Denktekenen WIN

Denktekenen WIN

Door Suzanne. Weet jij wat een frivolala is? Hoe ziet ‘nergens’ eruit? En wat is vrijheid voor jou? In het filosofische spel ‘Denktekenen’ staan dit soort vragen centraal. Ik mocht dit bijzondere, nieuwe materiaal met mijn klas uitproberen en je kunt het winnen. 

Denktekenen

Het spel bestaat uit 45 kleurige kaarten in A5-formaat die tweezijdig bedrukt zijn. Op de voorkant van de kaart staat een tekening met daarbij een begrip, bijvoorbeeld ‘fantasie’ of ‘tijd’. De opdracht die aan de andere kant staat, sluit daarbij aan. Onder de tekening aan de voorkant staat ook een quote van een kind.
Aan de achterkant staat de opdracht die de kinderen gaan tekenen.
Bekijk het hier.

Hoe werkt het?

Je begint met het geven van de tekenopdracht. De kinderen worden op die manier al uitgedaagd om na te denken over het onderwerp. Het antwoord op de vraag is altijd goed, want het is iets dat jij bedenkt.
De kinderen gaan tekenen en daarna bekijk je de tekeningen en bespreek je wat er getekend is.
Bij het bespreken kun je de denkvragen gebruiken die ook op de kaart staan. Deze vragen helpen je om dieper na te denken over de vraag en lokken reacties uit bij kinderen; ze gaan filosoferen.
In het doosje zit, naast de kaarten, ook een duidelijke handleiding, waarin wordt uitgelegd hoe je de kaarten in kunt zetten. Daarnaast kun je erin lezen wat het idee achter het denktekenen is én vind je tips over het tekenen zelf.
Denktekenen WIN

Mijn ervaring

Ik heb het spel uitgeprobeerd in groep 5/6. Dit soort activiteiten vind ik heel erg waardevol, omdat het vaak leidt tot mooie, open en kwetsbare gesprekken in mijn klas.
Ik merk wel dat het voor sommige kinderen erg onwennig en ongemakkelijk voelt om op deze manier te werken. Het is voor een aantal kinderen erg moeilijk om geen vast omkaderd antwoord op een vraag te kunnen vinden.
Het feit dat alles mogelijk en alles goed is, zorgt bij deze kinderen juist voor onrust en onduidelijkheid. Zij hebben tijd nodig om te wennen aan het werken zonder de houvast van een gesloten opdracht. Ze mogen ervaren en leren dat wat ze doen goed is. Al tekenen ze maar een stip, alles kan en alles mag.
Andere kinderen zijn juist heel erg gericht op het resultaat en daarom tot in detail bezig met een klein stukje van de tekening. Voor hen is het een uitdaging om niet op het resultaat gericht te zijn, maar juist op het denkproces daar naartoe.
Juist de kinderen die wat stiller zijn in de klas, laten zichzelf van hun kwetsbare kant zien bij dit soort activiteiten. Die kinderen verbazen je door je mee te nemen in hun denkstappen en kijk op de wereld. Zo mooi!
Denktekenen WIN

Win

Wil jij zelf ook graag aan de slag met Denktekenen? Van de uitgever Filosovaardig mag ik één exemplaar weggeven. Laat hieronder (op de site) een reactie achter als je mee wilt doen. 20 oktober mailen we de winnaar.

Juf Maike