Eerste schoolweek: voorbereiden

Eerste schoolweek: voorbereiden

Je wilt je goed voorbereiden op het nieuwe schooljaar en de eerste schoolweek. Maar waar moet je beginnen? Hier vind je tips. 

Spannend, de eerste schoolweek is aangebroken! De kinderen moeten weer wennen aan elkaar en aan de regels. Ook voor jou is het spannend. Hoe zullen de kinderen terug komen van vakantie? Hoe is de groep als er kinderen uit zijn en nieuwe kinderen weer bijgekomen zijn?

Bekijk ook het lespakket Gouden weken vol activiteiten en materiaal voor een goede start.

Eerste schoolweek: voorbereiden

Klas ingericht

Voordat je begint met je klas, heb je het lokaal helemaal ingericht zoals jij het wilt.

Plannen

Ik plan goed mijn nieuwe schooljaar en de weken van tevoren. Ik zet mijn taken in een planner, zoals deze. Handig om al gelijk aan het begin van het jaar overzicht in je taken te houden.

Wil je meer weten over plannen? Bekijk dan Plannen voor leerkrachten. Een eerste stap naar efficiënter en met meer plezier werken.

Natuurlijk heb je ook je lesrooster klaar. Neem de eerste week de tijd om in te komen. De kinderen hebben vooral herhaling van de regels nodig. Geef de kinderen elke dag een nieuwe keuze erbij. Leg die keuze uit en herhaal de regels erbij.

Hier vind je mijn weekrooster als voorbeeld

Hier vind je mijn rooster voor de eerste schooldag

Bekijk ook meer tips bij voorbereiden nieuw schooljaar

Je kunt er zelf voor zorgen dat je relaxt voor de klas blijft staan in het nieuwe schooljaar.

Openingen

Je kunt het nieuwe schooljaar met de klas, maar ook met de school openen. Bekijk het blog opening nieuw schooljaar voor ideeën.

In de kring

De eerste dag van de eerste schoolweek heb je de kring neergezet. De kinderen willen graag met elkaar kletsen, zij zien elkaar ook weer voor het eerst na 6 weken. De eerste dag zitten de kinderen dus graag eerst in de kring. Werken aan hun tafeltjes is dan nog wat spannend en onwennig.
Jij staat als leerkracht bij de deur en geeft alle kinderen een hand. Zo heb je ze allemaal al eens gezien en kan je vast een praatje maken. De drempel om de klas in te gaan ligt zo lager.

Bekijk ook het eerste schoolweken lespakket kleuters.

Groepsvormende activiteiten

Kennismakingsspel

Als de ouders weg zijn, begin je met de kring. Je begint met een spelletje, zodat alle kinderen de namen van elkaar weer weten. Je neemt een balletje en begint zelf. Als je de bal hebt, zeg je je naam en waar je van houdt. Bijvoorbeeld: Ik ben juf Maike en ik houd van zingen. Dan gooi je het balletje naar een kind en zegt meteen die naam. Dus: ik gooi naar … Die leerling zegt dan ook weer de zin: Ik ben … en ik houd van … En gooit de bal weer verder, enzovoort.

In het Gouden weken lespakket vind je allerlei leuke en fijne activiteiten voor je groepsvorming. 

Ik maakte ook een kennismakingsspel voor kleine groepjes.

Met het spel voor sociaal-emotionele ontwikkeling leren de kinderen elkaar ook beter kennen.

De vakantiekring

De kinderen uit je klas willen heel graag iets over de vakantie vertellen in de eerste schoolweek. Maar de hele vakantiekring langs gaan duurt veel te lang. Voor jezelf, maar ook voor de andere kinderen.

Je kunt ook allemaal foto’s uitprinten van verschillende dingen die je op vakantie kunt doen. Foto’s van pretparken, tuinen, zwembad, speeltuin, parken, de zee, het strand, vakantielanden, etc. Elk kind mag een plaatje kiezen wat hij of zij heeft gedaan op vakantie. Zorg ervoor dat je meer plaatjes dan kinderen hebt, zo hebben ze allemaal wat te kiezen. Ze mogen hun plaatje allemaal even aan elkaar laten zien, zo weten alle kinderen wat die leerling heeft gedaan op vakantie. Dan gaan de kinderen in paartjes met de knieën tegen elkaar zitten. Ze krijgen allebei ongeveer 3 minuten om aan elkaar te vertellen over het plaatje en wat ze dus hebben gedaan. Jij als leerkracht luistert zo hier en daar en stelt een vraag aan het kind.
De dingen die je opgevangen hebt, kun je gebruiken om een praatje over te maken als die leerling aan het spelen/werken of buiten spelen is. Dat is goed voor de band met de leerling.

