De gelukkige leraar, recensie door Jenneke

De gelukkige leraar, recensie door Jenneke

Mijn moeder, Jenneke Westland, werkt ook in het onderwijs. Natuurlijk interviewde ik haar ook voor het boek, maar ze had het nog niet gelezen. Ze stuurde me, heel lief, haar eerste blog voor deze site mét recensie van het boek De gelukkige leraar. Dat moest ik natuurlijk delen!

De gelukkige leraar

Het is woensdagmorgen, een heerlijke vrije dag voor mij. Met een kop thee nestelt deze trotse moeder zich op de bank om het boek van Maike te gaan lezen. Twee uur en 15 minuten later heb ik het uit, van A tot Z gelezen. Het is interessant, leerzaam, boeiend, in een heldere stijl geschreven en vooral oprecht.

Al lezende zie ik weer mijn lieve kleine meisje voor me, haar eerste woorden waren zo ongeveer “Zelf doen”. Vanaf heel jong al was dat haar motto. In het boek laat Maike zien dat ze heel veel geleerd heeft en nuances van het zelf doen ontdekt heeft. Door te vallen en vooral weer op te staan durft zij het nu aan om tips te geven aan anderen, die met dezelfde “beren op de weg” te maken krijgen.
Onderwijsland zit vol met gemotiveerde, hardwerkende, sociale mensen, die hoge eisen stellen aan zichzelf en de ander. Dat brengt heel veel goeds, maar helaas ook overvolle agenda’s en stress.

Bekijk het boek hier

Maike legt de vinger op de zere plek en duidt de problematiek van overbelaste leerkrachten. Haar boodschap verwoord ik in een zin: Neem de regie in eigen hand, door op een duidelijke en doordachte manier met elkaar te communiceren en je rechten en plichten te weten.

Hoe leest het boek?

Door veel energie te steken in het interviewen van mensen uit het onderwijsveld, is ze gekomen tot een samenhangend geheel van beschrijven hoe het is en het (samen) werken aan vernieuwingen en oplossingen. Zij combineert dat mooi met haar eigen visie op goed onderwijs en balans vinden in werk en privé. Af en toe met een kwinkslag, maar zeker ook met een serieuze boodschap. Iedere leerkracht, onderwijsassistent, schooldirecteur etc. wordt aan het denken gezet over zijn of haar rol in het onderwijs.

Wat ik leerde

Ondanks mijn jarenlange ervaring in het onderwijs, heb ik een aantal tips gelezen waar ik iets mee kan, er zijn er meer maar deze wil ik hier noemen:
* Ik communiceer helder naar mijn leidinggevende en mijn team. Ik heb me ingelezen en verwoord de argumenten die voor mij belangrijk zijn.
* Als leerkracht en IB-er zie ik nog meer belang van het samenwerken, dat geeft voldoening en maakt dat iedereen zich betrokken voelt, waardoor het welbevinden in de school groter wordt. Hopelijk verdwijnen hierdoor ook de negatieve “wandelgangen”.
* Hulp vragen is krachtig!
* Ga op zoek naar Energiegevers.

Startende leerkracht

Interessant om te lezen vond ik ook hoofdstuk 6: Speciaal voor jou, startende leerkracht. In mijn werk begeleid ik ook startende leerkrachten. Ik zal hen wijzen op dit hoofdstuk. Zij realiseren zich dan meer dat ze niet de enige zijn die tegen zaken aanlopen bij de start van hun onderwijs carrière en dat ze gaandeweg leren en verbeteren.

Trots

Opeens realiseer ik me dat mijn lieve dochter ook een collega is met visie, daadkracht, arbeidsethos 😊 en bereidheid tot blijven ontwikkelen. Trots overheerst! Ik kijk uit naar ons volgende inhoudelijke onderwijsgesprek en jouw volgende boek. Dit debuut smaakt naar meer.
Liefs, Jenneke

Bekijk het boek hier