(Door Bertine) Afgelopen februari was ‘ie daar ineens: een super mooie vacature voor een baan als peuterleidster. Een kijkje in mijn peutergroep; structuur

Een baan waarvan ik al jaren zei, als ik die kan krijgen zou ik er meteen voor gaan! En zo geschiede: ik heb direct gebeld om wat navraag te doen en vervolgens nog dezelfde avond mijn sollicitatiebrief en CV opgestuurd.

En zo kwam het dat ik vanaf april zelfstandig aan de slag mocht bij een van de peuterspeelzalen binnen onze organisatie. Het is het eerste schooljaar dat deze locatie open is en er moest nog veel gebeuren: een prachtige uitdaging!

De afgelopen maanden heb ik een heleboel zaken aangepakt die ik miste en die naar mijn mening heel belangrijk zijn om een goedlopende peuterspeelzaal te creëren waar kinderen zich veilig voelen, volop kansen krijgen en uitgedaagd worden om zich te ontwikkelen. De komende weken zal ik deze belangrijke punten één voor één uitlichten. Misschien kun je er je voordeel mee doen voor je eigen peutergroep!

Lees ook: VOOR HET EERST NAAR DE PEUTERSPEELZAAL

Structuur

Structuur peutergroep

Misschien een inkoppertje want zoals we allemaal wel weten kunnen jonge kinderen niet zonder. Er was natuurlijk al wel enige structuur op de groep, maar ik zag nog volop mogelijkheden voor verbetering.

Zo ben ik allereerst begonnen met het invoeren van een duidelijk dagritme. Dit ziet er ieder dagdeel nagenoeg hetzelfde uit en wordt ook elke ochtend weer herhaald in de kring. Peuters zijn ontzettend gebaat bij regelmaat en duidelijkheid. De voorspelbaarheid van steeds terugkerende rituelen zorgt ervoor dat ze zich veilig voelen; een belangrijke voorwaarde om zich te kunnen ontwikkelen!

Lees ook: STRUCTUURKAARTEN

Dagritmekaarten

Dagritmekaarten

Dagritmekaarten vormen een belangrijk hulpmiddel bij het bieden van structuur. Ik gebruik uiteraard de kaarten die horen bij onze VVE methode ‘Uk&Puk’, maar er zijn tal van prachtige kaarten te vinden die perfect passen bij jouw specifieke klasje. Vooral nieuwe kinderen hebben vaak veel houvast aan de kaarten. Wanneer ze de betekenis van de plaatjes eenmaal kennen kunnen ze bij binnenkomst meteen zien wat er op het programma staat. Dit geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen waardoor het kind zijn energie kan steken in spelen en zich zo kan ontwikkelen.

Lees ook: DAGRITMEKAARTEN KLEUTERS, MIDDEN- EN BOVENBOUW

Versjes en liedjes

Naast de dagritmekaarten helpen ook versjes en liedjes om de dag structuur te geven. Zo hebben wij een liedje vóór het eten, een versje over de dagen van de week en een versje voordat de peuters naar huis gaan. Allemaal vaste punten op de ochtend waardoor de kinderen precies weten wat er gaat komen of wat er van ze verwacht wordt.

Opruimen

Opruimen

Een heel belangrijk onderdeel van het dagritme op onze groep is het opruimen. Het signaal voor ons gezamenlijke opruimmoment wordt gegeven met een ‘opruimlied’. De peuters waren hier nog niet bekend mee toen ik op de groep kwam werken, maar het is verbazingwekkend hoe snel een dergelijk signaal opgepikt wordt. Nu zeg ik meestal ‘luister maar eens goed’ en zodra de eerste tonen klinken hoor ik al ‘we gaan opruimen!’. Nu is dat opruimen op zich nog wel een dingetje want het gaat absoluut nog niet vanzelf. De komende tijd ga ik me er dan ook in verdiepen hoe ik de peuters hier beter in kan begeleiden en uiteraard deel ik mijn ervaringen met jullie in een volgend blog.

Hoe bieden jullie structuur aan de kinderen in je groep? Goede tips zijn altijd welkom!

Afbeeldingen: Bertine en Shutterstock