Gedragsproblemen in de klas (jongeren) WIN

Gedragsproblemen in de klas (jongeren) WIN

Gedragsproblemen in de klas van Anton Horeweg is een uitgebreid boek voor het werken met kinderen in de bovenbouw en jongeren op de middelbare school. Met allerlei tips voor in de praktijk en de nodige nuance. Je kunt het winnen.

Gedragsproblemen in de klas 

Anton Horeweg is bekend van zijn website Gedragsproblemen in de klas en de inmiddels vele boeken die hij schreef over gedrag van leerlingen in de klas. Het boek heet voluit “Gedragsproblemen in de klas – Basiswerk voor preventief werken met jongeren” en is een update van het gelijknamige boek dat in 2015 uitkwam. Zo zitten er bijvoorbeeld twee nieuwe hoofdstukken in: DCD en TOS. Anton behandelt in het boek de vroege adolescentie (10 tot 12 a 14 jaar) tot en met bijna-volwassenheid, dus voor leraren in de bovenbouw van de basisschool ook interessant. 

Bekijk het boek bij bol.com(affiliate link)

Ruimte voor nuance

Ik vind het fijn dat Anton nuance aanbrengt in het begin van het boek. Zo vertelt hij dat er tegenwoordig meer gesproken wordt over neurodiversiteit dan over stoornissen, maar dat je hoe dan ook te maken krijgt met bepaald gedrag van leerlingen. Daarom dus toch de keuze voor de benaming gedragsproblemen. Hoewel er in het boek ook zaken staan die niet als stoornis worden bestempeld, maar toch gedragsproblemen kunnen veroorzaken, zoals hoogbegaafdheid. Achterin het boek zie je ook gedragingen die problematisch zijn in de klas zonder een aanwijsbare stoornis, maar wel hoe je ermee om kunt gaan, zoals agressie, pestgedrag, straatcultuur en een stuk over executieve functies. 

Gedragsproblemen in de klas

Wat vind je in het boek? 

Het is een uitgebreid, niet om meteen helemaal door te lezen, maar een goed naslagwerk om erbij te pakken als je tegen bepaald gedrag aanloopt in de klas. Ik heb dan ook met veel interesse het hoofdstuk over ADHD gelezen, aangezien ik dat zelf blijk te hebben.
Je vindt in een hoofdstuk over de stoornis eerst uitleg, wat je in het gedrag ziet, comorbiditeit (samen voorkomen met andere leer- en gedragsstoornissen), de begeleiding met veel tips en verhaaltjes/voorbeelden van leerlingen erin en soms ook een extra noot over bijvoorbeeld meisjes met de stoornis, zoals bij ADHD en dat er waarschijnlijk veel onderdiagnose is. Ik vind het prettig dat er ook bij staat welke positieve punten de eventuele stoornis met zich meebrengt. Wat mij betreft zou dat ook uitgebreider mogen, want ik merk bij zowel leerlingen als bij mijzelf dat dit er ook zeker veel zijn. 

Het is echt enorm uitgebreid, dus ik zou bij het lezen ook zeker pen en papier erbij pakken om wat belangrijke punten voor jou als leraar op te schrijven. Aan het einde van het hoofdstuk vind je een overzicht met een samenvatting van wat je kunt doen in de klas, heel nuttig! Al met al een geweldig naslagwerk dus. 

Bekijk het boek bij bol.com. (affiliate link)

Win

Ik mag van de uitgever, Lannoo Campus, drie exemplaren weggeven van dit boek. Laat hieronder (op de site) een reactie achter als je mee wilt doen. 5 juni mail ik de winnaar. 

Gerelateerde berichten