Corona onderwijs – flexibel lesgeven

Corona onderwijs – flexibel lesgeven

Door Marjan. Sinds de scholen weer open zijn, moet de hele groep in quarantaine als één iemand positief test. Is dat bij jullie al gebeurd? Bij ons was het pasgeleden zover. Hoe hebben wij het aangepakt en wat zijn onze ervaringen? Een ding is zeker: je moet in het corona onderwijs erg flexibel zijn.

Corona onderwijs – flexibel lesgeven

Weer naar school

Na een aantal weken thuis les krijgen verzorgen, mochten alle leerlingen vanaf 8 februari weer naar school. Wij waren erg blij om te kinderen weer fysiek les te kunnen geven. Hoewel het online onderwijs bij ons goed liep, is het toch veel fijner om de kinderen live in de klas te hebben zitten. Het overschakelen verliep redelijk soepel, alle kinderen hadden hun spullen weer bij zich en de lessen verliepen al snel als vanouds.

Corona onderwijs – de opstart na de scholensluiting

Als er iemand in de groep positief test, gaat de hele groep in quarantaine. Een duidelijke regel, maar wel een met flink wat consequenties. Na vijf dagen mogen de kinderen getest worden. Zijn ze dan negatief, mogen ze weer naar school. Kinderen die niet getest worden, moeten tien dagen in quarantaine blijven. Als ze dan klachtenvrij zijn, mogen zij weer naar school. De leerling die positief getest is, moet zeven dagen in isolatie en als hij dan 24 uur klachtenvrij is, mag de leerling weer naar school. Het is meteen duidelijk: zo kun je niet iedereen tegelijk thuis of op school lesgeven. Het moment van weer naar school komen, verschilt per leerling en per situatie.

Positief getest

In een week hadden wij een aantal leerlingen ziek thuis. Een van de leerlingen wachtte op de uitslag van de test. Op donderdag rond half 12 kreeg ik het bericht dat de uitslag positief was. Na een heel kort overleg om de taken te verdelen, gingen de directie en ik aan de slag. De directeur en de teamleider belden alle ouders, zodat ze de kinderen kwamen ophalen. Ik ging met mijn groep 3 – 4 aan de slag om snel alle spullen uit te delen. Laptop, oortjes, oplader, werkboekjes, schriften, lesboeken, rekenrekken, wisbordje, wisbordstiften en ga zo maar door. Alle kinderen namen het complete pakket mee naar huis. Rond kwart over 12 waren de kinderen opgehaald en toen zaten ze dus allemaal thuis met al hun materialen.

Corona onderwijs = online onderwijs

Zoals ik net al vertelde, gingen de kinderen van mijn groep op donderdag rond lunchtijd naar huis.  Ik hoefde zelf niet in quarantaine, want ik had de bewuste leerling langer dan 5 dagen geleden de laatste keer gezien. De rest van de dag heb ik besteed aan het maken van een kloppend rooster en de taken per dag. Na wat berichten richting de ouders en het klaarzetten van de lessen in Teams, had ik het gevoel dat het wel weer zou lopen.

Op vrijdag gaf ik les volgens het rooster dat we tijdens de scholensluiting had gebruikt. De kinderen waren nog steeds erg eigen aan het werken in Teams en wisten precies wat er van ze verwacht werd, waar de taken te vinden waren en wat ze moesten doen bij vragen. Van veel ouders kregen we complimenten dat we zo snel omgeschakeld waren van fysiek naar online onderwijs. Op maandag werden de lessen ook nog online gegeven.

Corona onderwijs = fysiek en online onderwijs tegelijk

Vanaf dinsdag kwamen veel kinderen weer naar school, maar acht leerlingen zaten nog thuis. Dit waren extra zware dagen. In de klas gaven we fysiek de lessen. Aan het begin van de instructie belden we de leerlingen die thuis waren en de bewuste instructie moesten volgen, via Teams. Zij volgden de uitleg en gingen daarna thuis aan de slag. De leerlingen op school vonden het fijn dat ze op school waren en daar de lessen kregen. De kinderen thuis vonden het fijn dat ze de instructies kregen en daarna zelf aan de slag mochten.

Voor ons was het niet fijn om zo te werken. Je was continu aan het focussen op twee manieren van instructie geven. Bij elke instructie weer goed nadenken wie deze instructie van thuis uit moest volgen en die inbellen. Waar normaal de dagen al erg intensief zijn, moest er nu nog een schepje bovenop. Het was erg fijn om alle kinderen toch te kunnen bedienen, maar ik was erg blij dat het maar een week op deze manier hoefde.

We waren toevallig net gestart met een project waarbij in tweetalen werd gewerkt. Erg leuk om te zien hoe onze groep 3-4 gewoon evengoed verder werkte aan de opdracht. Sommige tweetallen waren op school en van sommige duo’s zat de een op school en de ander thuis. Van weer andere tweetallen zaten beiden kinderen thuis. Via Teams werd alles samen besproken en geregeld. Super trots op onze kanjers!

Corona onderwijs – iedereen weer op school

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk was iedereen weer op school. Wat is het toch heerlijk om dan al die snoetjes gewoon weer in de klas te zien. We hadden de cito toetsen moeten afbreken in verband met de quarantaine, dus die hebben we alsnog afgenomen. Ze werden volgens verwachting of zelfs iets beter gemaakt.

Afschakelen

Normaal gesproken heb ik weinig moeite om mijn werk af te sluiten en thuis weer aan de slag te gaan met mijn eigen ding. Handlettering  is mijn hobby, bekijk het hier en daarmee maak ik echt even mijn hoofd leeg. De afgelopen twee lesweken lukte het gewoon niet om af te schakelen. In het eerste weekend stond ouderportaal vol met berichten van ouders die meldden dat hun kind getest werd en daarna de uitslag, overleg over hoe we zaken zouden aanpakken en samen onze zorgen bespreken.

Tijdens de lesweek die volgde werd ook veel overlegd, geappt en er waren regelmatig vragen van ouders. Omdat het zo’n bijzondere situatie was, hebben mijn duo partner en ik wel gereageerd op de berichten, maar het zorgde dat er weinig kans was om op rust te komen. Na die week heb ik bewust even flink gas terug genomen, zodat ik weer wat energie kreeg voor mijn gezin, hobby en uiteraard ook voor mijn werk.

Het corona onderwijs voor de kinderen

Ja, het is allemaal anders en er wordt veel gewisseld, maar hoe hebben de kinderen het ervaren? In één op één gesprekken en in klassengesprekken heb ik er met de groep op teruggekeken. Ze vonden het niet leuk dat ze opeens naar huis moesten, maar vonden het wel fijn dat er meteen online onderwijs was. Of zoals een leerling het zei: ”We hebben niets gemist, alleen de les handvaardigheid van donderdagmiddag.” De kinderen die langer thuis waren geweest vonden het erg fijn dat ze weer op school waren, maar waren blij dat ze de andere dagen toch contact hadden met de klasgenoten. Mocht het nog een keer nodig zijn, willen ze het graag op dezelfde manier. Ik ook, al hoop ik dat het niet meer nodig is.