Door Suzan. Vijf activiteiten voor groepsvorming rond kerst die je gewoon even rustig met de klas kunt doen, even stilstaan en positieve aandacht aan elkaar schenken.

In de twee weken voor kerst probeer je de rustige sfeer in de klas weer even terug te brengen na de hectische periode rond Sinterklaas met thema kerst. Samen met de kinderen fijne momenten beleven hoort bij Kerstmis. Het kan zijn dat je je voorbereidt op een musical, een kerstdiner of een kerstmarkt. Stiekem ben je daar toch weer druk mee.

Groepsvorming rond kerst

Hieronder vind je vijf activiteiten die je gewoon even rustig met de klas kunt doen, even stilstaan en positieve aandacht aan elkaar schenken. Ze duren maar 15 minuten en zorgen ervoor dat je samen met de kinderen het jaar fijn afsluit. Fijn voor de groepsvorming rond kerst.

Wil je ook na de kerstvakantie aan groepsvorming doen? Bestel dan het zilveren weken lespakket

Groepsvorming 1 Complimenten boost

Geef alle kinderen een  +/- 16 cm rond vouwblaadje/karton. Maak er eventueel van te voren al een gaatje in, om hem later in een boom te hangen. Laat ze hun eigen naam erop schrijven en het blaadje ergens neerleggen (bv. op hun tafel).  Zet een kerstmuziekje aan. Alle kinderen pakken een goed schrijvende pen/potlood en gaan rustig lopen door de klas.

Bij iedereen zetten ze een complimentje op het ronde vouwblaadje. Als er al iemand aan het schrijven is loop je door. Je zorgt ervoor dat de kinderen bij iedereen iets positiefs opschrijven, waar een kind een warm gevoel van krijgt en bemoediging uithaalt. Er worden verder geen namen op de blaadjes geschreven. Alleen de naam voor wie het is staat erop. Aan het einde wanneer de blaadjes vol zijn gaan de kinderen terug naar hun eigen plek en lezen ze de complimenten op het blaadje. Je kunt hier nog een gesprek over houden of ze in de boom hangen. (Ooit zei een meisje tegen mij: het blaadje ligt bij mij thuis op mijn nachtkastje en elke morgen als ik wakker word lees ik het en ik kan gewoon niet geloven dat deze complimentjes allemaal voor mij zijn….:)

Activiteit 2 Helemaal zen

Ga allemaal op de grond liggen en leg iets op je buik, dat kan je schoen zijn maar het kan ook een knuffel zijn, een kerstcadeautje of een ander veilig voorwerp. Je ontspant je helemaal. Doorloop met de kinderen het hele lijf, begin bij de voeten. Om zo stukje voor stukje te ontspannen en in de grond te zakken. De ogen mogen worden gesloten. Vervolgens ga je letten op je ademhaling, bij velen zal deze hoog in de borst zitten als een sporter.

We gaan proberen de ademhaling naar de buik te brengen om rust te voelen. Op de inademing gaat de schoen of het knuffeldier omhoog en op de uitademing gaat deze naar beneden. Tel vier tellen voor inademen, twee tellen vasthouden en dan weer vier tellen voor uitademen. Het kan even duren voordat iedereen zich hier comfortabel bij voelt en echt tot rust komt. Houdt het even vol en kom zo veel mogelijk tot rust. Tijdens de nabespreking kun je vragen waar de gedachtes waren. Als het goed is dachten de kinderen aan niets anders en waren ze druk met tellen en ademen!? Voor deze mindfulness oefeningen en nog vele anderen kun je de gratis app mindfulness van de VGZ downloaden.

Activiteit 3 Actief complimenteren

Overgooien met een balletje. Zorgen voor verbinding. Je gooit naar iemand en zegt zijn/haar naam. Deze gooit de bal door naar de volgende en zegt zijn/haar naam, enz. Je mag niet naar je buur gooien en uiteindelijk is iedereen aan de beurt geweest. Je doet dezelfde route nog eens. Dit kan nogmaals met de namen of je gaat een stapje verder:  in plaats van de naam noem je nu een kwaliteit van of een compliment voor de persoon. Inspiratie kun je opdoen door van te voren de kwaliteitenkaartjes te bekijken van het kinderkwaliteitenspel, bekijk het hier. 

Dus de bal gaat dezelfde route tot deze redelijk geautomatiseerd is en je deze in stilte kunt uitvoeren. Valt de bal vaak op de grond? Dan kan de afstemming beter. Kinderen die niet meer alert zijn mag je alert maken door hen toch bij de naam te noemen voordat je gooit. Laat de bal zo min mogelijk de grond raken, dit bevordert de positieve communicatie en focus op de kwaliteiten/complimenten. Heb je meerdere rondjes gedaan? Gooi dan de bal in tegengestelde richting terug. De laatste begint. Noem eerst de namen en daarna nieuwe kwaliteiten/complimenten. Goed opletten, elkaar helpen bevordert het spelplezier.

Activiteit 4 Kerst kletspotje

Maak samen een kerst kletspotje. Ieder kind krijgt een paar kaartjes van ong. 8×6 cm en schrijft hierop een vraag. Bijvoorbeeld: wat is jouw leukste kerstherinnering? Wat is jouw lievelingseten met kerst? Allemaal kerstgerelateerde vragen! Inspiratie kun je van de Pickwick theelabels halen. Deze vragen stop je vervolgens in 1 grote pot. Of ieder in zijn eigen kleine potje.

Dit kan dan meteen een item zijn om te verkopen tijdens de kerstmarkt of om als alternatieve kerstkaart aan je familie thuis te geven en te spelen. De pot kun je in de klas erbij pakken als je met een klein groepje even wilt kletsen/filosoferen. Ook met de hele groep kun je de kletspot erbij pakken als je in de grote kring zit. Eén kind pakt een kaartje en geeft antwoord, wie het ermee eens is staat even op. Hierna volgt de volgende vraag. Zo kunnen alle kinderen meedoen en wordt er goed naar elkaar geluisterd.

Activiteit 5 Hap hap hap

Vouw een happertje van een vouwblaadje, bekijk het hier.. Aan de binnenkant van dit happertje schrijf je dingen om te doen tijdens de kerstvakantie of je schrijft lieve dingen waar je blij van wordt als je ze leest. Het vouwen van het happertje is al een fijne bezigheid waarbij kinderen elkaar goed kunnen helpen.

Suggesties voor het leuke dingen doen happertje: ga een filmpje kijken, maak iets lekkers klaar, ga op een warm plekje zitten en doe even de buikademhaling, knuffel met een dier of een gezinslid, ga even naar buiten, doe een gezelschapsspelletje, doe een wens, enz.

Suggesties voor het lieve woorden happertje: jij bent lief, je ziet er mooi uit, kusje, topper, fijne Kerst, gelukkig Nieuwjaar, doe een wens, knuffel, enz.  Als het happertje klaar is kun je het aan de buitenkant nog versieren en er lekker mee gaan spelen in de klas of in de kerstvakantie!

Dit is weer een hele andere column van mij. In mijn vorige column over het meisje dat piekerde, zat ik in de rol van kindercoach. Nu schreef ik in de rol van juf voor groep 4 t/m 8. Wie weet in welke rol ik de volgende keer zit? Heb jij een voorkeur geef deze dan door in de reacties onder deze column of op Facebook!

Hele fijne Feestdagen en een Voorspoedig 2020. Geniet van de kinderen en blijf juf Maike volgen voor veel inspiratie. Kerstgroetjes van Suzan van Lieshout