Bij coöperatieve werkvormen werken de kinderen samen en komen zo tot leren. Met teambouwers leren de tafelgroepen of werkgroepen elkaar goed kennen, vergroten ze de wil tot samenwerken, leren ze elkaar te accepteren en voelen ze zich veiliger in de groep. 

Teambouwers

Teambouwers is een didactische structuur die bedoeld is voor groepen kinderen. Er zit geen didactisch component in. Het gaat puur om elkaar (nog beter) te leren kennen en elkaar te accepteren. Door deze werkvorm regelmatig in te zetten pesten de kinderen elkaar minder, zijn er minder tegenstellingen en is er meer waardering voor elkaar.

Lees ook: KAARTJES COÖPERATIEVE WERKVORMEN

Teamnaam

Voor nog meer betrokkenheid kun je de teams hun eigen naam laten bedenken. Ze kunnen hier zelf een logo bij maken die ze bijvoorbeeld boven hun team hangen.

Lees ook: TIPS VOOR EEN POSITIEF BEGIN VAN DE DAG IN DE KLAS

Structuren

Teamvraag

Met de teamvraag zorg je voor een dobbelsteen voor elk groepje. Ze dobbelen om de beurt met de dobbelsteen en geven antwoord op de vraag van het gegooide nummer.

Wat is je favoriete…? Teamvraag

Teamvraag

Lees ook: WERKVORMEN MEERVOUDIGE INTELLIGENTIE BIJ KLEUTERS

Coop teamvraag elkaar leren kennen

Coop teamvraag elkaar leren kennen

Rondpraat (op tijd)

De leerkracht stelt een vraag. De leerlingen krijgen even denktijd en vertellen dan (met de klok mee) hun antwoord aan hun team. Voorbeeld van vragen: Wat wil je voor je verjaardag? Wat vind je leuk om te doen? Wat vind je het leukste vak op school en waarom? Hoe voel je je vandaag en waarom? Je kunt hier een timer bij gebruiken.

Dit ben ik tas

Elk team krijgt een tas. De kinderen stoppen hier spullen in die voor hen belangrijk zijn, zoals onderdelen van hobby’s of afbeeldingen die ze uit tijdschriften halen. Ruim elke week een moment in waarop een kind van het team kan vertellen over hun dit ben ik tas.

Leraar 24

Lees ook: COOPERATIEVE WERKVORMEN: KLASSENBOUWERS

Welke teambouwer gebruik jij in de groep? 

Uitgelichte foto: Shutterstock