De gelukkige leraar

De gelukkige leraar, hoe ik erop kwam

De gelukkige leraar is mijn debuut als auteur en is vorige week uitgekomen. Ik ben bedolven onder de berichtjes over het boek, zo tof! Ik vertel je graag hoe ik op het idee van het boek kwam.

De gelukkige leraar

Waar gaat het boek over?

Je hoort het overal om je heen: we moeten het zelf doen! We moeten zelf ons vak en professionaliteit weer terugpakken. Maar hoe doe je dat in je dagelijks leven als leraar? Het boek is mijn persoonlijke zoektocht hierin, ik deel mijn belangrijkste lessen en tips met de lezer. Maar dat niet alleen! Ik mocht ook toffe Bekende Leerkrachten interviewen, zoals Thijs Roovers, Naomi Smit en Anton Horeweg. Daar werd ik al heel blij van, maar dat het boek er nu is, is wel extra tof.

Bekijk het hier

Hoe kwam ik op het idee?

Eind november 2019 (anderhalf jaar geleden dus al!) broedde ik op een idee. Natuurlijk had ik En wat als we nu weer eens gewoon zouden lesgeven gelezen en ook de stakingen waren nog in volle gang. De roep om: WE MOETEN HET ZELF DOEN! werd alsmaar groter. We wilden als leerkracht onze professionaliteit oppakken. Voorzichtig werd er gesproken over een beroepsvereniging. Ja, dacht ik, allemaal leuk en aardig zo in collectief, maar hoe doe ik dat nou op de werkvloer? Ik ben niet op mijn mondje gevallen, maar durf ook niet alles. En ik krijg ook niet alles voor elkaar. Hoe pak je je professionaliteit op in je eigen school?

En omdat ik zeker wist dat meer leerkrachten hiermee stoeiden vond ik dat dit boek moest komen! Tijdens een high tea ter ere van het succes van de scheurkalender, gooide ik het balletje op bij Uitgeverij Pica en gelukkig gaven ze mij het volle vertrouwen en kreeg ik een boekcontract!

Bekijk De gelukkige leraar hier

En dan: schrijven schrijven schrijven (en schrappen schrappen schrappen)

Op Instagram heb je zo af en toe mijn schrijfproces mee kunnen maken, want ik schreef het liefste in een hotel. Geen afleiding van de kinderen thuis, de was, of wat dan ook. Alleen ik in mijn coconnetje met af en toe een wandeling in de natuur en lekker eten. Daar heb ik me wat kilometers letters getikt zeg! Tijdens de lockdown schreef ik uiteraard thuis, lastig, maar dat was voor iedereen een pittige periode…

Uitgeverij Pica heeft me goed begeleid bij het proces van blogger naar auteur, want dat is wel even wat anders zeg! En vervolgens ook weer bij het herschrijven (en nog een keer, en nog een keer) van het boek, want dat was nog het lastigste, poe zeg! Ik heb nog wat meer respect gekregen voor mijn lieve man ;).

En nu is het er!

En ik ben zo trots! Vooral omdat het omarmd lijkt te worden door veel Bekende Leerkrachten, maar ook omdat ik dagelijks een berichtje krijg van leerkrachten die het lezen en nu al actie ondernemen op hun eigen school. Daar deed ik het voor!

Titel

Nog even over de titel. Die heb ik zelf bedacht, vond ik ook zo tof om te mogen doen! Natuurlijk is het een knipoog naar De gelukkige klas van Theo Thijssen. Ik vind namelijk dat je pas een gelukkige klas kunt krijgen als jij zelf als leerkracht gelukkig bent! Goed voor je vak en voor jezelf zorgen is noodzaak om goed voor de klas te kunnen staan. En daar gaat dit boek volledig op in. Wat jij nodig hebt, maar ook wat je daarvoor moet doen als leerkracht. En eerlijk is eerlijk. De gelukkige leraar bekt net wat lekkerder dan De gelukkige leerkracht. Dus voila, de titel was daar.

De cover

Ik kan uren vertellen over het boek, haha, ik zal jullie er verder niet teveel meer mee vermoeien. Maar nog even over de cover, die vind ik stoer en helemaal fantastisch! Ik kon alleen maar staren met open mond en WOW wauwelen toen ik het zag. Zo krachtig! Ik mocht wat covers van andere boeken delen als inspiratie, maar dit was nog veel beter dan ik had bedacht! Als enige heb ik de punt van het potlood laten veranderen. Die was rood, maar heb ik in groen laten veranderen. Vond ik ook leuk dat dat kon. En het werd toch net dat extraatje anders. Minder ik-ga-zo-stemmen en niet zo communistisch en leerkrachten houden nu eenmaal van een groene pen, ja toch? ;)

Reviews

Superfijn dat ik echt veel reviews mocht ontvangen op dit boek! Hier vind je een selectie.

Ingrid Rijnbout:

“Een heerlijk boek vol herkenbare situaties een praktische tips. Als ervaren leerkracht las ik herkenbare en bekende dingen, maar hierdoor vroeg ik mijzelf ook af hoe ik dit eigenlijk doe. Dat maakt dat zowel de nieuwe als de bekende informatie in dit boek ook heel prettig is voor de ervaren leerkracht. Verder kan ik het boek sterk aanraden aan elke beginnende leerkracht! Juist dan is het zo fijn om te kunnen lezen welke grenzen je mag en kan stellen. Een aanrader voor elke leerkracht dus.

Pluspunten:
Vlotte schrijfstijl
Herkenbaar
Lekker praktisch”
 
Didactief:  “Vlot geschreven tips en ervaringsverhalen.”
 
JSW: “Hoe je mogelijkheden en ruimte voor jezelf als leerkracht creëert, vertelt Juf Maike in dit boek. Ook gaat ze in op de rechten en plichten die je hebt als leerkracht en hoe je op een goede manier communiceert met je collega’s en leidinggevende.”
 
Praxis Bulletin:  “Met vlotte pen beschrijft Juf Maike haar persoonlijke zoektocht naar antwoorden op deze en andere herkenbare vragen van leerkrachten.”
 
Interview in Aob Onderwijsblad

Martin Bootsma‘Het leest als (en is) een pamflet’

Anton Horeweg‘Aanrader! In één adem uitgelezen’

Marian Soullié: ‘Tijdens het lezen heb ik meerdere malen hardop gezegd: “Het lijkt wel of ze mij geïnterviewd heeft!” Er worden zulke herkenbare situaties omschreven.’

Naomi Smits: ‘De combinatie van theorie vertalen naar de eigen praktijk en het delen van persoonlijke ervaringen door Maike zelf en andere leerkrachten – maakt het geheel sterk, erg lekker leesbaar en een feest der herkenning.’

Bertus van Onderwijsenzo: ‘De inhoud is mij uit het hart gegrepen. We moeten het zelf doen. Daar zijn we inmiddels wel van overtuigd. Maar doe dat dan ook!’

ZO BLIJ MEE!

Bekijk het boek hier