(Door Manon). In elke klas zie je het wel, kinderen die zich overal verantwoordelijk voor voelen en altijd klaar staan om te helpen. Je ziet natuurlijk ook de kinderen die zich juist helemaal niet geroepen voelen om een steentje bij te dragen. Ik ging op zoek en vond gezamenlijke verantwoordelijkheid met takenbazen

Groepssfeer

We hadden het er op school al vaak over gehad. De groepssfeer in de klas is belangrijk, iedereen hoort er bij en we hebben iedereen nodig. Iedereen is wel ergens goed in, iedereen heeft een of meerdere talenten. Het motto wat we vaak naar elkaar uitspreken in het team is; We zijn samen verantwoordelijk voor elk kind, elke ouder en elke collega.

Samen verantwoordelijk

Dat klinkt mooi en is ook mooi. Ik merk in ons team dat we elkaar willen helpen en ondersteunen als dat nodig is, dat we naar elkaar luisteren en met elkaar mee denken. We kunnen bij elkaar terecht, we kunnen elkaar aanspreken op ons gedrag en feedback geven op ons handelen. Al vind ik zelf dat laatste punt best een beetje lastig, want ik ben altijd bang dat ik iemand kwets. Zolang het positieve feedback is gaat het prima, maar bij kritische feedback voelt het soms toch wel moeilijk. Al zou ik zeker weten dat mijn collega’s dat niet zo zouden ontvangen.

Lees ook: EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID IN DE KLEUTERKLAS

Aangeven wat je minder prettig vindt

Maar dat merk ik ook vaak in de klas. Complimenten geven en ons daarvan bewust zijn gaat ons wel aardig af, maar iets zeggen tegen een ander wat we minder prettig vinden, dat laten ze liever de juf doen. En dat snap ik best, want je weet maar nooit hoe een ander reageert.  Zo was het dat er een kind na school naar me toe kwam om te vertellen dat een klasgenootje nooit zijn stoel op tafel zette na school en dat dat niet fijn was voor degene die de klas moest vegen.

Of die keer dat een jongen me vertelde dat hij altijd de mappen na school recht zette om dat de andere kinderen de mappen zomaar op een hoopje gooide. Ik kon zelf na school ook altijd eerst een hele tijd bezig zijn met allerlei dingen op te ruimen om de klas in orde te maken voor de volgende dag. Tablets aansluiten, tafels rechtzetten, plantjes water geven, rommeltjes van de grond rapen, vegen en zo nog meer van die dingen.

Lees ook: ELKE WEEK EEN SAMENWERKOPDRACHT

Gezamenlijke verantwoordelijkheid met takenbazen

Tot ik op Pinterest het idee van de takenbaas tegen kwam. Ieder kind in de klas krijgt die week een taak en is daarvan de baas. Een vloerenbaas zorgt dat de vloer geveegd wordt, de ramenbaas sluit de ramen, de boekenbaas zorgt dat de boekenkast netjes is, de vensterbankbaas ruimt de vensterbank op en ga zo maar door. In totaal hebben we veertien taken en zijn er voor elke taak twee bazen. Aan het eind van de dag doet iedereen zijn taak en is de klas klaar voor de dag er na.

Op deze manier hebben we er samen voor gezorgd dat de klas op orde is. Je merkt ook dat kinderen zich verantwoordelijk voelen voor hun taak. Als er door de dag heen kinderen iets op de vensterbank leggen, dan zie ik de vensterbank baas het wel eens meteen opruimen. Ook de uitdeelbaas deelt al uit zichzelf de boeken voor de volgende les uit, of wordt daar aan herinnert door een andere klasgenoot.  Leuk om te zien, en ook nog eens erg handig.

Het begin is gemaakt….. hoe doen jullie dit in de klas?

Uitgelichte foto: Shutterstock