Groepsplan schrijven_ Het hoeft niet!

Groepsplan schrijven? Het hoeft niet!

De meeste scholen doen nu de Cito toetsen, zo na de tweede lockdown. Daar zit ook vaak een groepsplan aan vast. Maar die is niet verplicht! Wat je wel kunt doen, vertel ik je ook graag.

Ik zie me nog zo zitten, drie uur typend achter de computer, omdat dat verrekte groepsplan af moest. Het resulteerde in drie kantjes per vak. Uitgeprint, in een map gestopt, om het na een half jaar er weer uit te halen. Precies ja, toen het tijd was voor het nieuwe plan. Dat werkt toch niet? EN HET IS DUS NIET VERPLICHT!

Groepsplan schrijven? Het hoeft niet!

Ik hoor je nu zeggen: Maar wij moeten dat altijd maken op school? Ja klopt, dat heb ik ook vaak gehoord. Maar dat is dus niet zo. Het is een manier om de resultaten van de leerlingen bij te houden, maar dat mag ook op een andere manier. Een groepsplan is dus niet verplicht, zoals je kunt lezen in het blog over Ruimte in regels.

Er staat heel duidelijk in de folder dat een groepsplan niet hoeft, als je maar een manier vindt om de vorderingen van de leerlingen goed in beeld te hebben en hierop te handelen. Je kunt dat ook laten zien met toetsen, observaties en werk van leerlingen.

Wat moet je wel doen?

De school is wel verplicht om systematisch informatie te verzamelen over de leerlingen met behulp van een leerling- en onderwijssysteem. Bijvoorbeeld met valide toetsen (vanaf groep 3). Vervolgens analyseert de school waar eventuele achterstanden vandaan komen en wat eraan gedaan kan worden om deze weg te werken. Dit hoef je dus als leerkracht ook niet alleen te doen, hiervoor is een goede zorgstructuur nodig op school.

Op welke manier je informatie verzamelt en deze analyseert mag je dus zelf weten.

Ga het gesprek aan!

Is bij jullie het groepsplan ook een gedrocht dat je alleen maar enorm veel tijd kost en waar vervolgens niks mee gebeurt? Ga dan het gesprek aan in de school! Hoe willen jullie het anders aanpakken? Kom zelf met doordachte voorstellen.

Zo heb ik ooit een systeem bedacht voor mijn klas vol kleuters dat werkte. Ik werkte met ze aan de doelen en kon precies laten zien waar ze waren in hun ontwikkeling en hoe ik verder met ze wilde werken.

Niveaugroepen? Ik vind ze onzin

Ik heb sowieso nooit de drie instructiegroepen begrepen die je vaak tegenkomt in groepsplannen. Want hoezo is het ene kind altijd zwak en het ander altijd sterk? Een kind dat in de verlengdeinstructiegroep zit kan een bepaald doel binnen het vakgebied wel heel goed kunnen, terwijl een kind dat uitdaging nodig heeft daar wellicht voor dat doel toch verlengde instructie nodig heeft. Werken vanuit de doelen vind ik veel logischer en met zo’n systeem weet je ook precies waar ze staan en waar ze hulp bij nodig hebben.

Als ik nu in groep 6 een bepaald doel behandel in een rekenles, laten we zeggen aftrekken onder de 10.000, dan is het handig als ik van tevoren weet wie daar moeite mee heeft. Die komen dan die dag bij mijn verlengde instructie. Ik schrijf achterop de planning hoe het is gegaan, zodat mijn duo het ook weet. Ook kan ik het in systeem noteren dat mijn duo en ik samen kunnen opzetten. Dat is genoeg! Weg met het groepsplan.

Andere tips i.p.v. het groepsplan

  1. Werk met een digitaal platform voor het werk van de kinderen, zoals Snappet en Gynzy. Je hoeft niet na te kijken en je hebt alle gegevens van de leerlingen direct paraat.
  2. Gebruik een groepskaart uit het leerlingvolgsysteem.
  3. Werk vanuit de doelen en maak een lijstje met welke leerlingen welk doel nog moeten behalen, zoals hier.
  4. Bedenk een systeem dat voor jou werkt waarmee je de resultaten van de leerlingen inzichtelijk maakt.
  5. Zorg dat het een keer op de agenda van een vergadering komt: hoe zorgen jullie voor een doorgaande lijn zonder het groepsplan te gebruiken?
  6. Lees ook dit artikel.

Weten wat je wel moet doen

Wil je ook goede keuzes maken voor je klas? Zodat je op tijd naar huis kan en genoeg tijd over houdt voor jezelf en je hobby’s? Kijk dan eens naar de cursus Werkdrukverlichting voor leerkrachten.

Juf Maike