Geen tijd, geen geld, toch doen in het onderwijs

Er zijn mooie ideeën genoeg in het onderwijs. Maar vaak krijg je als antwoord bij het vertellen van zo’n plan: ‘Daar hebben we geen tijd en geen geld voor’. Daarom was ik zo geïntrigeerd door de titel van dit boek. Want hoe kunnen we die plannen toch uitvoeren? Geen tijd, geen geld, toch doen van Marcel van Driel in het onderwijs

Geen tijd, geen geld, toch doen

Ik heb vakantie, dus eindelijk tijd om het boek te lezen ;).

Het boek Geen tijd, geen geld, toch doen is geschreven door Marcel van Driel. Marcel van Driel is kinderboekenschrijver, hij schreef bijvoorbeeld Billy de Kip. Voor dat waanzinnige plan had hij de grootste cd-rom winkel van Nederland en  verbrak hij het wereldrecord filmkijken met honderd man. Hij weet dus waar hij het over heeft.
Hij schrijft dan ook veelal over zijn ervaringen en hoe hij zaken heeft aangepakt. Heel fijn om te lezen! Het leest vlot weg, er zit veel humor en ook herkenning in. En je weet zeker na dit boek hoe je je waanzinnige plannen kunt gaan uitvoeren.

Het boek is opgebouwd in drie grote hoofdstukken: Tijd, geld en toch doen.

Tijd

Perceptie van tijd

De belangrijkste boodschap voor mij was: de perceptie van tijd is aan te passen. Door veel nieuwe dingen te ondernemen en erop uit te gaan, lijkt het of je er lang mee bezig bent geweest. Ik wil graag de kinderen van mijn klas uitdagen. Ze laten kennis maken met de natuur. En ze veel nieuwe dingen laten ervaren. Die ervaringen worden herinneringen die niet meer weg gaan. En zo wordt het leren gestimuleerd.
Ik ga dus door met de verschillende materialen en spelvormen aan te bieden en wil dit uitbreiden.

Ik probeerde afgelopen schooljaar elke week iets nieuws te introduceren, zoals zelfgemaakte klei. Dit viel altijd in de smaak en de kinderen vroegen vaak wat ik nu weer mee had. Ook ouders vroegen vaak wat het was en zagen dat de kinderen ervan genoten en tot leren kwamen.
Ik vond het fantastisch om te zien en ik hoop dat het bij de kinderen blijft hangen. Hun perceptie van tijd is vast op deze momenten een beetje veranderd.

Tijd registreren

In het kader van het nieuwe CAO is het nog belangrijker om goed te kijken naar je tijd. Ik maak sinds kort gebruik van een applicatie om mijn uren bij te houden, Paymo. Dit is een gratis app die je kunt gebruiken in je webbrowser, als app op je laptop en als app op je telefoon.
Ik houd mijn zakelijke uren erop bij, maar wil ‘m ook gaan gebruiken voor de schoolzaken.
Ik denk dat het heel handig kan zijn om je uren inzichtelijk te krijgen. Scholen zouden een bedrijfsaccount kunnen nemen en zo de uren van de leerkrachten en de taken die er liggen op een school, goed inzichtelijk krijgen.

Tijd vinden

In het boek schrijft Marcel van Driel over de Tijdvinder. Je schrijft hierbij alles op wat je doet en hoe lang die zaken duren. Eerlijk is eerlijk, ik heb de Tijdvinder niet ingevuld. Maar ik weet wel dat ik nog efficiënter kan werken. Niet te lang blijven hangen in geklessebes met collega’s. Tuurlijk, dit is ook belangrijk en moer je zeker ook doen. Maar als je al je werktijd ‘verkletst’ blijft er nog zoveel over om af te maken. En dat moet dan thuis. Hallo werkdruk! Voor thuis zou ik minder op Social Media kunnen zitten. En zeker niet tijdens sociale gelegenheden, zoals bij het avond eten. Op mijn werk zal ik niet meer op mijn telefoon gaan als we in de koffiekamer zitten. Behalve dan als ik een afspraak in mijn agenda moet zetten of een mailtje moet opzoeken voor iemand ;).

Ik begin elke werkdag vroeg, iets over half 8 sta ik in mijn klas. Ik heb alle rust om voor te bereiden. Het is stil in de school. En vaak heb ik ook nog tijd voor wat administratie.

