Focusuurtje in het onderwijs

Focusuurtje in het onderwijs

Als ik workshops geef, wordt mijn idee voor een focusuurtje in het onderwijs altijd met veel enthousiasme ontvangen. Oké, er worden ook wat beren op de weg gezien, maar die verjagen we met wat tips.

Wat is een focusuurtje?

Ik pleit voor een focusuurtje in het onderwijs. Elke dag een uur (of bij vergaderingen een aantal keer per week) waarop je elkaar niet mag storen. De deuren van de lokalen gaan dicht en jullie sluiten jezelf allemaal op om vol focus aan moeilijkere taken te kunnen werken. Je kunt dan een noice canceling koptelefoon opzetten, of je plakt een briefje op de deur (als niet iedereen mee doet). Jij kunt dat uur ongestoord werken en hebt geen afleiding van je collega’s.

Stel je schooldag is tot 14.30 uur. Dan zorg je eerst voor minstens een kwartier pauze. Je belt dan eerst ouders die het echt nodig hebben na je dag met de klas en daarna doe je niets. Dus dat is niet je telefoon checken op schoolmail. Dat is ook niet die ene leerling bespreken met de IB’er, want dat is nog geen pauze. Nee, dat is een kop koffie of thee pakken en over koetjes en kalfjes kletsen. Je telefoon blijft bij je vandaan (moeilijk, ik weet het, ik kan er ook lastig vanaf blijven), maar zorgen dat je even geen of weinig prikkels krijgt.

Van 15.00 tot 16.00 uur is dan het focusuurtjes waarbij je dus allemaal aan de taken werkt die meer focus van je vragen. Erna slinger je je deur weer open en mag iedereen vrij in- en uitlopen. Hier doe je dan dus de taken die iets minder concentratie van je vergen, zoals je mail. Moet jij eens kijken wat je allemaal wel niet hebt gedaan in dat ene uur!

Waarom is dat nodig?

Maar waarom dan? Eén van de meest gestelde vragen aan mij is hoe je afleiding (van collega’s) zoveel mogelijk kan voorkomen. En ik snap dat. Want best vervelend, zo’n binnenwandelende collega met een vraag terwijl jij net lekker vol focus het leerlingvolgsysteem aan het invullen bent. Zo’n taak waar je je volledige aandacht voor nodig hebt.

Uit onderzoek blijkt dat het na afleiding een paar minuten duurt om je weer te kunnen concentreren op je taak. Het duurt zelfs een kwartier voordat je weer in die lekker (werk)flow komt. Ik leerde hier veel over door het boek Focus AAN/UIT. De schrijver vergelijkt het met tikkertje. Telkens wanneer je je laat afleiden, word je getikt en ben je af. Je hebt dus de tijd al die je verliest door de vragende collega, maar daarna kun je ook nog niet meteen met focus weer aan de slag. Het kost dus extra tijd en die kun je hard gebruiken.

Dus als je tijd wilt overhouden, thuis niet voor school wilt werken, maar wel een voldaan gevoel wilt hebben over de afgeronde taken: zorg voor een focusuurtje op school!

Ja maar hoe dan?

“Wij hebben elke week veel vergaderingen!” Schaf die af! Geintje natuurlijk, maar je kunt zeker wel kijken of je bepaalde commissies bijvoorbeeld wat efficiënter in kunt richten, want al die vergaderingen zijn eigenlijk niet nodig. Zo kun je heel veel in kleine groepjes regelen of goed delegeren. Moeten de vergaderingen echt? Dan plan je het focusuurtje één keer per week (maar het liefste vaker natuurlijk). Probeer het eens uit, maak er voor mijn part een maandelijkse sessie van, maar ik verzeker je dat je effect gaat merken!

“Maar niet iedereen wil dit”. Laat ze lekker, doe je het toch voor jezelf? Plak een briefje op de deur met dat je niet gestoord wil worden (en haal dat erna weg, wel zo vriendelijk voor je collega’s), het een noice canceling koptelefoon op, ik heb deze, of geef bij je collega’s aan dat je even niet bereikbaar bent. Als jij maar efficiënt kan werken.

“Maar ouders verwachten dat ze contact met kunnen opnemen.” Ook hier kun je heel helder zijn in de verwachtingen die je schept. Je kunt in je mail naar ouders met nieuwtjes over de klas ook schrijven wanneer je bereikbaar bent. Zet er duidelijk jouw werkdagen in, die van de eventuele duo reageer jij dus niet. Maar zet er ook tijden bij wanneer je gebeld kunt worden bijvoorbeeld. En dat je ook niet altijd tijd hebt om direct op de mail te reageren. Bij echt dringende zaken weten ze je echt wel te bereiken, die schooltelefoon staat vaak roodgloeiend ;). Het draait dus maar weer eens om communicatie. Met je collega’s, maar ook met ouders. Tik dat van tevoren af.

En go!

En nu, probeer het uit! En als je dit doet, wil ik graag foto’s op social media zien. Tag me, ik regeer altijd :).

Kijk ook eens bij de workshops die ik op locatie aanbied.

Er staat een affiliate link in dit blog.