(Door Suzanne) Op maandag en dinsdag werk ik in een kleutergroep en op woensdag mag ik een halve dag lesgeven in groep 5. Dat betekent dat ik met twee collega’s moet overleggen en evalueren over roosters, lessen, wat er speelt in de klas en bijzonderheden rondom leerlingen. De overdracht aan duo; hoe doe ik dat?

De overdracht aan duo; hoe doe ik dat?

Roosters

De roosters voor beide groepen worden aan het begin van het jaar gemaakt.
Dat betekent voor de kleutergroep dat de thema’s worden ingepland. Het voorbereiden voor elk thema gebeurt voorafgaand aan een thema.

Voor groep 5 ligt de planning voor het gehele jaar klaar. Natuurlijk komt het wel eens voor dat er een les uitvalt of extra instructie nodig is. Er is in de planning rekening gehouden met lesuitval of extra momenten van instructie.

Lees ook: EEN NIEUW JAAR: TIP VOOR EEN GOEDE OVERDRACHT MET JE DUO!

Overleg

Op woensdag sta ik in groep 5, dinsdag tijdens de lunchpauze spreek ik die dag vast door met mijn collega. Vaak zijn er na school nog vergaderingen of gesprekken ingepland en ik moet dan ook nog de overdracht van groep 1/2 in orde maken en de klas opruimen. We spreken door welke lessen er op het rooster staan, maar ook welke kinderen extra aandacht behoeven of wat er in de klas gaande is.

Het overleg met mijn collega uit groep 1/2 gaat vaker via mail, telefoon of what’s app. We hebben dit jaar wel de luxe dat we op woensdag allebei op school zijn. Mocht het echt noodzakelijk zijn dan plannen we op die dag overleg of gesprekken in. Maar ik probeer die woensdag echt voornamelijk met groep 5 bezig te zijn.

Lees ook: OVERLEGGEN, HOE DOEN JULLIE DAT?

Overdracht aan duo

De overdracht van groep 5 stuur ik via de mail door. De overdracht in groep 1/2 verloopt via ParnasSys.
We schrijven op welke kinderen opvallen of uitvallen tijdens de lessen. Bijzonderheden die mijn collega moet weten. Maar ook wat er is gedaan tijdens het speelwerkuur en hoe dat ging.

Ik merkte dat er in groep 1/2 zoveel gebeurt op een dag dat de verslagen vaak lang zijn en soms moeilijk te onthouden. Zeker nu de groep richting de 30 leerlingen gaat, ben je wel even bezig om alles goed over te dragen.

Ik noteer de belangrijkste dingen in mijn agenda of op een post-it, zodat ik het niet vergeet. En zo doe ik dat ook tijdens het lezen van het verslag van mijn collega.

Kinddagboek

Naast het algemene verslag in ParnasSys, zetten mijn collega en ik ook nog de opmerkingen over individuele kinderen apart in een kinddagboek.
Daarvoor hebben we in ParnasSys individuele notities aangemaakt per leerling. Dat is alleen kopieer- en plakwerk, maar kost wel wat tijd.
Het voordeel hiervan is dat we bij ieder kind direct terug kunnen lezen hoe de ontwikkeling van de kinderen vanaf het begin van het schooljaar is gelopen.

Leerlijnen in ParnasSys

Dit schooljaar gaan we in de onderbouw starten met het invullen van de leerlijnen in ParnasSys. Hopelijk maakt dit de overdracht en het bijhouden van de ontwikkeling een stuk makkelijker en sneller.

En nu jij…

Het bijhouden van de ontwikkeling van de leerlingen, het overdragen aan je duocollega, het voorbereiden en evalueren met je collega… het kost nogal wat tijd.
Ik ben erg benieuwd naar hoe jij dat in de praktijk doet.
Heb je nog een goede tip?

Uitgelichte foto: Shutterstock