Vakantie in La Rosière

Onze zomervakantie stond helemaal in het teken van de bergen. Ik vertelde in een eerder blog over de accommodatie die we mochten gebruiken. Vandaag vertel ik je graag over de activiteiten die wij hebben gedaan in La Rosière. Met heel veel foto’s!

Erop uit in La Rosière

Zondag

De zondag waren we nog vrij moe van de reis naar de bergen, aangezien we door de navigatie om zijn gereden. We hebben dus niet veel ondernomen. Wel genoten van het uitzicht op de bergen in La Rosière.

We zaten heerlijk in het zonnetje op ons balkon, want het was wel al prachtig weer! En kijk eens wat een prachtig uitzicht we hadden vanaf ons appartement. We keken zo uit op de bergen met sneeuw op de top. Lekker uitrusten van de reis en de eerste echte vakantiedag vieren! In de middag vertrokken we naar het zwembad in ons appartementencomplex. Echt leuk dat we die zo in de buurt hadden! Onze peuter vermaakte zich prima in het bubbelbad en ‘zwemmend’ in het grote bad terwijl wij hem vasthielden. Ook het zwembad had een balkon waar we in de zon konden liggen op de ligbedden die er waren. Het was niet druk, we hadden alledrie een plekje! Bij de supermarkt in het dorp deden we lopend de boodschappen voor die avond. Een heerlijk chilldagje dus.

Meer weten over het appartement? Lees dan: NAAR DE BERGEN IN DE ZOMER?

Maandag

De hele week stond La Rosière in het teken van wellness. Elke week van de zomervakantie heeft de plaats een speciaal thema en wij kwamen toevallig in de wellness week. Heerlijk voor deze zwangere dame ;).

Floral elixer

Op maandag werden we uitgenodigd voor de Floral Elixer, een tour in de bergen om alle kruiden te ontdekken. Elise van het toeristenbureau ging met ons mee om het Frans te vertalen naar het Engels. Het bleek veel geklets, dat was voor onze peuter dus wat minder. Mijn man besloot al snel om met hem boodschappen te doen in een grote plaats in het dal, zodat ik de tour kon afronden. Het was interessant om te horen wat de werking was, maar ik had zelf ook graag iets gedaan. Twee uur lang naar de Engelse taal luisteren was voor mij ook wat intensief.

Na de tour lunchte ik met Elisa om onze plannen voor de week te bespreken. En dat doen de Fransen dus heel uitgebreid en warm! Even wennen voor deze echte Hollandse dame, maar wel lekker.

Plan de l’Arc

In middag besloten we een wandelingetje te maken naar Plan de l’Arc. Een leuk speeltuintje op loopafstand van La Rosière. We waren heel blij dat we een bergenbuggy mochten lenen. Die kun je huren bij een van de sportzaken in het dorp, zo makkelijk! Moet je de prachtige omgeving zien waar we waren!

Het was heerlijk weer! Dus wij vermaakten ons met schommelen, spelen in de speeltuin en het kleine blotevoetenpad lopen. Kijk ook naar de video die ik maakte:

Na zo’n wandeling was ik al behoorlijk afgedraaid. Nog niet ver zwanger, maar lopen in de bergen en dan met het hoogteverschil, was wel even wennen ;).

Dinsdag

De volgende dag mochten we de stoeltjeslift in La Rosière doen met uitzicht op de Mont Blanc! Daar verheugde onze peuter zich vooral op. Hij herkende de stoeltjeslift nog van ons tripje naar Zuid-Limburg, dus kon niet wachten om weer in te stappen. Deze stoeltjeslift was vooral voor alle mountainbikers bedoeld, maar natuurlijk kun je ook als wandelaar naar boven.

Best spannend om zo hoog in de bergen en boven de grond in een lift te bungelen. Onze peuter bleef keurig rustig zitten en genoot van het uitzicht op de bergen, net zoals wij.

