De klas van Juf Sharona in groep 5/6

De klas van Juf Sharona in groep 5/6

Door Sharona. Zoals ik jullie al vertelde, heb ik sinds dit schooljaar een eigen klas. En bij een eigen klas komt natuurlijk ook het inrichten van het klaslokaal kijken.  Vandaag gun ik jullie een kijkje in mijn klas (die ik deel met een hele fijne nieuwe duo!) en vertel ik jullie over welke keuzes wij gemaakt hebben. En wie weet kunnen jullie ons nog helpen met wat puzzelstukjes op de juiste plaats te krijgen. De klas van Juf Sharona in groep 5/6

De beginsituatie van de klas van Juf Sharona

Onze klas, een gezellige groep 5/6, bestaat uit 27 leerlingen. En mocht je zo denken, o wat ziet alles er in deze klas nog mooi en nieuw uit, hoe krijgen ze dat voor elkaar,  wil ik jullie er eerst even op wijzen dat het schoolgebouw pas 3 jaar oud is. Vandaar dat alles er nog lekker fris en fruitig uit ziet ;).

De groep gemixt

groepjes

Terwijl mijn duo en ik tafels in de klas aan het verslepen waren om groepjes te maken voor onze groep 5 en groep 6, kwamen we al pratend op een wens van ons beide. We wilden heel graag de beide groepen gemixt in groepjes hebben zitten.  We vonden het namelijk beide jammer dat er vaak onbewust 2 groepen in je groep ontstaan, doordat je als leerkracht de ruimte al verdeeld hebt tussen deze 2 groepen.
Voor de groepsvorming en het groepsgevoel, het echt zijn van één groep ook al krijg je net instructie in een ander leerjaar, kozen we ervoor de groepen te mixen. Daarbij wel zorgend dat de schoudermaatjes tenminste in het zelfde leerjaar les krijgen.

Instructies

Instructie

Doordat we de groepjes gemixt wilde hebben, kwamen we voor het volgende dilemma te staan. Hoe zouden we dat dan aanpakken met de instructies? Want eerlijk is eerlijk, voor mijzelf vind ik het wel overzichtelijker om aan de ene kant 5 te hebben en instructie te geven en aan de andere kant 6. Ik word er zelf heel erg onrustig van als de kinderen die met mij mee doen verspreid door de klas zitten.
De oplossing bleek hem te zitten in een stukje ruimte creëren. Doordat onze groep dit jaar niet zo groot was (voorafgaande jaren 30 of erover) en het handig neerzetten van de groepjes, creëerden we een grote open plek voor het bord. Die door onze collega’s al snel met een klein beetje jaloezie omgedoopt werd tot onze dansvloer.
Wat moesten we toch met z’n enorme ruimte voor in de klas?
Het antwoord was simpel, zodra we aparte instructies geven aan één van de leerjaren, nodigen we de kinderen uit op de grond bij ons. Voor nu een probeersel, wie weet dat we in de toekomst er bankjes of iets neerzetten.

Kasten

Kasten

Zoals je kunt zien is ons klaslokaal (alle klaslokalen bij ons op school overigens) uitgerust met veel opbergruimte.  Naast de kastenwand achterin de klas, hebben we ook de beschikking over een kleine berging ernaast. Hier kunnen we al onze materialen voor het hele jaar kwijt.
Veel bergruimte, die door de vormgeving van de kast ervoor zorgt dat het rustig oogt. Alles speelt zich achter de deurtjes af ;).  Wat ik persoonlijk ook fijn vind aan deze kasten zijn dat ze niet helemaal gesloten zijn. De open vakken en de grote open ruimte met raam zorgen voor een ruimere en lichtere aanblik van de klas.
Ik ben nog wel aan het bedenken wat ik met deze vakken zou willen doen, op welke wijze zou ik ze nog in kunnen zetten om onze leeromgeving krachtiger te maken?
Mijn duo is ook gelukkig met de kasten, hij gebruikt ze om al zijn aantekeningen van de lessen op te hangen. Hierdoor kunnen de kinderen altijd terug kijken hoe bepaalde stappen van bijvoorbeeld een som gingen.
Waar ik meestal ben van de strakke, vooraf geprinte posters ophangen in de klas, zie ik in deze manier van lesgeven ook wel weer veel mogelijkheden. Je maakt het echt van de kinderen, want je schrijft het samen met ze op. Ik ga dat dit jaar dus mooi eens uitproberen en afkijken van mijn duo!

