Bij coöperatieve werkvormen werken de kinderen samen en komen zo tot leren. Met klassenbouwers leren de kinderen van de klas elkaar goed kennen, vergroten ze de wil tot samenwerken, leren ze elkaar te accepteren en voelen ze zich veiliger in de groep. 

Klassenbouwers

Klassenbouwers is een didactische structuur die bedoeld is voor de hele klas. Er zit geen didactisch component in. Het gaat puur om elkaar (nog beter) te leren kennen en elkaar te accepteren.

Lees ook: KAARTJES COÖPERATIEVE WERKVORMEN

Structuren

Zoek iemand die

De werkvorm Zoek iemand die zet ik vaak in als didactische structuur. De bedoeling is dat de kinderen met een bepaald doel door een ruimte lopen. Ze gaan op zoek naar iemand die het antwoord weet op één van de opdrachten op een werkblad dat ze hebben gekregen.

  1. De kinderen lopen door de klas met hun hand omhoog
  2. Ze geven iemand een high five
  3. De aangewezen persoon (door de leerkracht) begint en stelt een vraag van het werkblad
  4. Gevonden? De andere persoon zet zijn naam op het werkblad op de juiste plek.
  5. Ze nemen afscheid en zoeken weer verder.

Zo heb ik bijvoorbeeld ZOEK IEMAND DIE KERST TELLEN gemaakt.

Je kunt Zoek iemand die ook goed inzetten als klassenbouwer. Dan gaan de kinderen op zoek naar iemand met een bepaalde eigenschap, iets wat ze heel leuk vinden of iets wat ze hebben gedaan in het weekend.

Ik heb een voorbeeld gemaakt, expres in Word, zodat je het kunt aanpassen. Laat je me dan wel zien wat je hebt gemaakt?

Coop klassenbouwer Zoek iemand die

zoek iemand die klassenbouwer

Lees ook: TIPS VOOR EEN POSITIEF BEGIN VAN DE DAG IN DE KLAS

Feitenbingo

Feitenbingo is een werkvorm waarbij je Zoek iemand die inzet. Als iemand alle vakjes vol heeft, roept diegene BINGO!

Op de site mentortijd staat een leuke bingo.

Lees ook: VAKANTIEKRING, MAAR DAN ANDERS

Wie/wat ben ik?

Plak bij alle kinderen een post-it met een voorwerp of een bekend persoon op de rug. Je kunt ook zorgen voor een band op het hoofd waar je een kaartje onder kunt doen. Het is de bedoeling dat de persoon moet raden wie of wat hij is. Hij mag het kaartje dus zelf niet zien. Laat de kinderen door elkaar lopen en vragen aan elkaar stellen. Deze mogen alleen met ja of nee beantwoord worden. Om snelheid in het spel te houden, kun je zorgen voor meerdere kaartjes. Zo kan iemand meteen weer meespelen als hij het kaartje geraden heeft.

Lees ook: WERKVORMEN MEERVOUDIGE INTELLIGENTIE BIJ KLEUTERS

Hoeken

In elke hoek leg je een onderdeel van wat kinderen leuk vinden om te doen of bijvoorbeeld lekker vinden.

Bijvoorbeeld mijn favoriete taart:

  1. Vlaai
  2. Appel
  3. Chocolade
  4. Slagroom

Of favoriete eten:

  1. Mexicaans
  2. Italiaans
  3. Friet
  4. Pannenkoeken

Of favoriete sport:

  1. Hockey
  2. Zwemmen
  3. Voetbal
  4. Hardlopen

De kinderen lopen naar de hoek wat bij hen past. Je kan het er ook met de klas over hebben, bijvoorbeeld als maar een iemand naar een hoek loopt. Hoe voelt dat voor hen/haar? En waarom kiezen de anderen bijvoorbeeld allemaal voor een bepaalde hoek?

Welke klassenbouwers ken je nog meer? 

Uitgelichte foto:  Shutterstock

Lees ook: MEERVOUDIGE INTELLIGENTIES: 8 MANIEREN OM KNAP TE ZIJN