In de middag reden we met de auto naar een dorpje vlakbij met een prachtig kerkje op de heuvel, Le Chatelard.

Het was ook weer een hele klim naar boven, de trap op, maar het was het meer dan waard. Wat een geweldig uitzicht ook! Bij het kruis stond een bord met alle bergen erop die je in de omgeving zag. Als je door het gat in het bord keek, zag je precies die berg. Deze keer hadden we de rugdrager mee, want de trap opklimmen was echt te heftig voor onze peuter. Deze mochten we ook lenen en kun je dus bij Intersport in La Rosière huren. Hij zat er als een prinsje in.

Woensdag

Woensdag was het Italië dag! Vlakbij La Rosière ligt de Italiaanse grens. De plaats La Thuile, in Italië dus, ligt op ongeveer een half uurtje rijden van La Rosière af. Een prachtige tocht door de bergen, want de plaats ligt meer in het dal. In de winter kun je dit niet rijden, dan is het dicht door de sneeuw. Maar in de zomer rijd je er dus zo doorheen!

De plaats zelf is ook prachtig! Het ziet er meteen Italiaans uit, maar de Alpen zie je er ook in terug. Kijk maar naar de gebouwen. Er stroomt water doorheen en het is een gemoedelijke plaats. Niet te druk, dus heel prettig om doorheen te lopen.

Onze eerste stop was de winkel Chocolat, op aanraden van het toerisme bureau. De eigenaar is tevens burgemeester van de plaats. En echt heerlijke chocola! We genoten op het rustige terras van een kop koffie met een bonbon, jam!

Tegenover de chocoladewinkel was een klein speeltuintje, heerlijk voor kinderen. Met kabelbaan, schommels en veel speelruimte. Onze peuter vond het er heerlijk.

Na een aantal uur in La Thuile geweest te zijn, reden we naar La Riondet, net voorbij de grens. Een restaurant met echt Italiaans eten uit de Alpen. En als echte Fransen lunchten we daar. We lieten ons graag verrassen, want we zijn dol op het eten van lokale producten als we op vakantie zijn. Hier hebben we overigens gewoon voor betaald ;). En wat was het varkens-, stoof- en gekruid vlees heerlijk! Ik had er ook een speciaal soort pasta bij dat een beetje leek op couscous, Polet heette dat. En het was veel! We hadden voor de rest van de dag genoeg.l

Net voor de grens met Frankrijk was een prachtig ruig stuk om te wandelen. Je kunt daar natuurlijk ook echt de bergen in trekken, we zagen een aantal gezinnen lopen. Maar voor ons met een peuter en een baby-in-de-buik was het te heftig. Een klein stukje lopen en even bij het water kijken was ook al heel leuk!

Donderdag

Deze dag mocht ik naar een grote spa: QC Terme Pré Saint Didier. Uit de hele omgeving komen mensen hier om te ontspannen. Je hebt er verschillende soorten sauna’s en heerlijk warme baden. Ik vind het altijd fantastisch om in een warm bad met mijn hoofd in de buitenlucht te zitten. Zuurstof krijgen, maar verder lekker weken, I love it! En moet je kijken hoe prachtig de omgeving is. Heerlijk zo in de bergen.

Ik kwam er heerlijk tot rust, maar vond het ook wel weer gek zo zonder gezin. Mijn man en ik gaan graag samen naar de sauna. Maar om nu iemand op te laten passen die de Nederlandse taal niet spreekt… Leek me ook niet zo leuk voor onze peuter.

De baden zijn ingericht volgens Romeinse stijl en een aantal rituelen van de oude Romeinen zijn overgenomen. Deze spa was er al in 1800 en stond dus toen al aan de voet van de Mont Blanc. Prachtig om dat uitzicht te hebben vanuit een lekker warm bad.

Ideaal is dat je een buffetje krijgt bij de entree prijs. Er zijn verse sapjes, allerlei soorten broodsticks, yoghurtjes, fruit en crackers. Heel gezond dus.

