dagboek in de klas

Een dagboek in de klas, maakt je rugzak leeg

(Door Manon) Bij ons op school werken we met de methode  Fides. ‘Fides’ betekent ‘vertrouwen’. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. Een dagboek in de klas, maakt je rugzak leeg

De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek onder andere gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse “symbolen”.

Een dagboek in de klas, maakt je rugzak leeg

Een van die symbolen is de rugzak. De rugzak staat symbool voor de gevoelens die je bij je draagt. Iedereen heeft altijd wel iets in zijn rugzak. Dat kunnen leuke en fijne gevoelens zijn omdat je bijvoorbeeld blij of opgewekt bent. Maar dat kunnen ook verdrietige of boze gevoelens zijn.

Het is belangrijk om je rugzak af en toe leeg te maken. Te praten over die gevoelens. Dit zodat je rugzak niet te zwaar wordt, maar ook zodat een ander rekening met je kan houden. Als je weet wat iemand in zijn rugzak heeft dan kun je de ander helpen, troosten en begrijpen.

Bekijk ook: GEVOELSMETER IN DE KLAS

Rugzak in de klas

We hebben in de klas een fysieke rugzak om het symbool gestalte te geven. De rugzak wordt regelmatig gepakt en iemand vertelt daarbij welke gevoelens er in zijn of haar rugzak zitten. Dit zijn altijd hele fijne momenten. Er wordt echt geluisterd en we hebben het idee dat kinderen ook echt rekening proberen te houden met elkaar.

Dagboek

Soms geven kinderen aan dat ze het lastig vinden om dingen te bespreken met de juf of met een ander kind. Wij vragen dan of het kind het fijn zou vinden om het op te schrijven. Vaak vinden de kinderen dat wel prettig. Ze maken dan een soort dagboek waarin ze kunnen opschrijven wat ze kwijt willen. En als ze willen dat wij lezen wat ze geschreven hebben, zodat ze het niet hoeven te zeggen, leggen ze dit ‘dagboek’ bij ons op tafel. Op deze manier kunnen ze toch alles bij ons kwijt en kunnen wij rekening houden met ze of ze helpen.

Lees ook: TIPS VOOR EEN POSITIEF BEGIN VAN DE DAG IN DE KLAS

Kinderen geven altijd aan dat ze dit heel fijn vinden. Sommige kinderen vinden het nou eenmaal moeilijk om in een gesprek goed aan te geven wat ze voelen en vinden en kunnen dat op papier beter kwijt. Er zijn kinderen die er een mooi boekwerk van maken, elke dag iets opschrijven met tekeningen erbij. Anderen schrijven kort op wat ze kwijt willen en verder niets.

Wij vinden het een prettige manier, maar misschien hebben jullie nog wel andere ideeën. Laat het me weten!

Bron: fides-wbt.com

Uitgelichte foto: Shutterstock