M.C. Escher maakt prachtige grafische kunst. Ik schreef al over een les over Escher voor onder-, midden- en bovenbouw. De les voor kleuters heb ik met mijn klas uitgevoerd en daar kwamen prachtige resultaten uit. 

Escher in de kleuterklas

Ik liet verschillende schilderijen van Escher zien op het digibord zien en stond stil bij het gebruik van vormen. Dat is vooral bij het schilderij Dag en nacht goed te zien. Escher tekent daar ruiten die driehoeken en daarna vogels worden.

Vormen

Ik liet op het digibord zien dat je van vormen ook figuren kon maken, net zoals Escher. Ik tekende eerst een vierkant op het bord. Daarna kwam een driehoek aan de buitenkant. ‘He een snavel!’ riep een kleuter meteen. Met een rechthoek tekende ik een staart aan het lijf. ‘Ha ha, nu is het een olifant’, riep een andere kleuter. Met een driehoek als vleugel en een cirkel als oog werd het een bijzondere vogel.

De opdracht

Tekenen zoals Escher

Ik daagde de kinderen uit om zelf figuren te maken van vormen, net zoals Escher doet. Ik vertelde erbij dat ik van sommige kinderen wel verwachtte dat ze zelf figuren zouden bedenken. Ze mochten de figuren natuurlijk ook aan elkaar tekenen, zoals Escher doet.

Tekenen zoals Escher

Alle kinderen van mijn groep gingen tegelijkertijd aan de slag met zwart papier en wit potlood. Dat geeft altijd een mooi effect. Als ze klaar waren, kwamen de kinderen bij mij om te vertellen wat ze hadden getekend en met welke vormen. Hier en daar kwamen er ook wat titels op. Zo zei er een: ‘Ik weet niet wat het is juf, misschien Amsterdam?’ Ik vond het een mooie titel ‘misschien Amsterdam’.

Creaties tekenen als Escher

Er kwamen prachtige creaties voorbij. Angry birds, robotten, walvissen en zelf verzonnen dieren. En allemaal met mooie vormen. Echte kunstenaars in de dop.