Chromebooks

Er wordt op onze school al een tijdje gewerkt met chromebooks. Dit schooljaar hebben we  het geluk dat er voor de gehele bovenbouw een chromebook per kind is. Dat betekende natuurlijk wel een extra kast in de klas, maar op deze manier is het wel netjes en handig opgeborgen.

The leader in me zichtbaar

De boom

De boom

Ik heb al vaker door laten schemeren dat ik blij ben dat ik op een The leader in me (TLIM) school les mag geven. Bij dit concept horen enkele bassisdingen, zoals de boom met de 7 gewoontes.
Elk jaar maak je met je groep een nieuwe boom, waar je de gewoontes weer in hangt. Een reminder voor het hele jaar (en een handige instrument om naar terug te grijpen) tijdens je lessen. Dit jaar kozen wij voor een boom gevuld met puzzelstukjes, want hoewel we allemaal verschillend zijn, we vormen samen één geheel.  Zoals je kunt zien, is de boom nog groeiend.

Groepsmissie

Groepsmissie

Een ander item in onze klas wat ook echt met TLIM te maken heeft is onze groepsmissie. Samen met de kinderen hebben we deze opgesteld. Wat voor een groep willen wij zijn? Wat zie je bij ons, wat merk je bij ons?
Deze groepsmissie hebben we vormgegeven in spreekwolkjes met enkele belangrijke kernwaarde voor ons uitvergroot.
Op de deur zullen we gedurende het jaar ook foto’s plakken van momenten waarop we z’n groep zijn. Een soort sfeerdeur dus, waar we ook op terug kunnen grijpen op momenten dat het nodig is.
De gevoelsthermometer is een toevoeging van mijn duo, op deze manier kunnen de kinderen zichtbaar maken hoe ze zich voelen en kunnen wij daar op in springen.

Extra werkplekken

Extra werkplekken

In de klas zijn een paar extra werkplekken, deze vind je voor  het bord en eventueel de tafel naast ons bureau (welke ik nu meer gebruik als extra ruimte voor mijzelf). De kinderen kunnen zo kiezen voor een wat rustigere werkplek. Daarnaast hebben we op de gang ook de mogelijkheid om de kinderen te laten (samen)werken. Door de diversiteit aan plekken kunnen de kinderen zelf kiezen wat past bij hun behoeftes.

Het bord

Het bord

Met het bord zijn we nog een beetje aan het bedenken hoe we dit willen. Voor nu staat er het lesrooster op  en via het digibord vertellen we de kinderen welke les er gemaakt wordt en wat de leerdoelen van die lessen zijn. De leerdoelen van de thema’s hebben we op de deur ernaast hangen.
Alleen merken we dat groep 5 het soms wat lastig te onthouden vindt wat ze nu moeten doen en het dan wel eens handig kan zijn om terug te kunnen kijken.
Dus heb je de ideale tip? Deel hem hieronder!!

Het bord

Mogelijkheden

Mogelijkheden

En we zijn nog lang niet klaar met onze klas. De kast biedt ons nog verschillende mogelijkheden om gedurende het jaar eens wat beter te bekijken/onderzoeken. Nu gebruiken we bijvoorbeeld de open ruimte voor het uitstallen van onze biebboeken, maar ik kan me ook zomaar indenken dat we daar een staande werkplek van maken op het moment dat we merken dat onze leerlingen daar behoefte aan hebben.
De vele kastjes dagen mij ook weer uit om daar speciale vakkasten van te maken, waar je diverse leermaterialen/spellen kunt vinden om te oefenen met een bepaald vakgebied. Een ideetje voor misschien wat later in het schooljaar.