Campspace: kamperen op bijzondere plekken

We werden deze zomervakantie uitgenodigd om een aantal nachtjes te verblijven via Campspace. Groene, duurzame plekken om te overnachten met je eigen tent of een gehuurde accommodatie. Wij verbleven op een half uurtje rijden bij ons vandaan in een tipi, een belevenis voor onze kinderen natuurlijk!

Heel eerlijk, we komen bijna nooit in de Betuwe. De pont over en we zijn er, maar toch zijn we meer gericht op Utrecht en omstreken. Het idee van Campspace is dat je dichtbij je woonplek verblijft, vanwege de duurzaamheid. Dus kwamen wij vlakbij Tiel terecht en konden we de Betuwe verkennen.

Wat is Campspace?

Campspace staat voor microkamperen: bij particulieren op het land of op idyllische minicampings. Je kampeert dus midden in de natuur en het liefst ook duurzaam. Dus dichtbij je huis, de verhuurders zijn natuurliefhebbers met eigen dieren en zorgen goed voor hun grond. Microkamperen wordt als het nieuwe kamperen gezien. Geen massale campings, maar kamperen op een uniek stukje natuur, zoals een landgoed, of bij iemand in de achtertuin. Bijzondere plekken dus, ook voor kinderen.

Slapen in een luxe tipi

Wat een belevenis, we mochten in de tipi’s slapen, bekijk het hier! Jozua en ik kampeerden veel met onze eigen tent voordat we kinderen kregen. Met onze zoon overnachtten we wel een keertje op de Sprookjescamping, maar daar weet hij niets meer van. Oftewel, dit was de eerste keer bewust kamperen met de kinderen. Maar echt kamperen kun je het bijna niet noemen hè, met zo’n fantastisch grote tent inclusief houten vloer. Het enige campingachtige was dat we naar een andere pipowagen moesten lopen voor de douche en het toilet. Vanwege het mooie weer stonden er ook anderen op de camping met eigen camper en/of tent. Er was één wc en één douche die niet op slot konden. Dat was wel wat relaxter geweest als het alleen voor ons was, denk ik. Nu moesten we nog wel eens wachten op elkaar.

In de tipi

Er stonden dus een grote tipi en een kleine tipi klaar. De eerste nachten was ik alleen met de kinderen, ook voor het eerst voor mij. Gelukkig was er toen een leuk ander gezin in de Pipo wagen waar onze kinderen heerlijk mee speelden en marsmallows roosterden boven de vuurplaats. De eerste nachten sliepen we met z’n drieën in de grote tipi, vond ik wel een veilig gevoel. Zeker met onze peuter, want er lag een sloot om de kampeerplaats. In de grote tipi stond een slaapbank die we omtoverden, zodat onze oudste erop kon slapen.

Verder had je een vuurplaats in het midden, die we nu niet hebben gebruikt, het was al warm genoeg! Maar de tipi werd zeker niet te heet. Het bleef er aardig koel in overdag en ‘s nachts bleef de warmte er wat in, terwijl het buiten flink afkoelde. In het keukentje hadden we een kookplaatje met twee pitten en een mini-hotel-koelkastje. Voor het eten moest ik dan wel meteen koken na het boodschappen doen, want dat paste niet in de koeling. Het bed lag heerlijk, hier sliepen we prima op. Ook in de kleine tipi waar ik de laatste nachten met of onze dochter of onze zoon sliep.

Bekijk het hier.

Het zag er wel geweldig uit vind je niet? Echt een plaatje om te zien, zeker in de avond als de zon achter de tipi onder ging. Over het terrein liepen kippen, schapen, ganzen, zwijnen en achter een hek een ezel die zich graag liet aaien en ook hard liet horen, soms ‘s nachts ;).

Microkamperen met kinderen

Ik moet wel zeggen dat onze kinderen vooral heel relaxed zijn als ze andere kinderen hebben om te spelen. Dat was aan het begin van onze vakantie daar wel, met een leuk gezin waarbij ik het ook goed kon vinden met de ouders. Later in de week waren er alleen volwassenen en merkte ik dat ze een speeltuintje of op zijn minst speelvriendjes misten. We zijn dan ook veel op pad geweest, zoals naar meertjes en een pretpark. Daar zal ik later nog een apart blog over schrijven.

Op loopafstand lag een strandje (zonder voorzieningen) aan de waal. Vanwege het hoge water was er niet zoveel strand meer over. Maar omdat ik het toch ook wel wat griezelig vond met de stroming, hebben we hier alleen pootje gebaat. Wel heel leuk dat je zo van de camping erheen kan lopen.

Ik beloofde het gezin dat in de pipowagen zat de mokken af te wassen van onze gezamenlijke koffie hun laatste dag. En omdat de pipowagen niet direct weer verhuurd was, kon ik bij het terugzetten van de mokken stiekem ook wat foto’s maken. De stoelen waren uit te klappen tot een bed en achterin was ook een tweepersoonsbed. Met twee kleine kinderen paste dat net, maar ik vind de pipowagen vooral geschikt voor twee personen. Met oudere kinderen ernaast een tentje opzetten kan natuurlijk wel.

Bekijk het hier.

Slapen in een luxe tipi

We hebben het die mooie zomerdagen echt naar ons zin gehad en zullen zeker vaker op de site van Campspace speuren naar een leuke verblijfplek.

Er staan affiliate links in dit blog.