Door Suzanne. De kop is er af, het schooljaar is begonnen. De start van het schooljaar stond in het teken van kennismaking, nieuwe groep, nieuwe regels. Maar voordat we vandaag konden beginnen hebben we achter de schermen ook al heel hard gewerkt.

Een nieuwe groep

Nou ja, niet helemaal nieuw, want ik heb de kinderen die ik vorig jaar in groep 2 had meegenomen naar groep 3. Dat is heel erg boffen, aangezien ik de leukste klas van de school heb natuurlijk.
Ik ken de kinderen inmiddels vrij aardig en kan dit schooljaar verder waar we vorig jaar geëindigd zijn.
Maar toch zijn er ook veel dingen nieuw voor mij. Het is de eerste keer dat ik in groep 3 les geef en dus heb ik de vakantie doorgebracht met mijn neus in de (methode)boeken.

En natuurlijk weet iedere juf dat het een grote stap is van kleuter naar groep 3, maar nu ik dat zelf mee mag maken realiseer ik me dat nog eens te meer.
Vandaag vroeg een van de kinderen me wanneer we dan eigenlijk speelwerkuur hadden.

Het lokaal

Hoe je een klaslokaal inricht is nogal persoonlijk, maar ik vind het zelf wel fijn als het lokaal zo leeg mogelijk is. Dan is er nog volop ruimte om knutsels en tekeningen van de kinderen op te hangen, maar worden de kinderen niet direct overprikkelt.

De tafels staan bij ons aan het begin van groep 3 in rijen van twee. Zo zijn alle leerlingen gericht op het digibord en wat er voor de klas wordt verteld.
Verder in het jaar worden de rijtjes ingewisseld voor tafelgroepen.

Op de deur hebben we een gevouwen versie van Zoem (kun je makkelijk vinden via Google) opgehangen en daar omheen de namen van alle kinderen om ze welkom te heten.
Op tafel lag een kleurdoos en een kleurplaat klaar om te kleuren tot iedereen binnen was.

De eerste dag

De eerste schooldag stond er genoeg op de planning; taal, lezen, rekenen, gym en ga zo maar door. Een druk programma, waar we steeds tussen de lessen door een kort beweegspelletje hebben gedaan.
Werkvormen die prima geschikt zijn om de kinderen even te laten bewegen tijdens de gouden weken, zijn bijvoorbeeld “zoek iemand die” of “in de rij”.
Vanmiddag zijn we nog een keertje extra naar buiten geweest. We proberen de overgang naar groep 3 geleidelijk te laten verlopen door bijvoorbeeld wat extra buiten speeltijd en kiezen van het activiteitenbord.

Het lerarentekort

Ook wij ontkomen er niet aan. Voor de vakantie was alles in kannen en kruiken, maar helaas is er tijdens de vakantie toch een collega uitgevallen wegens ziekte.
Dat leverde in de laatste vakantieweek wat spanning op, want vervanging is ook hier niet makkelijk te krijgen.
Wij hebben het geluk dat een collega, die eigenlijk al lang lekker van zijn pensioen zou moeten genieten, ons uit de brand wil helpen.
Maar zoals we allemaal via het nieuws hebben kunnen vernemen; er moet echt geen juf of meester meer ziek worden.

Het lerarentekort is nu…

Afbeelding: Two kids ready to run on the track Door Julia Drugova