Wat een heerlijke week heb ik gehad! Wat een heerlijke, relaxte klas! Wat heb ik veel geleerd vorig jaar wat ik nu kan inzetten! Wat een gejubel :)! Lees en kom verder in groep 1/2(c). 

Afgelopen maandag begonnen we met een studiedag. Het was dit weekend Suikerfeest, dus veel van onze kinderen konden de extra dag wel gebruiken.

Dinsdag kwamen ze dan echt, mijn lieve ukkies. Het lokaal en ik waren er klaar voor. Vol verwachting stond ik ze bij de deur op te wachten. En wat waren ze gegroeid, wat gaat dat snel in 6 weken. Ze kwamen heel rustig binnen, ook wel wat zenuwachtig hier en daar, maar niemand hoefde te huilen. De meeste kinderen waren nog blij om me te zien ook :). Voorzichtig aan begonnen ze al wat te vertellen over hun vakantie. Uiteraard vooral over de laatste paar dagen, dat was blijven hangen.

 

Ik vond het meteen leuk om ze te zien en ik was benieuwd naar hun verhalen. Al snel in de kring ben ik begonnen met het spelletje en de vakantiekring zoals ik hem hier heb beschreven.
Het viel in goede aarde. Iedereen kon wel een plaatje kiezen waar hij of zij over kon vertellen. Ik hoorde ook hier en daar het plaatje zeker terug en er werd een verhaal bij verteld.

 

Ik was meteen vrij direct en strak met de regels. Ik moet zeggen, bij deze klas is het tot nu toe bijna niet nodig geweest. Zeker de eerste dag waren ze heel rustig en hadden we bij wijze van spreken wel de hele dag in de kring kunnen blijven. Toch ben ik de rest van de week ook streng geweest, kan ik alleen maar profijt van hebben, zo heb ik geleerd in het boek Lessen in orde.
Ook heel belangrijk de eerste week: spelletjes doen. Ik heb tik, tik, tik, wie ben ik gespeeld. Raden hoeveel kinderen er achter je komen staan, met uiteraard de grap dat iedereen er achter zat. En veel met de bal gehoord en verteld ik ben… en ik houd van… Zowel gespeeld met dieren, kleuren als met eten. Mijn dank aan Onderwijs maak je samen is groot! 

 

Wat ook heel leuk is voor elke klas, dat je iets over jezelf vertelt. Ik heb in deze week een tas meegenomen met spulletjes van mezelf die iets vertellen over mij. De tas zelf was al van de sauna, daar ga ik graag heen, vertelde ik. Dat was meteen goed voor de woordenschat, ze wisten niet wat een sauna was. Ik heb het maar gelaten bij: het is een houten gebouw, net zoals de schuur, waar ze het met vuur heel heet maken. Het is fijn om daar eventjes in te zitten. 😉

Ik had slippers meegenomen, omdat ik erg van de zomer houd. Een poppetje uit Ghana, Afrika, omdat ik daar 4 maanden ben geweest. Een microfoon, omdat ik van zingen houd en in een band zing. Een bodycream, omdat ik van smeren houd en dat nodig heb in de winter, als het koud is. Paaseitjes, omdat ik van snoepen en dan vooral van chocola en ijsjes houd. En een lekker luchtje, omdat ik dat elke dag op heb.
De kinderen waren erg geboeid. Ze vonden het een spannende tas. Zeker omdat ik vertelde dat het een tovertas was, waar spulletjes van mij uit kwamen.
Ze wilden meteen een paar woorden weten en stelden nog wat vragen over wat ik dan deed. Ook het vertellen over jezelf is goed voor de band met je klas, wat weer goed is voor het orde kunnen houden.

 

Fijn dat je de eerste paar weken vooral bezig bent met de regels, waar alles staat en hoe het ook alweer allemaal moet in de klas. Zo kun je nog wat zaken aanpakken waar de kinderen zelf mee komen. Een aantal kinderen had veertjes gevonden van een vogel. Ze waren er helemaal mee bezig. Ze vonden vooral de pluisjes leuk. Ik heb er maar meteen een rekenles van gemaakt. We telden samen wel 84 veertjes! We hebben ze ook nog geordend in gewone veren, pluisjes en een kruising daarvan. Een hele simpele les, maar geboeid waren ze!

 

De leerlingen hebben me verbaasd met hun groei in de vakantie. Niet alleen hun lengte, maar ook de spraak en kennis is vooruit gegaan. Gisteren op het schoolplein kwam dat mooi uit in een situatie. Een leerling vond bramen in de struiken en begon daarover te vertellen. Ze wilde ze eten, want ze had ze in de vakantie ook volop gegeten. Een andere leerling wees me op de grote takken achter de bramen met prikkels. Die moest ik maar even weghalen, want dat was toch veel te gevaarlijk? Dan kon je er tegenaan lopen met je handen en, helemaal gevaarlijk, met je neus. Meteen kreeg ik een demonstratie wat er dan zou gebeuren.
Ik vind het prachtig: de leerlingen hebben oog voor hun omgeving en weten dat ze die zelf ook kunnen aanpassen. Daarbij voelen ze zich veilig genoeg om mij erop te wijzen.

 

Bij het buiten spelen, zie ik dat het een hechte groep is. Iedereen speelt vrolijk en blij, er zijn amper ruzies en niemand speelt alleen. Daar kan ik van een afstandje naar kijken, dat is genieten geblazen!

Ik heb het weer helemaal naar mijn zin in de klas! Maandag begin ik met mijn nieuwe functie: ICT-coordinator en ik ben ook benieuwd wat dat allemaal voor nieuwe uitdagingen brengt.

 

Ik ben ook zeer benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen, dus een reactie vind ik erg leuk!