In het Eerste schoolweken lespakket kleuters vind je meer vakantiekringen en een uitgewerkt programma voor de eerste schoolweken. 

Je kunt ook dit blad gebruiken: Dit was mijn vakantie.

Bekijk ook de cursus Relaxed voor de klas met nu gratis allerlei extra’s:

  • E-book Plannen voor leerkrachten (€6,95)

  • Lespakket Gouden weken (€7,95)

  • Eerste schoolweken lespakket kleuters (€8,95)

  • Extra module: de eerste schoolweken

Regels

Voor een goed, leefbaar en leerbaar klimaat in de klas is het belangrijk dat je consequent bent en een band opbouwt met de kinderen.
Het is belangrijk om regels voor jezelf te hebben opgesteld waar je ook met de klas aan gaat werken. Je kunt deze regels natuurlijk ook een van de eerste dagen met de klas opstellen.

Lees ook mijn humor blog gedachten in de eerste schoolweek.

Regel van de dag

Maak een regel van de dag en een hoek van de dag tijdens de eerste schoolweek. Elke dag concentreer je je op een regel, bijvoorbeeld hoe je naar de wc moet gaan en leg je een hoek uit.
Hier kun je dan de hele dag op letten en de kinderen complimenten geven als ze het goed doen.

Boeken voorlezen

Lees lekker veel boeken voor! Altijd goed voor de leesontwikkeling en er zijn hele leuke boeken die het onderwerp ‘voor het eerst naar school’ hebben.

Thematafel

Vakantie

Richt een thematafel in met leuke vakantieplaatjes, schelpen en andere attributen en laat de kinderen hiervoor ook spulletjes van thuis voor mee nemen.

Kleurplaat

Op de tafels kun je een kleurplaat met welkom op school neerleggen.

Dit ben ik

Om elkaar goed te leren kennen kun je ook een dit-ben-ik-tafel maken. Laat iedereen een voorwerp meenemen dat belangrijk is voor dat kind of dat iets over hem of haar zegt. Elke dag mag een kind hier iets over vertellen. Je kunt zelf beginnen en hiervoor meerdere attributen over jezelf meenemen.

Ik maakte ook een dit ben ik blad om elkaar beter te leren kennen. 

Spelletje over de vakantie

De kinderen beelden om de beurt uit wat je doet als je op vakantie bent. Je kunt zelf voorbeelden geven door te zwemmen, of te wandelen. De andere kinderen raden wat die leerling in de vakantie heeft gedaan. Is het geraden? Dan mag die leerling ook iets uitbeelden.

Een leuk idee voor de eerste schoolweken: maak het dagritmepakket samen met je klas.


Klik hier voor de link ‘Saar gaat naar school’ voor de uitleg van het dagritmepakket. 

De verjaardagskalender

Je maakt de verjaardagskalender in het begin van het schooljaar. De kinderen vinden het ook erg leuk om mee aan de slag te gaan.

Bij mij op school hangen we de kalender op volgorde van het seizoen. De kinderen die in de zomer jarig zijn, krijgen de kleur geel als achtergrond. Herfstkinderen bruin, winterkinderen blauw en lentekinderen groen.

Dramales

Een idee voor een dramales: rollenspel met dieren in de hoofdrol. Toneelstuk over de eerste schooldag.

Andere activiteiten

Je kunt ook de kleuren op code naar school inzetten, deze is gratis.

Boekentips

Saar gaat naar school

Naar school (en andere boeken), geschreven door mijn man en mij.

De eerste schoolweek, het is spannend, maar je zult er goed doorheen komen.
Laat je verwonderen door de nieuwe dingen die je leerlingen hebben geleerd en hun lengte. Wees consequent, maar bouw ook een band op. Wil je nog meer tips over het runnen van een klas

Ik heb er zin in en wens jou ook heel veel plezier en succes!

En een tip om de kinderen mee te laten werken in de eerste schoolweek: BEGINKLANK MEMORY NAAR SCHOOL

Heb jij ook een goede tip voor de eerste schoolweek? Laat het me weten! 

Er staat een affiliate link in dit blog.

Blog uit 2016, hoe mijn eerste schoolweek was

24 kinderen zitten in de kring. 24 paar ogen kijken verwachtingsvol naar de nieuwe leerkracht in de klas. We vinden het allemaal spannend. Het is mijn tweede dag, maar de eerste dag in ‘mijn’ groep. De klas die ik help geholpen met opbouwen en waarvoor een nieuw keukentje voor in de huishoek nog in mijn auto ligt.

