Geoweek 2019 – Leren over geografie door zelf te doen

Geoweek 2019 – Leren over geografie door zelf te doen

(Door Rinke) Scholieren met andere ogen laten kijken naar de bodem onder hun voeten, het water wat ze drinken of naar de ruimtelijke inrichting om hen heen? Dat kan tussen 3 en 7 juni in GeoWeek 2019!

Geoweek 2019

Tijdens de GeoWeek kunnen leerlingen van groep 7 en 8 in heel Nederland op expeditie, veldwerk of krijgen ze inspirerende gastlessen. Docenten kunnen zich met hun klas inschrijven via de website www.geoweek.nl en deelname is helemaal gratis.

De GeoWeek wordt georganiseerd vanuit het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) met als doel leerlingen kennis te laten met de leuke, verrassende en technische kanten van het vak aardrijkskunde. Dit jaar openen bijna 100 bedrijven, instellingen en overheden hun deuren. Er staan al bezoekjes voor zo’n 4500 leerlingen gepland, maar er zijn nog wat leuke expedities vrij. Zie hieronder een overzicht!

Ben je benieuwd hoe een GeoWeek er uit ziet? Bekijk dan onze filmpjes, foto’s en verslagen van eerdere expedities. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar [email protected].

Dorian van Rijsselberghe over de GeoWeek from KNAG | geografie.nl on Vimeo.

Water

  • Gastles over schoon, veilig en voldoende water
    DeDutch Wavemakers zijn studenten en wateratleten met een gedeelde passie voor het creëren van water bewustzijn. Ze brengen de wereldwijde problematiek rondom water onder de aandacht, maar niet met een opgeheven vinger. Ze zorgen voor aandacht en betrokkenheid door het bieden van een plezierige beleving, die nieuwsgierig maakt en verwondert. Ofwel, koppel waterbewustzijn aan sport en avontuur! Zo komt bijvoorbeeld tweevoudig olympisch windsurfkampioen Dorian van Rijsselberghe maar al te graag vertellen over de plastic soep.
  • Geobattle in de klas (Voor scholen binnen werkgebied Brabantse Delta)

Het Waterschap Brabantse Delta beschermt ons tegen overstromingen, wateroverlast en watertekort. Maar hoe eigenlijk precies? Ze komen het graag uitleggen in de klas. Leerlingen gaan ook in duo’s opdrachten maken en uiteindelijk zal er een ware geobattle plaatsvinden!

  • Leuk leren over water (omgeving Alkmaar, Heerhugowaard, Schagen)

In Informatiecentrum Kust vertelt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier de leerlingen hoe de kust tussen Petten en Camperduin is versterkt met zand, waardoor een nieuw stukje Nederland is ontstaan. Ze krijgen een korte les, een rondleiding door de interactieve tentoonstelling en dan kun je zelf de tentoonstelling gaan beleven aan de hand van een speurtocht.

  • Ontdek waar jouw kraanwater vandaan komt, bezoek een productielocatie (Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht of Flevoland)

Hoe wordt kraanwater gemaakt? En hoe gaat er gezorgd worden voor genoeg water als er weer zulke droge zomers als die van afgelopen jaar komen? Neem met de klas een kijkje achter de schermen bij een van de productielocaties van Vitens. Of voor scholen in de buurt van Wassenaar; maak een wandeling door de duinen bij Dunea Duin&Water. En leer alles over drinkwater productie!

De duin bewandelen bij Informatiecentrum Kust, Zand tegen Zee

Bodem

  • De grond onder je voeten (Flevoland en Gooi)

In het dagelijks leven staan we er niet bij stil, maar de grond onder je voeten heeft een ontstaanswijze en een geschiedenis. In de gastles van Omgevingsdienst Flevoland en Gooi leren de scholieren hierover in de praktijk, d.m.v. grondboringen, ontdekken zij hoe de bodem onder het schoolplein er uit ziet.

  • Aan de slag met de bodem (Omgeving Assendelft)

Ontdek tijdens een leuke interactieve ochtend wat Afvalzorg doet op het gebied van bodembeheer. Ga zelf aan de slag met het onderzoeken van de bodem en leer meer over afval als grondstof voor nieuwe producten.

  • Ingenieur voor een dag! (Omgeving Leek)
    De medewerkers van MUG Ingenieursbureau komen graag voorbereid aan op school; ze hebben gegevens opgevraagd van waar alle kabels, leidingen en rioleringsbuizen onder de school lopen. Verder hebben ze allemaal leuke opdrachten mee voor de leerlingen; grondboren, bodemmonsters verzamelen en zoeken naar bodemschatten met een metaaldetector.
  • Alle kleine beestjes helpen (omgeving Deventer)
    Hij vertelt maar al te graag over de fascinerende processen door bijzondere beestjes in de bodem. Er gaat een wereld open voor de leerlingen tijdens de gastles van Marc Siepman!

 Ingenieur voor een dag, bij MUG Ingenieurs bureau (foto: J.P. Thijsse)

 Ruimtelijke inrichting

  • De ondergrond van Rotterdam (Rotterdam)

Tijdens deze expeditie gaan de leerlingen op pad in Rotterdam met echte archeologen van Stadsontwikkeling Rotterdam. Zij kunnen hen precies uitleggen hoe rotterdam vanuit een kleine nederzetting tot zo’n enorme stad is gegroeid.

  • De Gemeente meet, geeft en laat zien (Den Haag)

Hoe maak je een nauwkeurige en duidelijke kaart? De Gemeente Den Haagweet er alles vanaf. Leerlingen kunnen samen met hen zelf een kaart van de omgeving maken!

  • Geobattle: ontwerpwedstrijd van jouw omgeving (Zwolle)

Ontdek op deze dag wat het Kadaster (Zwolle)doet met geo-informatie. Hoe zetten we data in voor duurzaamheid? Maak samen een ontwikkelplan voor de omgeving van je school en denk na over eigendom, locatie en mogelijk protest.

  • Meten is weten! Interactieve zoektocht met digitale kaarten (Oost Groningen en Noord Drenthe)
    De medewerkers van Waterschap Hunze en Aa’smaken voor hun werk gebruik van geografische gegevens. Deze gegevens halen ze uit Geoweb. In deze workshop gaan de leerlingen zelf aan de slag met geo-informatie.

Aan de slag met Geo-informatie bij Waterschap Hunze en Aa’s