Eerste keer beeldcoaching

Eerste keer beeldcoaching

Gisteren was mijn eerste sessie beeldcoaching. Ik werd ‘s morgens tijdens een instructie gefilmd en ‘s middags bespraken we het meteen. Ik verwachtte dat ik zenuwachtig zou zijn, maar dat was ik helemaal niet! Overigens vind ik het wel spannend om hier te delen wat ik leer, maar ik wil het taboe hieromheen breken. Hulp vragen is groeien schreef ik al en dat is wat ik nu doe!

Eerste keer beeldcoaching

Mijn collega kwam om 9.00 uur tijdens de instructie voor rekenen. De kinderen waren even wiebelig, want er kwam iemand kijken, maar al snel kon ik beginnen met mijn uitleg. Ik stond er rustig en gaf mijn uitleg duidelijk en beslist. Ondertussen zag ik de camera heen en weer bewegen. Zo keek ik als het ware door de camera al naar mijn klas en zag ik wat opviel. Het langzame zoeken naar de eigen chromebooks bijvoorbeeld, dat kan sneller. De kinderen die opstaan tijdens de uitleg, maar waarom? Ik vond het ook echt interessant om te merken dat er al allerlei processen bij mij begonnen te spelen toen ik de beeldcoaching had aangevraagd en mijn vraag helder had. En dat is dus ook zo tijdens het gefilmd worden.

Ze filmde best een tijdje, maar ik vond het absoluut niet storend. Misschien ben ik inmiddels wel gewend aan camera’s, aangezien ik veel van mezelf laat zien op Instagram en ook wel eens op camera geïnterviewd ben? Dat zorgde er ook voor dat ik het niet gek vond om mezelf op beeld te zien, ik ben wel gewend aan mijn stem op beeld ;).

De nabespreking

Mijn collega zette eerst even een video aan zonder het te bespreken, zodat ik eraan kon wennen, maar eigenlijk vond ik het leuk om mezelf zo bezig te zien! Het fijne aan beeldcoaching vind ik dat ze heel goed kijkt naar mij en de stukken die ze kan gebruiken en mijn leerdoel. Ze gaf al aan dat ze heel veel heeft gezien, niet alleen negatief haha, maar dat ze zich focust op mijn vraag: een tijdlang duidelijke instructie kunnen geven.

Ik zou zelf veel te veel afgeleid zijn door mijn kleding bijvoorbeeld of met een negatieve bril kijken wat er allemaal beter kan. Want dat was ook één van de eerste vragen aan mij: wat mezelf positief opviel, heel fijn om zo te beginnen natuurlijk!

Ik vond dat ik er sterk voor sta, met een duidelijke stem en een houding van: ik sta hier en ik vertel wat en hoe we dat gaan doen. Ook wat ik van de leerlingen vraag is duidelijk en heel helder.

Mijn collega vond dat ik individueel heel sterk ben; ik spreek de leerlingen apart op een prettige manier aan en ze gaan dan ook goed aan het werk. Dit leerkrachtgedrag kan ik nog beter inzetten voor de hele groep.

Mijn leerpunt

Waar ik aan kan werken: het ook opvolgen. Ik ben heel duidelijk in mijn boodschap dus, maar vervolgens wil ik snel met de uitleg beginnen en volg ik niet op of de kinderen wel doen wat ik van ze vraag. Ik wil bijvoorbeeld dat ze rechtop zitten, naar me kijken en stil zijn. Maar vervolgens zag ik op beeld dat er een aantal leerlingen onderuit gezakt zat. Dat was niet wat ik wil. Het klinkt heel duidelijk en makkelijk, maar nu moet ik er natuurlijk mee gaan oefenen ;). Toch denk ik dat ik dit wel snel onder de knie moet krijgen. Oefenen, oefenen, oefenen dus. Daarom spraken we ook af dat ik nu voorlopig op de maandagen oefen en ik het weer aangeef als ik klaar ben voor weer een filmsessie. Helemaal prima!

Tips

Ook kreeg ik nog wat andere, gerelateerde tips, zoals kinderen die het snappen snel aan het werk zetten. Dat vind ik inderdaad ook best lastig, omdat ik ze maar één dag in de week zie. Ik ga goed naar de scores kijken in Parnassys en daarnaast de leerlingen veel op het wisbordje laten werken, zodat ik snel kan checken wie het snapt.

Ik kan ook beter de leerlingen in het vizier hebben waar ik even langs moet gaan of bij moet zitten tijdens het werken, zodat zij ook aan de slag gaan. En als iedereen goed werkt, verlengde instructie geven aan de leerlingen waarvan ik weet dat ze het lastig vinden. Wat ik daarvoor moet doen? Na mijn uitleg eerst aan mijn bureau zitten en checken of iedereen mijn opdracht opvolgt, namelijk stil aan het werk gaan. Is het niet stil? Weer gaan staan en de stilte eisen. Als iedereen stil werkt kan ik rondlopen, de leerlingen checken die er meer moeite mee hebben en verlengde instructie geven.

Ik vind het echt een prettige vorm en kan zeker hiermee aan de slag. Leerkracht klaar? Oefenen maar!