gehad. Een hele leerzame, leuke, creatieve periode! Voor mij werd het tijd om een stapje verder te gaan en de magische wereld in te stappen van het leren lezen en het leren rekenen. Ik word vier dagen leerkracht van groep 3 en houdt een dag per week mijn werk als ICT-coordinator op mijn school.

Deze week ben ik bezig met methodes lezen. Tenminste, dat was het idee. Maar ik merk dat ik tijdens het lezen tal van ideeën krijg over hoe de ik de klas wil inrichten, over de regels in de klas, mijn klassenmanagement in het algemeen. Dus merk ik dat het vooral de week van de lijstjes is.

Ik maak een lijstje voor het inrichten van het lokaal. Ook naar aanleiding van de checklists van Juf Nazia en Juf Inger. Wat wil ik allemaal in de klas en hoe wil ik het inrichten? Voor groep 3 is dat weer anders dan voor groep 1/2. 

Ik maak een lijstje wat ik voor het rekenen en het leren lezen echt wil onthouden. Wat zijn handige tips, hoe wil de lessen inrichten en wat zijn daarbij de regels?

Ten slotte maak ik ook een lijstje wat ik allemaal moet navragen nu ik naar de middenbouw ga. Hoe gaat het zelfstandig werken? Hoe is de vaste looproute vastgesteld? Welke materialen worden allemaal gebruikt? Want van vragen leer je veel en je hoeft het zeker niet allemaal zelf te bedenken en uit te zoeken!

Zo af en toe lukt het me tien minuten ongestoord de methode door te lezen. Maar dan ploppen er alweer allemaal ideeën in mijn hoofd, die ik wel moet opschrijven, anders ben ik bang dat ik ze vergeet. Lezen, ideeën, schrijven, schrijven, schrijven dus.

Rest mij nog de vraag: hoe bereid jij je voor op een nieuwe groep?