FutureNL digi-doener: gratis lessen

FutureNL digi-doener: gratis lessen

FutureNL maakt gratis lessen in digitale vaardigheden die altijd gekoppeld zijn aan een doel van een kernvak, zoals rekenen en taal. Er zijn lessen voor kinderen vanaf de onderbouw van de basisschool tot en met de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs. Ik probeerde een les voor de onderbouw uit en ben enthousiast!

Ik had de lessen al zo nu en dan online voorbij zien komen, maar ik had er nog niets van geprobeerd. Nu vond ik het tijd om er eens goed in te duiken en ik ontdekte dat er al veel lessen beschikbaar zijn! En dat ze inderdaad gekoppeld zijn aan andere lesdoelen die voor kleuters belangrijk zijn.

FutureNL

De wereld wordt steeds digitaler. FutureNL vindt dat kinderen meer digitale vaardigheden op moeten doen in interactie met technologie, om zo goed mogelijk in een digitale wereld te kunnen leven. FutureNL heeft geen commerciële doeleinden en werkt samen met Pabo’s, banken, musea, bedrijven, fondsen en universiteiten om lesmateriaal te maken over digitale vaardigheden. Betere digitale vaardigheden ontwikkelen kan de ongelijkheid op dat vlak tussen kinderen verminderen is te lezen in onderzoek.

FutureNL Digi-doener

FutureNL Digi-doener

De Digi-doener is een wekelijkse, gratis les vol digitale doe-dingen. Elke les heeft een kant-en-kaar pakketje met docentenhandleiding, digibord slides en werkbladen. Het is dus eenvoudig en snel voor te bereiden. De lessen zijn niet alleen gekoppeld aan leerdoelen van digitale geletterdheid, maar ook altijd aan een leerdoel van een kernvak zoals bijv. taal of rekenen, én aan een beroep op de arbeidsmarkt.

Je kunt je gratis inschrijven voor deze wekelijkse les via de site van Digi-doeners.

De leerlijn

De leerlijn voor digitale geletterdheid is ontwikkeld in samenwerking met TU Delft en Openbaar Onderwijs Groningen. De leerplankaders van het SLO waren hierbij het uitgangspunt. Het bestaat uit vier onderdelen:

  1. Computational thinking
    Een hippe term voor programmeren.
  2. ICT-basisvaardigheden
    Bijvoorbeeld hoe het internet werkt (voor kleuters) en hoe je Word en Powerpoint gebruikt.
  3. Informatievaardigheden
    Hoe je handig zoekt op internet.
  4. Mediawijsheid
    Wijs omgaan met allerlei soorten media.

Ik vind het fijn dat er bij elk onderdeel ook lessen voor kleuters zijn gemaakt. Ze swipen erop los op een tablet of telefoon, maar weten ze ook hoe je op een computer werkt? Hier start je met leren hoe je iets moet opstarten. Mediawijsheid vind ik voor hen ook heel belangrijk. Kinderen worden via bijvoorbeeld televisie en YouTube beïnvloed met reclame. Fijn als ze al wat leren hoe reclame werkt en hopelijk gaan ze erover in gesprek met hun ouders.

De lessen zijn ook heel actueel en sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen. Zoals de les met onderzoek naar reclame maken door YouTubers voor de bovenbouw van de basisschool.

Gekoppelde doelen

Ik ben ook zeker blij dat er andere doelen aan de les gekoppeld zijn, zoals taal, maar ook kunstzinnige oriëntatie. Het hoofddoel van de les zie je bij Gynzy snel terug, bekijk ze hier. Dat vind ik in de omgeving van LessonUp een stuk onduidelijker. Misschien een tip? Ik vind het fijn om in één oogopslag het lesdoel te kunnen zien, zodat ik niet zo lang bezig ben met zoeken.

De Nationale AI-Cursus Junior

Begin september werd een nieuw lespakket gelanceerd: De Nationale AI-Cursus Junior. Het lespakket, gemaakt door Stichting FutureNL, is een laagdrempelige manier om meer te leren over Kunstmatige Intelligentie. Ook dit lespakket is gratis. De lessen zijn geschikt voor de bovenbouw van de basisschool en voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Je kunt de lessen hier vinden. Ze staan ook op Gynzy!

De prentenboekenparade uitgeprobeerd

Kinderboekenweek 2019 komt eraan, een goed moment om aan leesbevordering te doen. Ik vond de les De prentenboekenparade, geschreven door de bekende Meester Sander, dan ook echt heel leuk! In deze les ervaren kinderen wat het is om je mening te geven over een prentenboek. Ze leren over wat media zijn en welke invloed reclame op je kan hebben. En de kinderen praten dus over prentenboek, wat bijdraagt aan leesbevordering.

FutureNL digi-doener: gratis lessen

Ik vond het heel makkelijk om de les voor te bereiden. De handleiding is helder en duidelijk en de lessen spreken ook al voor zich. Eigenlijk zaten er twee doelen in de les: leren over media door te praten over het nieuws en YouTube en een mening vormen en vertellen over een boek. Achteraf gezien had ik beter de les in tweeën kunnen splitsen, want het was best lang. En de spanningsboog is zo aan het begin van het schooljaar nog best kort. Toevallig kwam mijn directeur binnen tijdens het bespreken van media en ze moest wel lachen om het praten over de uitpakfilmpjes op YouTube.

De prentenboekenparade

De prentenboekenparade vond ik echt fantastisch om te doen met de kinderen. Ze konden ook al aardig hun mening erover vertellen. Bij het kiezen werd er druk overlegd in tweetallen, vond ik ook al heel knap. Twee “haantjes” (een meisje en een jongen in dit geval ;)) kwamen er niet uit en keken allebei boos. Ik wilde wel echt dat ze samen overlegden en dat is uiteindelijk gelukt.

De prentenboekenparade

De kinderen uit de klas kwamen er niet uit. Er bleken meerdere boeken favoriet, vooral het boek waar ze zelf reclame voor mochten maken, ze geloofden dus wel in hun product ;). Dus werd er nog eens gestemd op de laatste drie. Daar kwam wel overduidelijk een winnaar uit, dus Retteketet! We gaan nog niet naar bed werd voorgelezen. Heerlijk napraten met de papegaai.

Ik vond deze les zo leuk en zo goed voor de leesbevordering, dat ik ‘m met de Kinderboekenweek gewoon nog eens wil doen. Met de herhaling verwacht ik ook dat het mening vormen beter gaat.

Inschrijven

De nieuwe les van de week zit alweer in mijn mailbox.

Je kunt je gratis inschrijven voor deze wekelijkse les via de site van Digi-doeners.

Dit is een #jufmaikead