Efficiënt werken na schooltijd

Efficiënt werken na schooltijd

Eén van de meest gestelde vragen aan mij is: Ik word snel afgeleid door collega’s, hoe kan ik daarmee omgaan? Je wilt wel efficiënt werken en zoveel mogelijk gedaan krijgen. Maar constant loopt er iemand binnen in je klas met een vraag of een taak die je moet doen. Hoe ga je daarmee om? Hoe kun jij ook efficiënt werken na schooltijd?

Efficiënt werken na schooltijd

Waarom zou je dat willen, zo productief werken na schooltijd? Efficiënt werken is toch saai? Zeker niet! Want zo kun je op tijd naar huis, heb je genoeg tijd voor jezelf en voor eventueel je gezin en je hobby’s. Vooral de laatste schoolweken is het belangrijk om goed te plannen, want er komt zoveel op je af! Er moet veel gebeuren en er lijken alsmaar taken bij te komen.

Collega’s die binnenkomen

Als je mijn nieuwsbrief leest, las je het al. Eén van de grootste afleiders zijn collega’s die binnenkomen met een vraag of om even wat te melden. Je focus is weg, je moet ineens nadenken over een nieuwe taak of er is een half uur in het niets opgelost, omdat je even aan het kletsen was. Dat kan en moet anders wat mij betreft om niet meer van de ellenlange dagen te maken.

Focusuurtje

Ik zou graag het focusuurtje willen introduceren. De meeste scholen zijn rond 15.00 uur wel uit. En als dat niet zo is, schuif je het focusuurtje op. Van 15.00 uur tot 16.00 uur mag niemand gestoord worden. Als je school om 14.30 uur uit is, heb je erna even tijd voor koffie/thee met je collega’s en om bijvoorbeeld ouders te bellen. Van 15.00 tot 16.00 uur sluit iedereen zich op in het lokaal om volledig geconcentreerd te kunnen werken. Hang een bordje op met niet storen, of vertel tegen je collega’s dat je even wat focus pakt.

Of in die tijd heb je een vergadering, als het echt moet. Niet langer. Dan kun je vanaf 16.00 uur nog even kletsen of werk afmaken waar je wat minder focus voor nodig hebt. Ik ben benieuwd of we deze cultuuromslag binnen scholen erin kunnen krijgen. Dan kan iedereen efficiënter werken en heb je allemaal het werk sneller (én beter door meer focus) gedaan.

En dan gaan we elkaar ook niet meer een schuldgevoel aanpraten met: “Ga je nu al naar huis?” Ja, je gaat nu al naar huis, omdat je alles gedaan hebt. Hoe langer je dagen, hoe minder goed je je werk doet. Want je bent vermoeider, doet lang over taken en als je alles ook nog eens tegelijk wilt doen, vergeet je veel.

Zijn de taken urgent en belangrijk?

Een tip als er dan toch een collega in de deuropening staat met een vraag: check de matrix van Eisenhower.

Eisenhower

Doe alleen de taken die belangrijk én urgent zijn. Is de taak belangrijk, maar niet urgent? Plan het in. Is het niet belangrijk, wel urgent? Dan kijk je of iemand anders de taak kan doen. Belangrijk, niet urgent? Die plan je in voor een later tijdstip. En niet dringend en niet urgent? Die doe je gewoon niet. En geloof me, daar vallen meer taken onder dan je denkt.

Veel succes deze laatste schoolweken!

Wil je meer weten over plannen? Bekijk dan het e-book Plannen voor leerkrachten.

Meer de diepte in en je werkdruk echt verlagen? Bekijk dan werkdrukverlichting voor leerkrachten