Circuit dinosaurus voor groep 3 en 4

Circuit dinosaurus voor groep 3 en 4

Door Marjan. Terug naar de dino’s! Een heerlijk thema, waar groep 3 en 4 vanuit de methode Blink in gaat duiken. Wij werken, naast deze lessen, twee middagen in circuit dinosaurus voor groep 3 en 4. De leesschrijfhoek, de rekenhoek, de constructiehoek, de verteltafel: alles in het teken van de dinosaurus!

Circuit dinosaurus voor groep 3 en 4

Terug naar de dino’s

Ons thema bij Blink gaat in op de dinosaurus: hoe ze leefden, hoe ze eruit zagen, hun uitsterven, de opgravingen en nog veel meer. Ook gaan we in dit thema in op de ontwikkeling van de mens en de eerste kunstwerken. Een breed thema, maar de dinosaurus spreekt wel helemaal tot de verbeelding bij de kinderen. Tijdens de introductieles, waarbij we ook spraken over opgravingen, ontdekte een leerling dat dino’s echt bestaan hebben. Ze dacht dat het een sprookje was. Om echt in de geschiedenis te duiken en het thema te laten leven, hebben we ook een uitwerking in onze hoeken gemaakt.

Bekijk hier boeken over dino’s. 

Rekenhoek dinosaurus

In de rekenhoek kunnen de kinderen drie activiteiten doen. Het grote dinosaurusspel deelde ik al eerder. Voor het tweede spel gebruikte ik de variant dure woorden van Lessen van Lisa. Met het werkblad ‘dure letters’ en de woordenschatwoorden van ons thema van Blink. Voor groep 3 zijn die woorden nog wat lang. Als het te lastig is, mogen ze kortere woorden bedenken binnen het thema. Elke letter heeft een prijs. Het woord schrijven ze per letter op het werkblad dat ik hiervoor gemaakt heb. In het vakje eronder zetten ze het bedrag. Daarna gaan ze alles bij elkaar optellen. Aan het einde van het werkblad kijken ze welk woord het duurste was.

De laatste opdracht in de rekenhoek is het dinosjoelen. Op de sjoelbak kunnen met buddies dino’s worden geplakt. De kinderen kunnen kiezen uit dino’s met het getal 1 tot en met 12 erop en die plakken ze boven de vakjes. Ze hebben ze zelf invloed op de moeilijkheidsgraad. Daarna mogen ze sjoelen. Hebben ze hun stenen op, gaan ze per vak opschrijven hoeveel stenen in dat vak zitten. Ook hier gaat het om het maken van lange optelsommen.

Leesschrijfhoek dinosaurus

In deze hoek staan heel veel informatieve boeken over dino’s. Dit pakket hebben we besteld en geleend bij de bibliotheek. De eerste opdracht is om een boek te kiezen en lekker te gaan lezen. Daarna wordt hier een soort boekverslag van gemaakt: de titel van het boek, de belangrijkste dino’s of personen, wat geleerd is door het lezen van het boek en tot slot een tekening over het boek.

De tweede opdracht is het zelf bedenken van een dinosaurus verhaal. De kinderen zetten op het werkblad wat ze in het begin willen vertellen, wat in het midden en bedenken ook een einde. Daarna schrijven ze het verhaal. De laatste opdracht is het zelf tekenen van een stripverhaal over dino’s.

Constructiehoek

De eerste opdracht is een combinatie van lezen en bouwen: begrijpend lezen met dinosaurus duplo. Op kaartjes staan woorden en zinnen. De kinderen zetten de spullen op de juiste plaats neer en leggen de zinnetjes erbij. Op de bouwtafel mogen de kinderen een dinolandschap maken. Ze mogen zelf bedenken welk materiaal ze willen gebruiken en ook wat ze willen maken. Een dinosaurus of juist een vulkaan of de rotsen? Met z’n allen maken we een groot dino landschap.

In de volgende hoek gaan de kinderen ontdekken hoe het skelet van een dino eruit ziet. Er liggen een paar grote skeletten op A3 papier. Deze bladen zijn gelamineerd. Met klei gaan de kinderen de vormen van de botten namaken. Zo maken ze hun eigen dinosaurus skelet.

Tot slot is er nog een opdracht waarbij de kinderen paleontoloog worden. Deze opdracht wordt gedaan met een tweetal en ook hier liggen voorbeelden van dino skeletten. Met verschillende soorten pasta leggen ze elk een skelet in een bak met zand. Daarna gaat er een laagje zand overheen. Tussen de twee bakken met zand staat een scherm, zodat ze niet van elkaar kunnen zien welk skelet ze maken. Als ze klaar zijn wisselen ze van plaats en dan gaan ze als een echte paleontoloog met een kwastje het zand weghalen om te ontdekken welke dinosaurus de ander begraven heeft.

Verteltafel

In de klas is een boek met een open einde over de dinosaurus voorgelezen. De kinderen gaan aan de verteltafel zelf het boek naspelen en het verhaal verder afmaken. Voor de kinderen die het lastig vinden, liggen er platen van het boek, zodat ze de volgorde terug kunnen zoeken. Ook liggen er werkbladen om samen het begin, midden en eind van het verhaal van tevoren te bedenken.

Mindmap

Vanuit de methode worden er drie lessen gegeven. Bij deze lessen horen woorden die aangeboden worden. Aangezien we met drie groepen dezelfde lessen geven, hebben we besloten om drie ramen in de gang als één grote mindmap te gebruiken. Hier kunnen de kinderen de woorden, afbeeldingen en de verbindingen zien van de diverse lessen en ook wat wij of zij zelf nog toevoegen aan het thema. Op deze manier wordt onze verdieping een groot thema, in dit geval dus dinosaurus, maar eerder ook al over de natuur, uitvinders of familie. Elke keer als de kinderen over de gang lopen, zien ze het thema weer voorbij komen.

Heb jij nog leuke, leerzame ideeën of tips? Laat ze weten!

Er staat een affiliate link in dit blog.

Juf Maike