‘Tommie, of nee, Merijn!’* ‘Juu-uuf, je doet het steeds fout!’ Het namen oefenen is nog best een klus met 24 kinderen, maar ik doe mijn best. Het snelle namenspelletje helpt een beetje, maar het meest heb ik aan de namen op de stoelen. Moeten de kinderen wel een stukje naar voren gaan zitten natuurlijk. ;)

Samenwerken spelen met water

Wat vliegen de eerste dagen om! We hebben ook genoeg te doen. Elkaar leren kennen, een groep vormen, de klas ontdekken, de verjaardagskalender maken en spelen met water. Want het is warm deze eerste schoolweek.

Dat deze klas al goed kan samenwerken lieten ze zien bij het Hoela-hoep doorgeven. ‘Je moet bukken nu!’ ‘Ja, en nu je benen erdoor!’ Ik begon met hier en daar wat aanwijzingen, maar was al snel stil. De kinderen konden juist elkaar zo goed helpen. Ik mag wel wat vaker stil zijn denk ik.

Spelen met water is natuurlijk altijd leuk! Eerst alleen met water en kwasten, de dag erna een waterfestijn. Dolle pret!

Schilderen met water

Heerlijk om al zoveel mooie momenten met deze kinderen beleefd te hebben in nog maar een week! En ik heb al zoveel knuffels en liefde mogen ontvangen! Er gaan nog heel veel pareltjes bij komen dit schooljaar. Ik heb er zin in!

*Namen zijn gefingeerd.

En van Suzanne

Door Suzanne. De kop is er af, het schooljaar is begonnen. De start van het schooljaar stond in het teken van kennismaking, nieuwe groep, nieuwe regels. Maar voordat we vandaag konden beginnen hebben we achter de schermen ook al heel hard gewerkt.

EEN NIEUWE GROEP

Nou ja, niet helemaal nieuw, want ik heb de kinderen die ik vorig jaar in groep 2 had meegenomen naar groep 3. Dat is heel erg boffen, aangezien ik de leukste klas van de school heb natuurlijk.
Ik ken de kinderen inmiddels vrij aardig en kan dit schooljaar verder waar we vorig jaar geëindigd zijn.
Maar toch zijn er ook veel dingen nieuw voor mij. Het is de eerste keer dat ik in groep 3 les geef en dus heb ik de vakantie doorgebracht met mijn neus in de (methode)boeken.

En natuurlijk weet iedere juf dat het een grote stap is van kleuter naar groep 3, maar nu ik dat zelf mee mag maken realiseer ik me dat nog eens te meer.
Vandaag vroeg een van de kinderen me wanneer we dan eigenlijk speelwerkuur hadden.

HET LOKAAL

Hoe je een klaslokaal inricht is nogal persoonlijk, maar ik vind het zelf wel fijn als het lokaal zo leeg mogelijk is. Dan is er nog volop ruimte om knutsels en tekeningen van de kinderen op te hangen, maar worden de kinderen niet direct overprikkelt.

De tafels staan bij ons aan het begin van groep 3 in rijen van twee. Zo zijn alle leerlingen gericht op het digibord en wat er voor de klas wordt verteld.
Verder in het jaar worden de rijtjes ingewisseld voor tafelgroepen.

Op de deur hebben we een gevouwen versie van Zoem (kun je makkelijk vinden via Google) opgehangen en daar omheen de namen van alle kinderen om ze welkom te heten.
Op tafel lag een kleurdoos en een kleurplaat klaar om te kleuren tot iedereen binnen was.

DE EERSTE DAG

De eerste schooldag stond er genoeg op de planning; taal, lezen, rekenen, gym en ga zo maar door. Een druk programma, waar we steeds tussen de lessen door een kort beweegspelletje hebben gedaan.
Werkvormen die prima geschikt zijn om de kinderen even te laten bewegen tijdens de gouden weken, zijn bijvoorbeeld “zoek iemand die” of “in de rij”.
Vanmiddag zijn we nog een keertje extra naar buiten geweest. We proberen de overgang naar groep 3 geleidelijk te laten verlopen door bijvoorbeeld wat extra buiten speeltijd en kiezen van het activiteitenbord.

HET LERARENTEKORT

Ook wij ontkomen er niet aan. Voor de vakantie was alles in kannen en kruiken, maar helaas is er tijdens de vakantie toch een collega uitgevallen wegens ziekte.
Dat leverde in de laatste vakantieweek wat spanning op, want vervanging is ook hier niet makkelijk te krijgen.
Wij hebben het geluk dat een collega, die eigenlijk al lang lekker van zijn pensioen zou moeten genieten, ons uit de brand wil helpen.
Maar zoals we allemaal via het nieuws hebben kunnen vernemen; er moet echt geen juf of meester meer ziek worden.

Het lerarentekort is nu…