Door Karlien. Ik snap mijn hoogbegaafde dochter lang niet altijd. Soms voel ik me dan tekortschieten, maar dat gevoel kent iedere ouder waarschijnlijk. En ik verwacht ook niet van de juf of meester dat die haar steeds begrijpen, haar gedrag juist interpreteren. Omdat het gedrag van mijn dochter vaak iets anders betekent dan je in eerste instantie verwacht, deel ik een aantal situaties. 

Gedrag van mijn hoogbegaafde dochter uitgelegd

Surfles

De eerste situatie die ik deel heeft niets met mijn dochter te maken, maar deze situatie is zo typisch dat ik deze toch deel. Ik zat vorig jaar op windsurfles en er waren twee jongens van een jaar of 12 bij de groep. Bij een van de twee vielen de kenmerken van hoogbegaafdheid mij direct op. Op een dag haalde hij een geintje uit bij zijn vriendje, en het vriendje vloog het water in. Vervolgens pakte het vriendje hem terug, maar dat ging mis. De hoogbegaafde jongen kreeg de surfplank op zijn hoofd. Hij was woedend en de juf dacht dat het kwam omdat hij pijn had. Maar als je luisterde naar wat hij zei, hoorde je iets anders. Onbegrip. Hij vroeg direct aan zijn vriend: “waarom doe je mij dat aan, de wind komt van die kant, dan gaat het mis!!” Het probleem in dit geval was dat hij dacht dat zijn vriend hem bewust pijn had gedaan. Hij begreep niet dat niet iedereen zo’n goed gevoel en inzicht heeft in windrichting en wat dat doet met een surfplank.

De herfsttuin

Onlangs kwam mijn dochter opgewekt uit school en ze wilde een herfsttuin maken. We gingen naar buiten en verzamelden heel wat spullen. Haar ideeën over de herfsttuin werden steeds groter en ze besloot haar vriendin te vragen om haar te helpen. Toen dat meisje er was, werd ze direct aan het werk gezet. Mijn dochter legde uit wat er moest gebeuren en ging aan de slag. Het meisje had hier helemaal geen zin in, wilde op de trampoline springen. Vervolgens ging het mis: haar vriendin wilde weer naar huis en mijn dochter lag verdrietig op straat. Je zou dit kunnen zien als een kleuterbui, kinderachtig gedrag of frustratie. Maar het was iets heel anders. Mijn dochter gaf aan: ze laat me in de steek, we hebben al dit werk te doen en dan loopt ze gewoon weg.

Er wordt vaak gezegd dat hoogbegaafde kinderen sociaal niet vaardig zijn. Dat is over het algemeen helemaal niet zo, het probleem is dat hoogbegaafde kinderen een ander spelniveau hebben dan leeftijdsgenoten. In deze blog van ieku.nl lees je hier goede informatie over.

Lees ook: HOE DAAG JE HOOGBEGAAFDE KLEUTERS UIT?

Verdrietig en stil op school

Dit voorbeeld vind ik lastiger om te delen, omdat ik weet dat dit niets met de school te maken heeft. Het is een combinatie van factoren. Mijn dochter is heel gevoelig en snel onzeker. Op school liep het niet goed. Ze was verdrietig, wilde niet meer naar school en was heel stil in de klas. Thuis was ze vermoeid, boos en ongelukkig. Omdat ze als baby al bijzondere kenmerken had laten zien (ze kon tellen tot 10 voor ze 1 jaar was), besloten we om haar didactisch te onderzoeken. Uit dit onderzoek kwam dat ze zo snel mogelijk versneld moest worden, iedere dag dat ze nog ver onder haar niveau moest werken zou haar enkel schaden. Maar dan kom je aan op school, met een kind dat zich in de kleuterklas al niet goed voelt. En dan wil je haar het liefst 2x versnellen binnen een dag. Na een gesprek met een deskundige werd besloten om hier toch mee door te gaan. We zijn nu een aantal weken bezig in het nieuwe schooljaar en mijn dochter voelt zich zo goed. Dagelijks zingt ze dat ze blij is dat ze weer naar school mag, en na schooltijd is ze ook ontzettend blij.

Je zou denken dat een kind dat zich op school niet goed voelt, het te moeilijk heeft in de klas. En het laatste waar je aan denkt is versnellen. Maar in dit geval was het gedrag een gevolg van verveling, onbegrip en geen aansluiting in de klas.

Lees ook: VERTEL JE OF JE KIND HOOGBEGAAFD IS?

Wat wil jij weten over hoogbegaafde kinderen thuis of in de klas? Laat het weten in een reactie! 

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

BewarenBewaren