Door Lobke. Soms vind ik het fijn om iets met de hele klas tegelijk te doen. In deze blog wil ik met jullie delen hoe ik, ondanks een gestuurde opdracht, de kinderen toch eigenheid tijdens het knutselen geef. 

In mijn klas werken we met verschillende hoeken (spelend leren), waarbij we aanbod verzorgen wat passend is bij de doelen van dat moment. Dat wil zeggen dat de kinderen allemaal ergens anders mee bezig zijn gedurende de dag. Maar soms wil ik iets met de hele klas doen, maar wel eigenheid tijdens het knutselen geven.

Voorbereiding knutselen

Ik begin altijd met het zoeken op Pinterest naar een geschikt (in dit geval) knutselwerkje voor mijn groep. Ik verzamel er een aantal en kies daarna iets uit. Ik houd er niet van om de kinderen allemaal dezelfde opdracht te geven, maar vind het wel fijn als er een bepaalde lijn is. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het papier wat allemaal in hetzelfde formaat is gesneden. Dit geeft wat meer eenheid.

Ik koos ervoor om de kinderen een drieluik te laten maken. Ik zag op Pinterest een leuk voorbeeld, maar wil toch altijd mijn eigen draai aan dit soort werkjes geven. Daarom deed ik het als volgt.

Lees meer over pedagogische tact op de site van Nivoz.

Eigenheid tijdens het knutselen

Door verschillende fasen te doorlopen, hoop ik de kinderen aan te zetten tot fantaseren waardoor ze hun creatieve denkvermogen gebruiken.

Ik begin de les met oriënteren: zonder dat de kinderen de opdracht hebben gezien maak ik een woordweb met ze over de lente. Zo hebben de kinderen straks heel veel ideeën voor hun eindproduct en wordt hun voorkennis gebruikt. Door woordkaarten daarna in te zetten in spelvorm, zijn de kinderen gemotiveerd en actief bezig.

Eigenheid tijdens het knutselen

Vervolgens leg ik de opdracht uit en vertel ik welke materialen en technieken gebruikt kunnen worden. De kinderen onderzoeken wat voor hen de fijnste techniek is. De kinderen denken na over: wat zou ik willen maken en welke technieken vind ik mooi en leuk?

De kinderen zijn vrij in het kiezen van het onderwerp van hun drieluik, maar deze keer moet het wel met de lente te maken hebben. De één kiest voor de cyclus van de vlinder, de ander maakt een kuiken in drie verschillende aanzichten. De kinderen werken vanuit hun eigen beleving, er is een heerlijke sfeer in de klas.

Eigenheid tijdens het knutselen

Reflectie op het werk

Wat achteraf altijd leuk is om te zien, is dat de kinderen zó trots zijn op hun werk. Ze zijn ook allemaal mooi op hun eigen manier. De kinderen zijn ruim een uur bezig geweest met het hele proces van oriënteren, onderzoeken en uitvoeren. Ook reflecteren doen we even later in de kring door middel van vragen als: welke techniek vond je het leukst/ mooist? Hoe vond je de opdracht en waarom? Met welke techniek zou jij een hele lentetekening willen maken en waarom?

Ik stuurde om half 3 hele blije kinderen naar huis en ben benieuwd hoe ze reageren als ze al deze mooie werkjes morgen aan de muur zien hangen.