Download hier emotiekaarten om met je peuters te praten over de emoties: blij, verdrietig en boos. Lees ook waarom het belangrijk is dat je met peuters praat over emoties. 

Emotionele ontwikkeling peuters

Als je ouders vraagt wat ze belangrijk vinden dat hun kind leert op de peuterspeelzaal is vaak het antwoord: Dat ze leren samen spelen met andere kinderen. Dit is uiteraard een onderdeel van de sociale ontwikkeling.

Bij de sociale ontwikkeling is ook de emotionele ontwikkeling erg belangrijk. Peuters moeten niet alleen hun eigen emoties leren kennen, maar ook emoties van anderen leren (her)kennen. Door de emoties te benoemen, leert een kind emoties herkennen en zo werken jullie ook aan de emotieregulatie (een belangrijke cognitieve vaardigheid). Lees er op deze site meer over.

Gevoelens benoemen

Als pedagogisch medewerker (of ouder) kun je hierbij helpen door:
– de gevoelens te benoemen die ze zelf ervaren (Ik snap dat je boos bent, omdat je …..)
– maar ook die van de andere kinderen (….. is verdrietig, omdat zijn appel op de grond viel)
– zelf het goede voorbeeld geven en ook jouw gevoelens benoemen (Ik ben erg blij dat vandaag de zon schijnt.).

Emoties in boeken

Ook in sommige prentenboeken is er extra aandacht voor emotieshttps://jufmaike.nl/veilig-voelen-om-je-emoties-te-durven-uiten-ook-in-de-klas/.
Hieronder 5 boeken waarin verschillende emoties aan bod komen:
Krrrrr okodil van Catherine Rayner
Kleurenmonster van Anna Llenas
– Bang, boos, blij van Kathleen Amant
– Buitenbeentjes: Blij, bang, boos van Guido van Genechten
– Ik ben boos en blij van Liesbet Slegers

Liedjes

Ook bij verschillende liedjes kun je ingaan op de emoties.
Als je het liedje zingt over ‘De krokodil’ (op het houten bruggetje) dan kun je bijvoorbeeld benoemen dat je bang bent voor de krokodil. Als je dan zingt dat je de politie belt, kun je ook weer boos kijken terwijl je dit zingt. Benoem dit dan naar de kinderen en vraag of ze ook boos kunnen kijken.
Zing je ‘Olifantje in het bos’: Kun je bijvoorbeeld vragen: Wat gebeurt er als olifantje zijn mama kwijt raakt? Is het olifantje dan verdrietig? Wanneer is het olifantje dan weer blij?

Emotiekaarten peuters

Kaarten
Hier kun je kaarten downloaden met verschillende afbeeldingen met de emoties: blij, boos en verdrietig. Knip de afbeeldingen uit en plak ze op papier. Eventueel kun je deze kaarten lamineren. Er zijn genoeg kaarten om de activiteit te doen met circa 16 kinderen. Heb je meer kinderen in je groep print dan gewoon alles twee keer uit.

Emotiekaarten blij

Download blij 1 van 3

Emotiekaart boos

Download boos 2 van 3

Emotiekaart verdrietig

Download verdrietig 3 van 3

Download hier ook liedjeskaarten 

5 activiteiten met de kaarten

1. Sorteren

Sorteer de kaarten met de kinderen op blij, boos en verdrietig. Gebruik eventueel de emoticon kaarten als leidraad. Benoem samen met de kinderen de emoties op de kaart. Praat erover: Waarom is dit kindje boos? Waarom lacht deze mevrouw?

2. Zoek de kaart

Laat de kinderen uit de kaarten op tafel (of de kleine kring) een kaart zoeken met bijvoorbeeld een blij gezicht. Kunnen de kinderen ook blij kijken? Ga zo verder met de andere emoties op tafel.

3. Kijk als de kaart

Laat de kinderen een kaart zien en praat over de emotie op de kaart. Kunnen de kinderen ook zo kijken? En wanneer zijn zij boos, blij of verdrietig?

4. Welke kaart? 

Beeldt als pedagogisch medewerker zelf een emotie uit en laat de kinderen een kaart erbij zoeken die dezelfde emotie weergeeft.

5. Emotiespel

Heb je een vakjesdobbelsteen? Stop daar dan de afbeeldingen in van de emoticons en speel het emotiespel. Dit kan met de kaarten, maar de kinderen kunnen ook zelf de emotie uitbeelden.

Bedenk tenslotte dat de emoties op de kaarten niet vastliggen. Als een kaart waar jij de emotie bang in herkent voor het kind een verdrietige kaart is, dan is dat ook goed. De kaarten zijn een aanleiding om met de peuters in gesprek te gaan over de emoties.