Digitaal componeren in de klas

Digitaal componeren in de klas

Door de site meermuziekindeklas.nl kwam ik op het artikel over digitaal componeren. Dat blijkt de betrokkenheid en creativiteit te vergroten en kan ook zelfstandig geoefend worden. 

Meer muziek in de klas

Stichting Méér Muziek in de Klas wil dat in 2020 alle 1,6 miljoen kinderen op de basisschool structureel muziekonderwijs krijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door lokale en regionale partijen met elkaar te verbinden en te laten samenwerken. Koningin Maxima is erevoorzitter van deze stichting waar onder andere Joop van den Ende ambassadeur van is.

Waarom muziek in de klas?

Uit onderzoek is gebleken dat de verbindingsbalk tussen beide hersenhelften groter wordt bij kinderen die musiceren. Daarom gaan de hersenhelften beter met elkaar communiceren. En daardoor wordt bijvoorbeeld het empathisch vermogen vergroot. Daarnaast kan muziek waar je van houdt stress verminderen. Het blijkt ook dat kinderen die muzikale scholing hebben gehad, in staat zijn om beter te luisteren. Ze worden minder gestoord door achtergrondruis en kunnen ook gesproken taal beter horen.

Digitaal componeren

Ik stuitte op het artikel over digitaal componeren. Dat vind ik wel heel tof! Ik word warm van digitale mogelijkheden en ik denk dat de kinderen dit ook heel leuk zullen vinden. Er zijn heel wat workshops in het land geweest met een wedstrijd eraan gekoppeld. Maar het lesmateriaal waar de kinderen mee aan de slag kunnen gaan is nog gratis digitaal te gebruiken. Vooral de ikcomponeersite.nl van Metropole orkest vind ik erg leuk. De kinderen kunnen direct online een muziekstuk componeren zonder dat je eerst hoeft in te loggen.

Koptelefoons

Maar dan, het gedoe van de koptelefoon die altijd stuk is. En het fijne van dit is juist dat de kinderen het zelfstandig kunnen doen achter de computer. Bijvoorbeeld als het werk klaar is of als ze zelf mogen kiezen wat ze willen doen. Veel scholen geven elk kind een eigen koptelefoon, bijvoorbeeld in een klein etuitje. Dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor je eigen materiaal.

Wie heeft het digitaal componeren al eens geprobeerd in de klas? Ik ben benieuwd hoe het ging! 

Dit is een #jufmaikeadd