Een nadeel vond ik wel dat je de badkleding aan moest houden. Ook was ik na een bad al mijn slippers en mijn badjas kwijt. Iedereen had hetzelfde aan, dus werd er ook wel eens wat mee genomen van een ander. Gelukkig kreeg ik meteen een andere badjas.

Eerlijk gezegd ben ik dus een beetje verwend door de luxe van de Nederlandse sauna’s. Maar het lunchbuffet mogen ze daar wat mij betreft ook invoeren ;).

Na een aantal uur badderen voegde ik me weer heerlijk relaxed bij m’n gezin om de rest van de dag niet veel meer te doen dan hamburgers bakken en relaxen in ons appartement.

Vrijdag

Deze dag stond in het teken van opruimen en inpakken.

Massage

De dag begon voor mij nog wel met een heerlijke massage in een tent vanwege de week van de wellness. Op loopafstand dus van ons appartement. Ik werd heel luxe gebracht door Elise van het toerisme bureau. Zij legde wat dingen over mij uit in het Frans aan de masseuse. Zoals dat ik uiteraard zwanger ben en dus op mijn zij moest liggen en dat er geen etherische oliën gebruikt mogen worden. Daarna kreeg ik een massage van een uur waarin de masseuse steeds checkte of ik me goed voelde en allerlei kussentjes had om me lekker te laten liggen. Wat een heerlijkheid zo in je vakantie! Wel een aanrader om in de wellness week te komen ;).

Verder pakten we alles weer in, ruimden we het appartement op en nam ik een vlog op met de accommodatie.

Bekijk ook: NAAR DE BERGEN IN DE ZOMER?

Zaterdag

We wilden namelijk op tijd vertrekken naar onze volgende accommodatie. Precies tussen La Rosière en Morzine in ligt de Mont Blanc die je ook kunt bezoeken. En na onze drama heenreis waar we dus veel te ver zijn omgereden, wilden we nu alle tijd hebben om de route goed te checken.

We mochten namelijk de Mont Blanc zelf bezoeken! We gingen met twee liften naar het hoogst bereikbare punt van de Mont Blanc waar we midden in de sneeuw stoppen. Er was namelijk net voor ons bezoek nog sneeuw gevallen. Zo bijzonder midden in de zomer!

Eerst kregen we een korte rondleiding bij de wijnkamer. Hier stonden wijnen te rijpen en speciaal daar op de Mont Blanc, omdat dat een totaal eigen smaak gaf aan de wijn. Helaas kon ik niets proeven ;). Maar het was zeker interessant om te zien.

Wat een uitzicht helemaal bovenaan! We zagen mensen wandelen die de berg dus wilden beklimmen. Ook zagen we een tentje staan. Volgens de mevrouw die ons de rondleiding gaf, waren de klimmers al heel vroeg vertrokken, in de nacht dus. Anders wordt het te laat en zijn de weersomstandigheden niet goed meer. Heel bijzonder om te zien!

Helaas hield ik het vanwege de lucht niet zo lang vol. Ik voelde me al snel niet zo lekker en dat leek me niet goed voor de baby. Op het eerste niveau voelde ik me prima en konden we nog even wat drinken met mooi uitzicht. Wel heel bijzonder om zo zelf op de Mont Blanc te staan!

Na het bezoek aan de Mont Blanc kregen we de toegang tot de tunnel. Die rijdt dus dwars door de Mont Blanc en van Italië naar Frankrijk. Zo konden we snel op weg naar onze volgende stop, Morzine. Zoveel al gedaan en we hadden nog een volle week te gaan! In een volgend blog meer daarover.

Meer weten over La Rosière en omgeving?

Kijk dan op de volgende sites:

Savoie Mont Blanc

La Rosière

Meer informatie over vakanties in Frankrijk? Kijk op de site van France.fr, de site van het Frans bureau voor toerisme.