Ik schrijf niet vaak alleen nog een recensie, maar sommige boeken verdienen het om zoveel mogelijk aandacht te krijgen. Wat mij betreft moet De reis van Syntax Bosselman over “ons” slavernijverleden van Arend van Dam in elke bovenbouwklas staan.

Ik heb een heel rijtje van de Verhaal halen boeken van Arend van Dam in mijn boekenkast staan, bijvoorbeeld Stad en land over de natuur van Nederland. In de Kinderboekenweek zocht ik naar kinderboeken om voor mezelf te lezen. De titel, De reis van Syntax Bosselman sprak me niet meteen aan, maar de ondertitel Verhalen over de slavernij wel. Hier weet ik eigenlijk niet zoveel van, dus was ik meteen nieuwsgierig. Ik las het boek van 318 pagina’s in één weekend uit.

De reis van Syntax Bosselman

Waarom deed Nederland mee aan de slavenhandel? En hoe gaan we vandaag de dag om met dit lelijke stuk uit onze geschiedenis, dat niet meer uit te wissen valt? Arend van Dam besloot op zoek te gaan naar antwoorden op deze lastige vragen.

Het boek start met een woord vooraf van de schrijver. Er staat een leeswijzer in, want het boek is op de volgende manier opgebouwd: Je kunt de belevenissen van Syntax op de Wereldtentoonstelling lezen als je de hoofdstukken met 1883 leest. Je kunt ook alleen de geschiedenisverhalen van 1590 tot en met 1863 (afschaffing slavernij) lezen. Of je leest hoe het boek is ontstaan met alle commentaren, interviews, reisverslagen, etc. tussendoor.

En er is natuurlijk nog een optie: het hele boek achter elkaar lezen en dat heb ik gedaan. Ik vond het heel sterk dat Arend van Dam ook de zoektocht heeft beschreven. Heel waardevol en interessant. Ook mooi om te zien dat hij ook twijfelt over wat hij wel en niet zal schrijven en dat hij hier veel mensen hierover bevraagd heeft.

Bekijk het boek hier. 

Het verhaal van Syntax

Syntax is de hoofdpersoon uit het boek De reis van Syntax Bosselman, het boek is opgebouwd rond hem. Alle andere geschienisverhalen eromheen rond de slavernij komen omdat hij of Kodjo, de jongen waarover hij zich ontfermt, vragen stellen of mensen tegenkomen met een verhaal. Hij meldt zich aan voor de Wereldtentoonstelling. Ik zou het deze dagen willen vergelijken met een dierentuin, maar dan met allerlei verschillende mensen waar de (toen nog) voornamelijk blanke mens zich aan kon vergapen. Moeilijk voor te stellen dat zoiets bestond.

Slavernijverhalen

De andere geschiedenisverhalen zijn ook heel interessant en worden geïntroduceerd in het hoofdstuk ervoor met goede informatie. Het verhaal ging daarvoor voor mij nog meer leven en ik weet nu veel meer over de slavernij dan ik ooit heb geweten.

Fort Elmina

Extra bijzonder voor mij aan De reis van Syntax Bosselman maakte het reisverslag van Arend van Dam aan slavenfort Elmina in Ghana. Daar ben ik namelijk ook geweest! En eigenlijk maakt dat bezoek nu pas nog veel meer indruk, misschien nog wel meer dan toen ik er was. Ik wist dat het verschrikkelijk moest zijn geweest, maar nu snap ik pas meer over de weg die de slaven aflegden voordat ze aan het werk gezet werden.

Ik sta lachend op de foto voor het fort, maar ik weet niet of ik nog zo’n foto zou maken na het lezen van dit boek.

Wat vind ik?

Ik vind het een ontzettend goed boek voor kinderen in de bovenbouw! Het is vooral een boek om uit voor te lezen als je de slavernij bespreekt tijdens geschiedenis in de klas. Het boek zal niet voor elk kind geschikt zijn om zelf te lezen, maar kinderen die van geschiedenis houden zullen er snel doorheen gaan en het heel interessant vinden!

Ik vind dat het echt op een mooie en begrijpelijk manier voor kinderen is geschreven. De taal is duidelijk en het zijn korte zinnen wat prettig leest.

Ik vind het dus een grote aanrader om in elke bovenbouwklas te zetten!

Bekijk het boek hier.