Met mijn duo zet ik regelmatig een kruis in op onze gezamenlijke dag. Dan hebben we tijd voor overleg en maken we geen andere afspraken. We weten waar we het over willen hebben en maken tijd vrij. De deur gaat dicht, we worden niet gestoord.

Ik probeer ook nee te zeggen als iets me niet lukt. Of als ik al andere plannen heb, die ik voor vind gaan. Ik probeer wel een tijdslimiet erbij te geven. Het lukt me nu niet, maar… En ik kom erop terug.

Mediteren

Mediteren levert uiteindelijk tijd op. Ik werk efficiënter, ben meer in het hier en nu en meer relaxed. Voor de klas moet je er helemaal zijn. Daar helpt mediteren me bij.

Wat hebben we wel?

Wat we ook goed kunnen in het onderwijs: de nadruk leggen op wat we niet hebben in plaats van wat we wel hebben.
Ik hoor het mezelf zeggen: ‘he bah, is het gekleurd papier op. Dan maar niet knutselen vandaag.’ Sorry? Dat gekleurde papier kunnen we toch ook zelf maken? En wat dacht je van eigenaarschap vanuit de kinderen. Ik zou ze het probleem kunnen voorleggen. ‘Ik heb dit en dit bedacht voor vandaag, maar we hebben geen gekleurd papier meer. Wat nu?’

En als je praat over tijd: welke tijd hebben we eigenlijk wel om ons plan uit te voeren. Wie kan je daarbij helpen? En wat kunnen de kinderen zelf doen?

Stel dat

In het boek zijn een aantal Stel dat opgenomen. Ik heb er een voor het onderwijs bedacht. Stel dat je nou nog maar een jaar mocht lesgeven. Wat wil je de kinderen mee geven? En wat heb je daarvoor nodig?
Als ik nog maar een jaar mocht lesgeven, zou ik de kinderen zoveel mogelijk nieuwe ervaringen willen mee geven. En ze meer eigenaar maken van hun leren. Wat willen ze leren en hoe willen ze dat aanpakken?Klinkt behoorlijk als de 21 century skills.
Waarom wachten? Ik start graag nu.

Geld

Geld is ook altijd een probleem in het onderwijs. Ik maak veel materiaal zelf, of probeer koopjes te scoren. We ruimen materiaal op, zodat het weer nieuw lijkt als je het er weer eens bij pakt.

Ik zie ook mooie Crowdfunding projecten langs komen in het onderwijs. Dat lijkt me wel wat voor ICT. Daar ga ik over nadenken!

Ik schreef ook al eens over ruildiensten in het onderwijs. Ik denk dat je binnen je team al goed gebruik zou kunnen maken van de expertise van elkaar. Is er iemand goed in muziek bijvoorbeeld? En jij weer in creatieve vakken. Geef de klas van elkaar les.

Toch doen

Wat is jouw mooie plan voor je klas, school, of het onderwijs in het algemeen? Ik zou graag de ICT bij ons op school uitbreiden. Ik wil heel graag met iPads in de klas gaan werken. Een mooi plan dat ik concreter zou kunnen maken.

Wat ik doe sinds ik het boek gelezen heb

Ik heb nog vakantie, maar toch sta ik vroeg op. Soms is ons zoontje al om 6.00 uur wakker. Maar slaapt hij langer, sta ik in ieder geval om 6.30 uur op. Ik begin met mediteren en oefen daarna blind typen. Want dat hoort wel bij tijd vergaren. Alles op de computer gaat dan vast sneller. Als ik nog tijd over heb, ga ik voor de site aan de slag. Ik sport drie keer in de week, in de avond. En ik spreek thuis een tijd af om te relaxen.  Ik ben het vroege opstaan ook van plan op werkdagen. Het liefst om 5.30 uur. Of het me in de winter ook lukt, moeten ik afwachten.
Door het mediteren ben ik met mijn aandacht meer bij waar ik mee bezig ben. En dat is fijn op alle vlakken.

Lees het boek en start met je plan!

Ik vind het een fijn te lezen boek waar je door heen vliegt. Het is heel positief geschreven en daar houd ik van. Ga het lezen dus! Ik ben benieuwd naar je plan.