E-learning, een nieuwe manier van professionaliseren

De stichting waarvoor ik werk, het SPO Utrecht, werkt sinds kort met E-learning. Het is een pilot om te kijken of dit een fijne manier van professionaliseren voor onze stichting kan zijn. Er doen in totaal 1000 leerkrachten mee aan de E-learning.

E-learning, een opkomende trend

Toen ik hoorde over de E-learning, werd ik nieuwsgierig. Cursussen volgen in de tijd en op de plek waar je wilt, dat leek me wel wat.
Het is een opkomende trend, online leren. Een voorbeeld hiervan is de Open Universiteit  die gratis colleges aanbiedt.

Hoe werkt het?

Je logt in op je eigen blok via de E-learning link. De cursussen die je kunt doen, staan klaar om aangeklikt te worden. De cursussen die je kunt volgen, worden bepaald door de stichting of school waar je werkt.
Als je op een cursus gaat staan, zonder te klikken, kun je zien hoeveel tijd een cursus ongeveer kost. De cursus begint met een uitleg over wat je daar kunt leren.

Je kunt klikken op de links die daaraan vast zitten. Zo kun je de hoofdstukken doorlopen. Je kunt dan makkelijk stoppen en de volgende keer opzoeken waar je gebleven was.

De cursussen

Via het SPO kan ik drie cursussen volgen in de E-learning; ‘Meldcode kindermishandeling’, ‘Handelingsgericht werken’ en ‘Brainstormen & Mindmappen’. Drie hele verschillende cursussen, maar ze lijken me heel interessant. Ik verwacht het geleerde meteen toe te kunnen passen in de praktijk. Van alledrie wil ik wel meer weten en heb ik nog geen cursus of workshop over gevolgd. Ik volgde ook de e-learing Digibord bij kleuters.

Ik vind het fijn dat deze cursussen aan de hele stichting worden aangeboden. Het geeft mij het gevoel dat we allen onderdeel zijn van een stichting die de neuzen dezelfde kant op wil laten staan. Deze drie cursussen sluiten hierop aan. We weten straks allemaal wat we kunnen doen bij verdenking van mishandeling. We gaan allemaal werken volgens de opbouw van handelingsgericht werken. En we kunnen straks allemaal brainstormen en mindmappen, wat vergaderingen ook soepeler zal laten verlopen.

Professionaliseren

Ik vind het een goede ontwikkeling dat wij als leerkrachten meer gaan doen met online werken. ‘Onze’ kinderen groeien op met de digitale wereld. Door er zelf in te werken, weet je waar de kinderen in zitten, waar ze mee bezig zijn. Zo blijf je als leerkracht op de hoogte van vernieuwingen en kun je erin mee.

Wat vind ik van de E-learning?

Wat me vooral aanspreekt bij de E-learning, is dat je bij alle drie de cursussen een certificaat kunt halen. Dit is altijd fijn voor je portfolio en voor op je CV. Je moet een toets doen, voordat je het certificaat krijgt. Dit vind ik logisch, je moet wel kunnen bewijzen dat je de cursus doorlopen hebt.

De vormgeving ziet er goed uit. Het is helder, overzichtelijk en er worden mooie afbeeldingen gebruikt. Het is fijn dat er overal dezelfde opmaak wordt gebruikt.
In het begin van de cursus zie je wat je allemaal gaat leren. Prettig om te weten waar je aan toe bent.  Ook het klikken naar verschillende hoofdstukken, vind ik handig. Als je wilt stoppen, kun je de volgende keer snel terug vinden waar je gebleven was.

Voor- en nadelen

Ik zie grote voordelen bij E-learning:

  • Je kunt het in je eigen tijd doen.
  • Je kunt zelf bepalen hoeveel tijd je kwijt wil zijn aan een les.
  • Je kunt op je eigen tempo door de stof.
  • Je kunt zaken overslaan die je al weet.
  • Je kunt ook onderdelen die je belangrijk vindt, nogmaals doornemen.
  • Je kunt de studie-onderdelen makkelijk terug vinden.
  • Er is veel beeldmateriaal verwerkt in de E-learning.
  • Je komt in gesprek met collega’s over wat je hebt geleerd.
  • Door de toets weet je wat je hebt geleerd en waar je jezelf nog in moet bijspijkeren. Het werkt zelf controlerend.

Er zijn ook nadelen te noemen:

  • Het is even wennen dat je de stof niet van iemand hoort, maar dat je het zelf doorneemt.
  • Het is niet altijd even fijn om van je scherm te lezen.
  • Je bent niet altijd op dezelfde plek in de tekst, als je collega’s.
  • Je kunt geen vragen stellen.
  • Het kan lastig zijn om te plannen wanneer je welke stof gaat doen.
  • Je hebt geen deadlines.
  • De opdrachten die je doet, zijn voor jezelf, je krijgt er geen feedback op.
  • Het leren is online, je hebt dus wel een verbinding nodig.

Ik ga aan de slag. Ik ben benieuwd wat ik allemaal zal leren en ontdekken. Ik hoor graag je ervaringen als je ook gestart bent met de E-learning. Misschien heb je tips om het online leren wat gemakkelijker te maken?