Circuit voor spelling middenbouw

Door Ingrid. In mijn klas op Bonaire heb ik niet alleen grote rekenverschillen, maar ook grote verschillen in beheersing van het Nederlands. Om aan al deze verschillen tegemoet te komen werk ik ook met spelling in circuitvorm, net als bij het rekencircuit. In dit blog vind je ook een download steen papier schaar spelvorm voor spelling.

In mijn klas zitten overwegend Spaanstalige, maar de niveauverschillen zijn enorm groot. Ik heb kinderen die gewoon met de spellingsstof van groep 4 meekomen en ik heb in w 6 nieuwe Spaanstalige erbij gekregen en alles wat er tussen zit. 

Drie groepjes bij de circuitvorm spelling

Bij spelling werk ik ook met drie groepen. Dit omdat de kinderen het gewend zijn, maar ook zodat de groepjes klein blijven. Door met kleine groepjes te werken kan ik beter differentiëren en rekening houden met de niveauverschillen. Ik kijk per 3 weken of er gewisseld moet worden. De kinderen hebben hun eigen tempo en soms blijkt het iets te moeilijk. Dan gaan ze naar een lager groepje waarbij de spellingsmoeilijkheden nog een keer ingeoefend worden. Soms gaan kinderen ineens met sprongen vooruit en kunnen ze een groepje hoger werken. 

Bekijk ook spelling letter c oefenen.

Zelfstandig werken in circuit

Terwijl ik dus intensieve instructie geef, moeten de andere kinderen zelfstandig werken. Dit kunnen ze niet in methodeboekjes, want eigenlijk is dat allemaal woordenschat. Dat viel me in Nederland al wel op, maar vaak zijn er dan wel kinderen die de woorden herkennen. In mijn klas kent niemand de woorden uit bijvoorbeeld veilig leren lezen of uit taalactief spelling. Dit kunnen ze dan ook niet zelfstandig. 

Steen papier schaar in het circuit

Steen papier schaar is echt mijn life saver in circuit. De kinderen vinden dit fantastisch om te doen. Iedereen kan op zijn of haar niveau meedoen. De juiste woordbeelden worden ingeslepen. Belangrijk want deze kinderen hebben vaak nog niet of nauwelijks woordbeelden in het Nederlands. Ik maak voor de drie groepjes elke keer nieuwe steen papier schaar werkbladen. Als ik merk tijdens dictee dat een bepaalde categorie lastig is, dan laat ik die herhalen met steen papier schaar. Ook als pre-teaching zet ik dit in. De kinderen oefenen dan bijvoorbeeld met de sch (deze klank bestaat niet in Papiamentu of Spaans) dus dit woordbeeld herkennen ze niet. Door dit alvast te oefenen met steen/papier/schaar konden de kinderen dit veel beter tijdens de les. De kinderen zeiden zelf ook, juf juf dit heb ik met steen/ papier/ schaar ook geschreven. De kinderen voelde zich daardoor ook competenter en autonomer. Soms herkende ze ook met de plaatjes invullen een woord van het werkblad. 

Bij steen papier schaar hanteer ik dat bij gelijk spel ze beide een woord opschrijven en anders de winnaar 2. Op die manier wordt er meer geschreven. Daarnaast heb je natuurlijk alle voordelen van samenwerkend leren en spelen. Ze leren goed samen te werken, te overleggen en eerlijk te spelen. Dit is voor sommige kinderen ook nog lastig. Ze mogen ook in hun moedertaal praten bij het spelen. Dit is erg belangrijk voor meertalige kinderen dat ook de moedertaal een plekje in het onderwijs krijgt. Na intensieve instructie (want kleine groepjes dus meteen feedback) is het heel prettig om even een spel te doen en een soort brain-break te hebben wat wel educatief is. 

Hoe maak je steen- papier-schaar met spelling

Steen papier schaar is denk ik een van de meest makkelijke werkvormen. Ik heb het gewoon met een tabel in word gemaakt. Je kunt het vast ook mooi in canva doen en mooie achtergronden erbij. Ik kies ervoor om te focussen op het correct schrijven van het woord en geen afbeeldingen of andere versiering erbij te doen.

