Elke week een samenwerkopdracht

Samenwerken doen kleuters op alle vlakken: bij het buiten spelen en tijdens het spelen/werken. Toch kies ik elke week een samenwerkopdracht voor ze om ook eens samen te werken met een kind waar ze weinig mee spelen. 

Spelen doen de kleuters veel naast en met elkaar. Vriendjes zijn snel gemaakt en daar wordt veel mee samengewerkt. Bijvoorbeeld om samen een prachtig Kapla bouwwerk te maken of een puzzel samen op te lossen. Toch wil ik dat de kinderen ook eens samenwerken met iemand die ze niet zo snel kiezen om mee te spelen. Om elkaar te leren kennen, te leren samenwerken met anderen en van de talenten van elkaar te leren.

Vreedzame school

De samenwerkopdrachten die ik geef, doe ik meestal na een les van de Vreedzame school. Dat idee komt van een collega. Bij de Vreedzame school leren de kinderen op een positieve en zorgzame manier met elkaar om leren gaan. De kinderen leren constructief oplossingen met elkaar te vinden, wat ze meteen toe kunnen passen op de samenwerking. Ze leren verantwoordelijkheid te nemen in de klas en open te staan voor verschillen tussen mensen.

Werken in tweetallen

Ik kies er voor om de kinderen in tweetallen een opdracht te laten uitvoeren. De namen kies ik met de namenkiezer van Gynzy. Je vult een keer de namen in, die blijven staan. Soms klik ik wel even door om een kind uit groep 1 samen te laten werken met groep 2. Maar meestal laat ik de namenkiezer het werk doen.

De opdrachten

Elke week kies ik een andere opdracht. Dit kan bijvoorbeeld samen een puzzel maken zijn, of een tekening van een bepaald onderwerp. Als ze het resultaat van hun samenwerking hebben laten zien en iets verteld hebben over het proces, mogen ze kiezen om te spelen/werken.

De samenwerking nu

Samenwerken met moestuintjes

Deze week liet ik de kinderen in tweetallen zaadjes zaaien in het moestuintje van de AH. De kinderen gingen automatisch aan de slag, ze zijn het gewend. Ik stond om praktische redenen bij het aanrecht om wat water en potgrond uit te delen. Ik zag alle kinderen samenwerken, de potjes vullen en heb geen onvertogen woord gehoord. Als je die samenwerking vaak oefent met de kinderen, wordt het een tweede natuur voor ze. Ik geniet van deze mooie momenten. En de kinderen bloeien ervan op. Ze zoeken ook eens een ander vriendje en kunnen dus ook met een ander kind samenwerken.

Laat jij de kinderen ook wel eens samenwerken?