Het boek Gewonnen is geschreven en geïllustreerd door Ruth Wielockx. Het boek past goed bij het thema verkeer en voertuigen. Ik schreef een recensie met (les)tips voor thuis en op school. 

Gewonnen

Gewonnen is bedacht, geschreven en geïllustreerd door Ruth Wielockx. Ja, van De kleine kerstboom! Een aantal kinderen doet mee aan een race. De scooter haalt de driewieler in, de quad de jeep en het vliegtuig de race-auto. Het is heel spannend, wie zal er winnen? Het einde is heel verrassend en ga ik dan ook niet verklappen. Want is het wel een race? Koop het boek hier.

Wat vind ik?

Ik ben zo gek op de illustraties van Ruth Wielocxk! Ik ben een van de geluksvogels die een originele in huis heeft. Het verhaal is fijn simpel met een heel leuk einde. Het is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar en kleuters vinden het ook nog erg leuk. De zinnen zijn lekker kort en bevat hier en daar een wat moeilijker woord, goed voor de woordenschat. De illustraties zijn zo mooi helder en duidelijk. Het spreekt kinderen echt aan.

Tips

Thuis

  1. Laat de kinderen vooraf voorspellen wie zal winnen. Laat je kind vertellen waarom hij dat denkt.
  2. Op de eerste bladzijde staan de kinderen met speciale kledij aan. Laat de kinderen voorspellen welk voertuig ze berijden door naar de kleding te kijken.
  3. Praat over de voertuigen. Vraag of je kind het voertuig kent voordat je die bladzijde voorleest. Goed voor het aanspreken van de voorkennis, zodat je kind de nieuwe woorden goed kan onthouden.
  4. Laat de kinderen telkens bedenken of het voertuig inderdaad sneller gaat. Wat is het snelste voertuig?
  5. Bespreek de kleuren van de voertuigen. De achtergrond van de platen heeft een mooi contrast met de voertuigen. Die kleuren kun je ook benoemen.

Peuters

  1. Benoem alle voertuigen uit het boek. Welke voertuigen kennen de kinderen al? In welk voertuig hebben ze wel eens gezeten?
  2. Laat de kinderen over het einde vertellen. Snappen ze de grap?
  3. Laat de vormen op de voertuigen zien, zoals het kroontje op de raceauto en de ster op het vliegtuig.
  4. Vraag de kinderen welk voertuig zij zouden willen besturen.
  5. Doe samen de geluiden van de voertuigen na. Je kunt er ook een spel van maken. Jij of een van de kinderen maakt een geluid en de rest van de kinderen raden welk voertuig het is.

Kleuters

  1. Laat de kinderen voorspellen waar het verhaal over zal gaan voordat je het voorleest. Laat ze voorspellen wie er wint.
  2. De kinderen hebben prachtige patronen op hun kleding. Ook op de speciale pakken. Praat over de patronen. Laat de kinderen een pak ontwerpen voor zichzelf als ze ook mee zouden doen met de race. Stimuleer ze om patronen te gebruiken.
  3. De driewieler heeft minder banden dan de jeep. Praat over de rekenbegrippen. Welk voertuig heeft weinig banden en welke veel?
  4. Er zijn veel vormen te ontdekken in het boek, zoals de cirkels van de wielen. De rechthoek in de jeep en de driehoek in het tentje aan de jeep. Laat al die vormen zien. Leg over de rechte vormen blokjes of kapla, zodat de kinderen de vorm er goed uit kunnen halen.
  5. De bloemen op de bus lenen zich goed voor het tellen. Laat de kinderen alle bloemen tellen, of juist alleen de roze. Van welke bloemen zijn er meer en van welke dus minder?
  6. Laat de kinderen vertellen wat zij spannend vinden.
  7. Laat de kinderen vertellen welke wedstrijd zij gewonnen hebben.
  8. Laat de kinderen het einde vertellen. Wat is de grap van het boek?
  9. Maak ook patronen met de autootjes en treinen in de klas. Op het schutblad vind je een mooi voorbeeld van Ruth Wielockx.
  10. Laat de kinderen een tekening maken van hun favoriete voertuig.
  11. Het boek past heel goed in het thema verkeer.

Juf Inger heeft er voor Kleuteruniversiteit een leuk project bij gemaakt.