Bekijk ook steen papier schaar met rekenen.  

Ik heb gekozen voor 3 kolommen en tien rijen. Dat betekent dat ze 30 woorden met blad schrijven. Ik kies de woorden uit veilig en vlot voor de leerlingen in het eerste groepje. Merk ik nu met dictee dat ze veel foutjes maken met bepaalde letters, dan maak ik voor de week erna een werkblad met deze woorden.

Voor de andere 2 groepen kijk ik in de methode van taalactief welke woorden in de dictees komen. Dit als pre-teaching. Ook kijk ik de dictees na en bij het nakijken noteer ik de woorden die vaker fout zijn geschreven. Daar maak ik dan ook een steen-papier-schaar blad van om deze woorden te herhalen en correct in te slijpen. 

Voor sterke leerlingen kun je ook zinnen met de woorden laten bedenken. Ook kunnen de sterke leerlingen misschien zelf steen-papier-schaar voor hun klasgenootjes maken. Welke woorden vinden hun klasgenootjes lastig? Laat ze daar dan maar woordpakket van maken die hun klasgenootjes kunnen oefenen. 

Tips voor steen-papier-schaar met spelling

Besteed eerst een les aan de uitleg van het spel en welk stemgeluid hierbij hoort. Ze gingen bij mij namelijk steeds harder praten. Ook dat bij gelijk spel je allebei een woord moest opschrijven heb ik echt even uit moeten leggen. Ik zorg dat ik altijd een werkblad in hun laatje klaar heb liggen en ik heb er ook nog een klaarliggen op de kast. Het tempo zit er namelijk wel in en zo hoeven ze je niet te storen tijdens het circuit. Jij bent namelijk instructie aan de andere groep aan het geven. Zodra de blaadjes van de kast gepakt zijn, weet ik dat ik nieuwe moet maken. Zo heb je altijd werk achter de hand. Ik ben denk ik max 10 minuten bezig om voor 3 groepjes steen papier schaar te maken. Zorg dat je de werkbladen meteen met naam goed opslaat. Zo hoef je het maar een jaar te maken en kun je het de andere jaren gewoon printen zodra je bij die categorie bent. 

Voor mijn kinderen kan het niet, maar je kunt natuurlijk ook plaatjes in de eerste kolom zetten en de kinderen moeten het bijpassende woord opschrijven. Zo wordt het wat moelijker en zit er ook meer uitdaging voor de sterke leerlingen in. Het nadeel hiervan is dat het woordbeeld verkeerd ingeprent kan worden. 

Hou het simpel, het gaat om het schrijven van woorden. Ik pas het dus niet aan een thema aan, maar kijk echt naar de categorieën van de spellingsmethode. Ook als cito of iep eraan komt is het fijn om oude categorieën nog een keer te mixen en alle categorieën die aan bod zijn geweest nog een keer te herhalen. 

Laat ze ook eens met stift of kleurtjes schrijven. Vinden ze vaak erg leuk en zorgt voor net een andere beleving. Dit kan ook als beloning als ze bijvoorbeeld goed mee hebben gedaan met het dictee en goed hebben nagekeken. 

Andere werkvormen/ activiteiten in het circuit

Wandeldictees en propjesspel gebruik ik ook als afwisseling, het probleem daarvan is dat het geluidsniveau soms te hard wordt en dat is lastig als je intensieve instructie aan het geven bent. Toch probeer ik dat ook wel aan te leren. Het propjesspel vinden ze ook heel leuk, omdat ze eigenlijk niet gewend zijn dat je met papiertjes door de klas mag gooien. Dit is in Nederland steeds meer ingeburgerd als nuttig spellingsspel, maar hier keken ze me de eerste keer heel raar aan toen ik de propjes door de klas ging gooien. Toch is dit ook een heel nuttig en leerzaam spel. De kinderen kijken dan naar het woord en schrijven het op. Daarna gooien ze het propje weer weg. Ze vinden het overschrijven ook gewoon echt heel leuk om te doen. 

Gebruik jij ook wel eens andere werkvormen om spelling te oefenen?

Foto van auteur

Maike Douglas-Westland

Plaats een reactie