Het is het begin van een nieuw jaar. De periode na de vakantie is een mooie tijd om regels te herhalen, beloningssystemen in te zetten, de klas in orde te maken. Kortom: de tijd om eens te kijken naar je klassenmanagement en deze aan te passen mocht dat nodig zijn.

Je kunt zelf nadenken over wat jij wil in de klas. Tips daarvoor vind je bij klassenmanagement. 

Maar wat wil je klas eigenlijk? Wat vinden zij belangrijk?

Je kunt een gesprek met je klas voeren met de volgende vragen:

  • Hoe willen jullie met elkaar omgaan?
  • Hoe wil je de klas hebben? Hoe moet de klas eruit zien?
  • Hoe wil je dat met de klas doen?
  • Wat wil je dat ik, de leerkracht, met jullie om ga?
  • Hoe kan ik, de leerkracht, jullie helpen?
  • Wat vind je belangrijk in de klas?

In het gesprek dat ik had met de klas, kwamen de punten naar voren die op de tekening staan. De kinderen wilden bijvoorbeeld graag dat er na elke speel/werkles goed geveegd werd door een van hen. Ze vonden opruimen toch wel heel belangrijk, ze hadden de klas graag netjes. En er moest vooral lief gespeeld worden met elkaar.

Het leverde een mooi gesprek op waarin ze konden verwoorden wat ze graag wilden. Ik merkte ook resultaat na het gesprek. De kinderen kunnen nu sneller een oplossing bedenken na een ruzie. Ze proberen meer met de hele klas te spelen en meer open te staan voor elkaar. Leuk en mooi om te zien!

Door het gesprek word ik nu ook regelmatig op mijn vingers getikt: ‘Juf, jij moet ook je tafel opruimen!’ En gelijk hebben ze.

 

dit willen wij