E-learning, een nieuwe manier van professionaliseren in het onderwijs. De eerste cursus waarmee ik in aanraking kom, is ‘Digibordgebruik bij kleuters’.

De stichting waarvoor ik werk, SPO Utrecht, werkt sinds kort met E-learning.

Schermafbeelding 2013-03-02 om 16.54.28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn eerste ontdekking met deze nieuwe manier van leren is de cursus ‘Digibord bij kleuters’.

Schermafbeelding 2013-03-02 om 16.56.17
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De cursus begint met een voorwoord waarin je leest wat je gaat leren. In het kort vind je de inhoud van de cursus. Dit vind ik prettig werken, je kunt altijd terug keren naar het hoofdmenu en van daaruit verder werken in de cursus.

De vormgeving

De vormgeving van de cursussen lijkt op die van Powerpoint. Ik vind het overzichtelijk, je weet waar je op moet klikken. Er staan mooie, scherpe afbeeldingen in de cursus. De knopjes zelf zouden wel wat scherper mogen.
Het is even wennen om op het scherm te lezen. Wellicht zou het helpen om te kiezen voor een ander of groter lettertype. Zo af en toe staat de tekst buiten het tekstvak, wat niet zo prettig leest.

Leerdoelen per les

Bij elke onderdeel zie je de leerdoelen voor die les. Je weet dus meteen waar je aan toe bent en wat je gaat leren. Als je een onderdeel al weet, kun je er dus ook voor kiezen om verder te gaan naar een volgend onderwerp. De leerdoelen zijn duidelijk en overzichtelijk opgesteld.

De meerwaarde van digibordgebruik bij kleuters

Het is fijn dat er de meerwaarde van het gebruik staat beschreven. Het biedt mooie kansen om collega’s of de directie te inspireren om tot aanschaf van een digibord over te gaan. Ik vraag me meteen af wat de meerwaarde is in de klas. Helpt het de kleuters ook in de ontwikkeling en hoe dan?

De filmpjes in de cursus laten zien hoe de kleuters met het digibord aan de slag gaan. Leuk om te zien! De kwaliteit van het filmpje zou wat beter kunnen. Wellicht kan er op een school gefilmd worden met betere apparatuur.

Slim dat er vragen in de cursus zitten. Je wordt geactiveerd om na te denken over het onderwerp. Een tip: schrijf de antwoorden op voor jezelf. Je kunt er zelf iets aan hebben, maar je collega’s zeker ook.

Valkuilen

Ik vind het sterk dat er valkuilen van het gebruik in de cursus staan. Zo weet je waar je op moet letten als je tot aanschaf over gaat, maar ook zeker als je een digibord in de klas hebt.

Blogs

In de cursus kun je ook verder klikken naar blogs. Deze zijn helder geschreven en geeft je nog wat meer handen en voeten voor het digibord gebruik. Ik ben wel benieuwd of er ook andere (objectieve) blogs over het gebruik van het digibord bij kleuters bestaan?

Visie

Het is zeker belangrijk om een visie te hebben als je op aanschaf over gaat. Wat wil je met het digibord? In de cursus lees je hoe je zo’n visie opstelt. Ik zou ook graag lezen hoe je een visie opstelt over wat je in de klas wilt doen met het digibord. Wat wil je ermee bereiken bij de kinderen?

Verschillende mogelijkheden

De cursus bespreekt verschillende schermen met plussen en minnen. Dit is gekoppeld aan de eisen van het bord. Goed om je visie eerst te bepalen dus en daarna te kijken naar de functies van de verschillende borden.

Organisatie

Je hebt een digibord in de klas, en wat moet je er nu mee? Hoe kun je het inzetten binnen je verschillende lessen? Het klinkt als een open deur, maar ik denk dat het goed is om te lezen voor de collega die niet zo veel ervaring heeft met ICT. Ik zou het fijn vinden om  hier nog wat praktijkervaringen te lezen. Hoe zetten collega’s het bord in? Wat is daarin handig en wat niet? Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat alles klaar staat? Er staan oplossingen beschreven voor afleiding van andere kinderen in de klas. Fijn dat het in de cursus staat. Het lost meteen een van de valkuilen van het digibord op.

Additioneel materiaal

Meteen komt de vraag naar boven: wat is additioneel materiaal? Dit kan wellicht kort worden uitgelegd voordat je naar de doelen gaat.

Er is natuurlijk heel veel materiaal online te vinden. Maar hoe weet je welk materiaal geschikt en van een goede kwaliteit is? Hier vind je tips om lesmateriaal te screenen. Ik vind dit stuk van de cursus heel sterk! De kwaliteit van lesmateriaal is uiteraard erg belangrijk, ook op het digibord. Ik vind het sterk dat er een tip in staat hoe je ervoor zorgt dat de leerlingen in de oefening blijven en niet naar een andere pagina gaan. Dit is een tip waar veel collega’s iets aan zullen hebben!

Er staat een stukje in de cursus over Yurls en Symbaloo. Handige tools om het digibord goed in te zetten in de klas.
Kent iedereen Yurls en Symbaloo? Ik denk meteen: daar wil ik ook een cursus over! Hoe maak je een goede Yurlspagina? Of hoe vind je een goede Yurlspagina?

Proefschrift

In de cursus kun je ook doorklikken naar een proefschrift voor extra informatie. Ik vind dit prettig, het geeft het belang van het gebruik van het digibord aan. Het is een optie, dus je kunt het lezen als je het prettig vindt. Heel fijn om een theoretisch stuk te lezen met onderbouwde argumenten waarom een digibord de ontwikkeling van kinderen verder helpt.

Een aantal methodes staan beschreven in de cursus, waardoor je weet wat je zou kunnen aan schaffen. Ik ben wel benieuwd naar alle gratis mogelijkheden, zoals die van Kenny van Kennisnet. Hoe kun je de software goed inzetten?

Tot slot

Ik vind het fijn, e-learning. Je sluit de cursus af met een toets, dus je weet of je het gehaald hebt. Je ontvangt dan een certificaat.

Deze cursus roept meer vragen bij me op. Ik kijk dus uit naar de volgende cursus: digibordgebruik bij kleuters 2!

Schermafbeelding 2013-03-02 om 16.59.54