(Door Judith) Ik verbaas me soms over de hoeveelheid negativiteit en het afkraken wat ik om me heen zie. Vooral social media staat er vol mee. Zonde, want het maakt mensen alleen maar onzeker en het vreet energie. Juist complimenten zorgen voor verbinding, plezier en ontspanning. Hoe kun je echter het beste een compliment geven, waarop moet een compliment gericht zijn en welke werkvormen zou je kunnen gebruiken omtrent complimenten?

De kracht van complimenten

Nadruk op het negatieve

We weten allemaal dat complimenten geven belangrijk is. Toch merk ik dat er vooral aandacht is voor het negatieve. Op het nieuws, in relaties met anderen en op social media kom ik de laatste tijd vooral veel negativiteit tegen. Dit geeft echter geen energie en creativiteit. Negatieve opmerkingen maken mensen onzeker over zichzelf en het gevolg hiervan is dat mensen minder durven en minder uitproberen. Ik merk bijvoorbeeld op social media dat mensen struikelen over een typfoutje. Inderdaad, het is slordig van een leerkracht. Dit kan echter gebeuren, dat maakt ons allemaal menselijk. De manier waarop mensen hier echter op wijzen verschilt enorm. Van opmerkingen met, ik zie…… tot kom op zeg, vind je het gek dat……. Ook merk ik dat mensen hun mening op willen leggen aan anderen door het initiatief van de een, wat uit de beste bedoelingen is gemaakt, belachelijk te maken met een opmerking. Waarom doen we dat eigenlijk? Het vreet energie en zorgt alleen maar voor negativiteit. Juist het benadrukken en benoemen wat goed gaat geeft energie.

Lees ook: HOE ONZE KLEUTERS ELKAAR COMPLIMENTEN GEVEN

Stapje verder

Complimenten zijn er in allerlei soorten en maten, maar een goed compliment kan zich wel degelijk onderscheiden. Een goed compliment stimuleert namelijk de groei-mindset ook wel growth-mindset genoemd. Binnen deze mindset ben je ervan overtuigd dat iedereen kan groeien. Je beheerst misschien iets nog niet (helemaal), maar met vasthoudendheid, doorzettingsvermogen en steun uit je omgeving kom je vooruit. Complimenten die gericht zijn op het proces stimuleren deze groei-mindset. Ze richten zich op het proces en de inzet die iemand verricht om iets te bereiken.

Goede complimenten worden oprecht gegeven over een specifiek iets wat jij als persoon in de andere persoon waardeert en bewondert.

Lees ook: TIPS VOOR EEN POSITIEF BEGIN VAN DE DAG IN DE KLAS

Begin bij jezelf

In de klas is het soms best moeilijk om ‘die ene’ leerling voornamelijk complimenten te geven. Vaak zien we vooral het gedrag wat we niet willen zien van deze leerling. Wanneer we ons bewust zijn van onze voorbeeldfunctie merken we dat we hier ook graag iets aan willen doen. Tijdens één van de lezingen die ik heb gevolgd heeft iemand ooit eens deze tip gegeven: steek eens 5 knikkers/muntjes in je rechterbroekzak. Bij ieder compliment wat je deze dag aan ‘die ene’ leerling hebt gegeven haal je een knikker uit je rechterbroekzak en stopt deze in je linkerbroekzak. Lukt het je vandaag om alle knikkers in je linkerbroekzak te krijgen? Wat merk je bij ‘die ene’ leerling en vooral, wat merk je bij jezelf? Probeer het de volgende dag nog eens, maar doe dan ook bij iedere negatieve opmerking een knikker terug van je linkerbroekzak naar je rechterbroekzak? Lukt het nu nog?

In de klas

Ik ben ervan overtuigd dat we leerlingen kunnen leren om op een juiste manier om te gaan met complimenten. Dit is niet iets dat erbij komt, maar een belangrijk onderdeel van iedere schooldag. Complimenten geven kan geoefend worden in de klas, tijdens een sociale vaardigheden les, tijdens een dagafsluiting of gewoon tussendoor. Hiervoor zijn allerlei verschillende materialen te vinden.

Een aantal ideeën

  • Complimentenbal: een bal rondgooien in de klas. Het kind dat de bal heeft mag een compliment geven aan een medeleerling.
  • Complimentenbonk: de leerkracht verstopt een bonk (grote knikker) in de lade van één van de leerlingen. Vind je als leerling deze bonk, dan geef je de hele dag complimenten aan je medeleerlingen. Kunnen de leerlingen aan het einde van de dag raden wie de ‘bonk van de dag’ was?
  • Zonnetje van de week/dag: Eén leerling staat in het zonnetje en krijgt complimenten. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een blad op te hangen waar leerlingen de hele week complimenten op kunnen schrijven of door een leerling op de leerkrachtstoel/kruk te laten plaatsnemen en de medeleerlingen complimenten te laten geven. Zelf heb ik er dit jaar de bloem van de week van gemaakt. Alle bloemen hebben een plek op het raam en iedere bloem krijgt complimenten op de blaadjes.
  • Op internet heb ik ooit een gratis complimentenspel gevonden, maar ook kwam ik recent een doosje met 80 complimenten tegen die je laten stralen, te koop via complimentenspel.nl. Ik heb dit spel gekocht en vind de complimenten schitterend en zeer goed bruikbaar in de klas en zal het de komende tijd dan ook zeker met mijn klas gaan gebruiken.

Lees ook: COÖPERATIEVE WERKVORMEN: TEAMBOUWERS

Aandachtspunten

Bij het geven van een compliment zijn een aantal dingen belangrijk:

  • Loop naar diegene toe en maak oogcontact.
  • Benoem concreet hetgeen wat je ziet/gezien hebt bij de ander.
  • Vertel wat je hieraan waardeert of wat het met je doet.
  • Leg het compliment eventueel uit met een voorbeeld

Bij het ontvangen van een compliment is er ook iets belangrijk:

  • Luister
  • Zeg alleen ‘dank je wel’ (en bagatelliseer het niet)
  • Leun achterover en geniet van je compliment.

Misschien heb jij ook nog tips? Geef ze vooral hieronder!

Wie ga jij morgen een compliment geven?

Uitgelichte foto: Shutterstock